Google heeft met Gmail weer een stapje richting het boetseren van het aanzien van e-mailmarketing genomen. Er is nu de tab ‘reclame’.
De nieuwe tabbladen die Gmail heeft ingevoerd, kent er ook eentje met de duidelijke naam ‘reclame’. Daarmee is er een duidelijke stap gezet waar bij Google onderscheid wil maken tussen reguliere e-mail, spam en e-mail afkomstig van een e-marketingkanaal.
Gegroepeerd in een pakket
Impliciet betekent dat een gebruiker van Gmail nu de keuze krijgt om promotionele e-mail te lezen net zoals een bewoner van een huis de keuze maakt of hij het wekelijkse pakket reclame die hij uit de bus haalt leest of niet leest. E-mailmarketing wordt nog sterker in het vakje reclame geduwd dan het al zat. Bovendien heeft Google er geeneens de schroom om als je de tab reclame aanklikt, boven de e-mails nog wat advertenties neer te zetten. En je weet, die zijn context gevoelig. Voor je het weet staat er boven je e-mailbericht een concurrent manifest te pronken. Leuk is anders…
Misschien meer lezers
Anderzijds, ligt hier misschien wel een kans. Een strikte scheiding tussen e-mail met een promotionele inslag en de gewone post zou ook een positief effect kunnen hebben. Net zo goed dat er mensen wekelijks het reclamepak van de brievenbus naar de bak ‘oud papier’ dragen, zijn er veel meer – recent onderzoek wees dat nog uit – die wekelijks op de loer liggen om het reclamepak te kunnen doornemen. Een gelijkaardig effect zou hier nu ook wel eens kunnen optreden. Daarom is het misschien goed om even af te wachten je contacten te stimuleren jouw e-mail terug naar de reguliere inbox te slepen.
Analyseer je statistieken
Het daarom belangrijk om de statistieken van je contacten met een Gmail adres goed in het oog te houden… In dat verband moet je niet alleen naar de open ratio’s kijken, maar ook naar de doorklikken en de eventueel daaropvolgende verkopen. Je e-mail zal in deze optiek van Gmail misschien minder gelezen worden. Maar zij die hem lezen, zullen dat een stuk aandachtiger doen. En als je boodschap correct is, dan volgt de conversie vanzelf wel. In ieder geval is dit een trend om in het oog te houden!