Een kreet die je allicht zelf al meer dan een keer geslaakt hebt. Een goed renderende e-mailmarketing is natuurlijk afhankelijk van goede e-mailadressen. Maar hoe meer je er hebt, hoe beter de return is. Naast de klassieke plekjes om je e-mailadressen te verzamelen willen we vandaag graag een paar minder evidente werkwijzen meegeven.Dat je op evenementen, vakbeurzen en congressen voortdurend moet vissen naar e-mailadressen, dat weet je ondertussen wel. Maar waarom geen evenement sponsoren waar het registreren – en dus achterlaten van een e-mailadres – verplicht is. Inschrijven op je nieuwsbrief kan dan één van de aan te kruisen opties zijn. Natuurlijk moet het evenement ergens een band met je product of dienst hebben. Anders heeft deze methode weinig zin.
Gebruik sociale media
Maar dan bedoelen we niet de klassieke methode door middel van een inschrijfformulier op je fan pagina. Hoe dikwijls raak je op zulk een forum niet in gesprek met andere deelnemers? Hoe dikwijls kom je dan niet uit op je werk, je firma, je dienst of je product? Vraag dan even naar het e-mailadres van je gesprekspartner met de boodschap dat je in alle vrijblijvendheid een nieuwsbrief zal doorsturen die dit allemaal uitlegt. Je zal er van verschieten hoe succesvol deze methode wel kan zijn.
Offline naar online
Het is helaas nog steeds waar. Je moet soms gedrukte media of advertenties inzetten om mensen naar je webpagina te lokken. Als je deze methode gebruik moet je gelijk het promoten van je nieuwsbrief even in de verf zetten. Of zelfs helemaal niet van je webstek spreken. Via je nieuwsbrief komen ze er vanzelf op uit.
Dode zones
Als je dan toch de stap tot adverteren hebt gezet. Kies dan bij voorkeur dode zones uit. Wachtruimtes in ziekenhuizen, vliegvelden, metrostations zijn een ideaal biotoop. Mensen moeten die moeten wachten en geen krant bij de hand hebben, die beginnen rond te kijken. Waarom denk je dat advertenties in de metro stations zo overvloedig aanwezig zijn? Combineer dit met de ‘smartphones’ die bijna eenieder in zijn binnenzak heeft zitten en de inschrijving op je nieuwsbrief is ter plekke gerealiseerd. Tenminste als de boodschap op je affiche duidelijk genoeg is.