Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
E-mailmarketing, Trends

Gmail verandert politiek voor afbeeldingen

Het is soms een nachtmerrie voor e-marketeers: afbeeldingen die standaard af staan in e-mailclients. Outlook is daar een hardnekkig voorstander van en Google volgde met Gmail dezelfde piste. Veiligheid was het gebruikte argument.

gmail_picturesMaar vanaf nu verandert dit in Gmail. Gmail behandelt nu de afbeeldingen op een compleet andere wijze. Het gevolg is dat de afbeeldingen onmiddellijk zichtbaar zullen zijn in hun e-mailclient op een desktopcomputer of in iOS en Android. Hiervoor bouwde Google een nieuwe methode uit. De afbeeldingen zullen in de toekomst niet meer rechtstreeks getoond worden vanaf de server van het zendende e-marketingplatform. Neen, eerst worden de afbeeldingen naar een eigen proxy server van Google afgeleid om ze dan aan de lezer van het e-mail bericht te tonen.

Voordelen

Deze operatie komt volgens Google de veiligheid ten goede. Alle afbeeldingen worden gecontroleerd op gekende virussen en malware. Verder wordt de lezer er beter van. Hij moet nooit meer op die ellendige knop ‘toon de afbeeldingen’ drukken. En voor de e-marketeer is het ook een zegen. Je mag nu bij het opbouwen van je e-mailbericht – bij Gmail gebruikers tenminste – bijna zeker zijn dat je afbeeldingen mee de boodschap vertellen. Een extra argument om te segmenteren? Google start vanaf vandaag met het uitrollen van deze nieuwigheid en hoopt in het voorjaar van 2014 dit klaar te hebben voor de iDevices.

Paniek

Even was er paniek onder de e-marketeers. De open ratio wordt immers gemeten via een mini-afbeelding die in de e-mail gebakken zit. Wat als Googles proxyserver daar over heen dendert? Zeker als Google ook nog eens het principe hanteert om de afbeelding maar één keer te bewaren en door te sturen naar alle ontvangers op hun platform? Volgens een zegsman van Google zou dit geen probleem vormen. Integendeel, vermits Google altijd de afbeeldingen ophaalt, zelfs indien je contact toch geopteerd heeft om de afbeeldingen af te zetten, zal deze pixel toch als gelezen gedetecteerd worden. Op deze grond zal de openratio zelfs nauwkeuriger worden. Wel zal het met deze methode niet meer mogelijk zijn het ip-adres van de gebruiker te detecteren. Maar dan zitten we in het hoofdstuk privacy.

dec 13, 2013Ann Flipkens
Previous storyMeer dan een onderwerpregel en een CTA!Next story5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!
Home Gmail verandert politiek voor afbeeldingen
7 jaar geleden E-mailmarketing, Trends629
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Design, Tips

Creatief met de ‘preheader’ omgaan

Een eerste indruk is belangrijk. Want in die fractie van een seconde wordt er beslist over lezen of niet lezen. Daarvoor is de onderwerpregel een belangrijk gegeven. Maar door de groei van diensten zoals Gmail en het gebruiken van mobiele apparaten is er een nieuw element waar we rekening mee moeten houden. jun 27, 2012Ann […]

Zeventien dollar

Dat is wat consumenten bijdragen aan je omzet. Tenminste als twee voorwaarden vervuld zijn. Ze moeten een e-mail vanwege je e-marketingplatform ontvangen hebben én ze moeten ook via de brievenbus een klassieke mailing gekregen hebben. Die zeventien dollar is een gemiddelde omzet per gezin. Het moet goed zijn voor een goede vier dollar aan marge. […]

List Building, Personalisatie, Tips

Zorg dat een welkom een echt welkom is!

Het is snel gebeurd. Je komt een interessante website tegen die een leuke nieuwsbrief aankondigt. Inschrijven dan maar. En zoals het hoort, werd de inschrijving netjes bevestigd. feb 20, 2014Ann Flipkens

Afleverbaarheid, E-mailmarketing, Strategie, Testing, Tips, Trends

Nogmaals, de juiste dag?

E-mailmarketing is de juiste boodschap bij de juiste persoon brengen op het juiste tijdstip. Het eerste is het vak van de marketeers, het tweede vloeit voort uit de samenstelling van je e-marketinglijst en en het laatste, ja, dat is een ‘weet’. okt 11, 2013Ann Flipkens

Content

Een verwacht e-mailbericht

Een e-mailbericht waar een lezer zit op te wachten, dat wordt gegarandeerd gelezen. “Klinkt logisch”, zal je als eerste reactie zijn. Als dat zo logisch is, waarom streven we dan in onze e-mailmarketing er niet naar om ook een verwacht e-mailbericht te versturen? jul 2, 2010Ann Flipkens

Content

Wees kort en bondig in je e-mail

Laat de lezers van je e-mailberichten niet zoeken tussen een zondvloed aan woorden naar je werkelijke boodschap. Je moet een evenwicht zien te vinden tussen relevante inhoud en de kunst van de beknoptheid. aug 28, 2009Ann Flipkens

Tips

Heb je al eens stil gestaan wat je met een ‘beter lees link’ kan?

Je kent het wel! Het eerste waar je als lezer van een e-mailbericht mee geconfronteerd wordt is een link waarop je kan klikken als het bericht in je favoriete e-mail client tot een schroothoop herleid werd. mei 12, 2010Ann Flipkens

Cases, Inspiratie!, Strategie, Tips, Trends

Een geïntegreerde online en offline communicatie bij Nespresso

Nespresso heeft duidelijk één klassieke uitspraak in onze digitale wereld onthouden. Online gaat niet zonder offline. Ze hebben vandaag de daad bij het woord gevoegd en een dubbele campagne opgezet. Eentje via e-mailmarketing en eentje via tante post. sep 4, 2015Michelle Dassen

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,255

Een animated gif als een conversie aanjager

3,107

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,658

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2,354

Aan de slag met GDPR binnen e-mailmarketing

2018 © Flexmail