Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
E-mailmarketing, List Building, Tips

Gij zult niet storen

E-mail marketing is een snel een eenvoudig middel om naar conversie te streven. De verleiding is dan ook groot om tussendoor nog een extra campagne de deur uit te gooien. Alleen loert altijd de grens van de irritatie om de hoek.

nietstorenIn principe werken we allemaal met lijsten die volgens een bepaalde opt-in filosofie verworven zijn. Toch moet je – ondanks dat je contacten hebben aangegeven e-mail te willen ontvangen – beseffen dat dit nog geen vrijbrief is om ongebreideld je gang te gaan. Eens zal je contact beslissen dat het welletjes is geweest en op de uitschrijflink klikken. Om dat te voorkomen zetten we even enkele eenvoudige principes op een rijtje.

Denk na over de frequentie

Het is belangrijk om een aantal vuistregels in acht te houden. De frequentie waarmee je een e-mail lijst van een bericht voorziet is een eerste belangrijke stap. Als je een dagelijkse nieuwsbrief hebt beloofd, dan kan je gerust dagelijks een e-mailbericht versturen. Heb je bij de opt-in gesproken van een maandelijkse frequentie, dan moet je jezelf daar best aan houden. Er kunnen natuurlijk uitzonderingen zijn – bijvoorbeeld pakjestijd, start van de solden, … – maar laat het uitzonderingen blijven.

Segmenteer in functie van de frequentie

De tijd dat je met hagel schiet op je e-marketinglijst is reeds lang voorbij. Algemene berichten uitsturen naar je complete e-maillijst betekent ook dat je adressen zal aanspreken die eigenlijk die nieuwsbrief niet moeten krijgen. Alle voordelen van relevantie nog even buiten beschouwing gelaten, betekent werken met gedifferentieerde lijsten dat je bepaalde gedeelten van je contacten buiten beschouwing laat. Zo zal je niet nodeloos een contact lastig vallen.

Sla een keer over

We hadden het in één van de vorige blogs over de voordelen van het koppelen van databases. Vanuit verzendrapporten, verkoopresultaten of coderingen in CRM kan je perfect detecteren wie op de vorige e-mail bijgedragen heeft aan de conversie. Misschien kun je beslissen om deze adressen één keer over te slaan. Zeker als je producten- of dienstenassortiment niet tot de ‘fast moving’ categorie behoort. Het spreekt vanzelf dat wie de e-mail gelezen heeft en zelfs doorgeklikt heeft niet nodeloos herinnerd moet worden.

nov 6, 2013Thomas Vangelooven
Previous storyRelevantie uit je databases trekkenNext storyKruip voor relevantie in een mijngang!
Home Gij zult niet storen
5 jaar geleden E-mailmarketing, List Building, Tips1,299
Thomas Vangelooven
Twitter

Geef een reactie Reactie annuleren

De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  • De vastgoedsector: Bouwen aan je klantenbestand met e-mailmarketing 23 mei 2018
  • De toeristische sector: Een vleugje zon in je mailbox 2 mei 2018
  • De voedingsindustrie: e-mails sturen in hapklare brokken 24 april 2018
  Gerelateerd posts  

Deutsche Post neemt inbox in bezit

Vandaag, op de Franse nationale feestdag, lanceert de Duitse postdienst in het licht van de toekomstige liberalisering van de brievenmarkt een nieuwe dienst onder de naam van “e-post”. Het systeem is er op gericht om de klassieke brief zoveel mogelijk elektronisch te maken en dus logistieke kosten te sparen. Duitsers kunnen nu een gratis gecertificeerd […]

Content, E-mailmarketing, Personalisatie

Reclamefolder via e-mail

Supermarkten testen momenteel de digitale snelweg uit om hun wekelijkse folder bij de klanten te bezorgen. Dat berichtte ‘Het Laatste Nieuws’op donderdag 9 juli. jul 10, 2009Thomas Vangelooven

Content, E-mailmarketing

Hoe welkom is je e-mail nieuwsbrief?

Een steeds sneller groeiend informatieaanbod maakt lezers een tikkeltje huiverig om nog eens in te tekenen op een extra nieuwsbrief. Daarnaast is er steeds de vrees dat het e-mailadres wel eens misbruikt zou kunnen worden. jul 7, 2009Ann Flipkens

Trends

Wat brengt 2012 voor de e-mailmarketeer?

Naar jaarlijkse gewoonte blikken e-mailmarketeers graag vooruit op wat het nieuwe jaar in petto heeft. Neem hier zelf eens een kijkje in onze glazen bol. dec 16, 2011Ann Flipkens

Strategie, Trends

Trends en aandachtspunten in e-mailmarketing anno 2013

E-mailmarketing staat steeds weer voor de uitdaging om niet alleen mee te gaan met de tijd, maar ook om vernieuwend uit de hoek te komen. Bovendien zijn de mogelijke hobbels op de digitale weg steeds weer anders. Het Amerikaanse MarketingSherpa vroeg aan meer dan 1.000 e-marketeers waar nu de uitdagingen liggen die hun bezig houden. […]

Design, Tips

HTML voor e-mailmarketing dummy’s

Een goede e-mailmarketeer zal niet zo maar een tekstbericht de wereld insturen. Hij opteert er voor om HTML in te zetten zodat zijn bericht een kleurrijk en modern tintje meekrijgt. Het oog moet immers ook wat hebben. Alleen weet niet iedere beginnende e-marketeer hoe je dit moet aanpakken. Voor hen houden we het vandaag positief. […]

Content, Design, E-mailmarketing

Maak het je lezer gemakkelijk

We zitten altijd verlekkerd te kijken naar de statistieken van de conversie ratio’s. Daarvoor bedrijven we immers e-marketing. En dan is het verwonderlijk dat we toch weer keer op keer geconfronteerd worden met drempels. apr 25, 2012Ann Flipkens

Flexmail innoveert op Ondernemers 2011

Meer dan tienduizend (aspirant-) ondernemers zijn afgelopen week naar Tours en Taxis in Brussel afgezakt voor de beurs Ondernemen 2011. Op de tweedaagse beurs, die veel aandacht besteedde aan e-commerce en e-marketing, mocht Flexmail natuurlijk niet ontbreken. apr 6, 2011Ann Flipkens

Meest bekeken
5,741

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,967

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,236

Een animated gif als een conversie aanjager

3,100

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,670

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,468

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2,329

5 elementen die je in 2015 best uit je e-mailmarketing strategie laat vallen

2,266

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

2018 © Flexmail