Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
E-mailmarketing

Gmail kneep er even tussenuit

Gisteren liet de web interface van Gmail het ruim honderd minuten afweten. Deze ochtend was het bijna wereldnieuws. Een goede e-marketeer mag niet ongevoelig zijn voor de mogelijke fratsen van dergelijke grote gratis aanbieders van e-mailadressen.

Google gaf zelf toe dat gisteren er zich een serieus probleem voordeed bij zowel de persoonlijke (lees gratis) en de professionele (lees betaalde) communicatie. In dat zelfde communiqué werden daar tegelijkertijd de nodige excuses aan toegevoegd.

Het uitschakelen van enkele servers in functie van een routine ‘upgrade’ zorgde voor een virtueel valse overbelasting op de doorverwijzende routers naar andere servers die de Gmail gebruiker moesten bedienen. Met een cascade effect als gevolg. En de lezer kon zijn e-mail niet raadplegen.

Uitzondering?

Daar zit je dan als e-marketeer. Je hebt net een e-mail campagne de deur uit. Je verwacht binnen het eerste uur een mooie return en je lezerspubliek kan je prachtig aanbod niet lezen. Google claimt zelf dat hun Gmail een 99,9 % beschikbaarheidsgraad heeft. En dat deze gebeurtenis een uitzondering is.

Toekomst

Als Google dan niet een steek laat vallen, dan is het wel iemand anders. Op dezelfde dag dat Gmail er even uitkneep, bleken in Nederland een aantal proxy knooppunten van KPN verstopt. Het bereik van de name-servers zat in het slop. Dan kan je nog zoveel e-mail uitsturen als je wil, als de digitale postadressen verwijsgids niet meewerkt, dan komt je boodschap niet, dan wel zeer vertraagd aan.

Wat is de moraal van dit verhaal? We moeten vooreerst vaststellen dat het complete e-mail verkeer in zekere mate steeds complexer en ook steeds moeilijker om technisch te beheersen wordt. De uitval die vandaag misschien een uitzondering is, zou in de toekomst iets meer kunnen voorkomen.

Tijdigheid

Een tweede les die je hier uit kan leren is dat je met tijdkritische digitale boodschappen best niet wacht tot het allerlaatste ogenblik. Je bent er niets mee dat je event in het water valt omdat de inschrijvers hun e-mail met de nodige barcode niet op tijd kregen.

Spreiden

Bovendien moet je zoveel mogelijk je risico spreiden. Probeer zoveel mogelijk verschillende domeinnamen te verzamelen in je e-marketinglijsten. Vraag aan je klanten, prospecten en nieuwsbrief inschrijvers of ze geen ander e-mail adres account hebben dan een Gmail, Hotmail of Yahoo. Want als één van de grote jongens er de brui aan geeft, dan weet je tenminste zeker dat de anderen er wel er door slibberen…

sep 2, 2009Thomas Vangelooven
Previous storyMaak eens een SWOT van je e-mailmarketing!Next storyVIA FUTURA zet haar e-mailplatform op grote schaal in
Home Gmail kneep er even tussenuit
13 jaar geleden E-mailmarketing116
Thomas Vangelooven
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
E-commerce, E-mailmarketing, Strategie, Trends

E-Mailbarometer :: Content blijft koning!

De e-mailbarometer van Flexmail heeft haar eerste update achter de rug. In een vorig verhaal gingen we in op het algemene profiel van de Belgische e-marketeer. Vandaag focussen we op de intentie om e-mail als marketing instrument in te zetten. mrt 20, 2015Michelle Dassen

Mijmeringen over bankeninstellingen en e-mail marketing

Het moet niet eenvoudig zijn om tegenwoordig e-marketing voor een financiële instelling te bedrijven. U kent ze ook wel, de e-mails die u van uw huisbankier krijgt. Meestal raak je ze niet kwijt! aug 6, 2009Thomas Vangelooven

Cases, E-mailmarketing, Hoe begin je met e-mailmarketing, Inspiratie!, Tips

Een herstart in een e-mail gegoten

Teeville is een bedrijfje dat reeds lang bestaat. Maar het was tot vandaag de garagebox nog niet ontgroeid. Vandaag hebben ze echter een paar stappen in de groeicurve gezet. En dat wordt in de verf gezet met een e-mailcampagne… apr 29, 2016Melanie Schaekers

Flexmail MasterClass overtuigt opnieuw

De Flexmail MasterClass van vorige donderdag was opnieuw een succes. In intieme kring zetten Jacqueline Mahieux van Flexmail en gastspreker Kris Pattyn van Koppa hun visie uiteen over e-mail marketing. nov 24, 2010Thomas Vangelooven

Content, Design, Strategie, Tips

Uw lezer leest niet!

Mensen lezen geen e-mails of nieuwsbrieven, ze scannen ze. Dat verkondigde  Jacob Nielsen, een in het wereldje van internet bekende Deense consultant, reeds in de jaren negentig. jul 6, 2009Michelle Dassen

Plaats eens een advertentie in je bericht

E-mailmarketing is voortdurend op zoek naar conversie. We doen dat door een in het oog springende e-mail te ontwerpen met een kei van een ‘Call To Action’. Hier en daar zien we een nieuwe trend opduiken… jan 25, 2014Ann Flipkens

Inspiratie!

Doe eens gek met je nieuwsbrief in 7 stappen

Het franse Michel Et Augustin is een groeiend en hip bedrijf dat zich ergens tussen de zuivel, de koekjes en de gezonde fruitsnacks situeert. Naar producten toe kunnen ze moeilijk één duidelijke smoel opzetten. Op vlak hun e-mailnieuwsbrieven doen ze dat wel, met een grote knipoog naar het leven. jan 16, 2015Ann Flipkens

Cases, Design, Inspiratie!

Speelgoed verkopen in 7 stappen

We lieten ons dit keer inspireren door de wereldbekende blokjes waar jong en oud mee speelt. Hun laatste e-mailbericht wil een nieuw deel van hun gamma in de etalage zetten. Maar er zit nog meer vernuft in deze lay-out. feb 20, 2015Michelle Dassen

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,979

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,259

Een animated gif als een conversie aanjager

3,615

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,111

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,908

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail