Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
E-mailmarketing, List Building, Personalisatie, Strategie, Targeting, Tips, Trends

Haal meer uit je e-mailmarketing met “lead scoring”

Lead scoring is een strategie die in de wereld van de marketing steeds verder oprukt. Het principe is eenvoudig. Alle acties die je prospecten, contacten en andere relaties ondernemen, worden gequoteerd. Een bepaalde score leidt dan weer tot een vervolg. Vermits e-mailmarketing leeft van de actie van de lezer, is dit platform ook een perfecte bodem voor deze techniek.
PDS-rapport3
Het basisprincipe is eenvoudig. We kennen in principe het contact aan de andere zijde van de digitale jachtvelden. Anders hadden we geen e-mailbericht kunnen sturen. Dus kunnen we iedere doorklik, leesactie, kortom elke vorm van reactie op een CTA koppelen aan een profiel. Een profiel dat we door de tijd heen opbouwen.

Puntenlijst
Het start natuurlijk door aan elke vorm van actie een gewicht in punten te hangen. Het lezen van een nieuwsbrief krijgt bijvoorbeeld één punt. Het doorklikken op een [lees verder] is al een iets verder gevorderde actie en is bijvoorbeeld twee punten waard. Als je deze redenering doortrekt, dan geeft het downloaden van een white-paper een nog hogere score. Zo moet je elke CTA op voorhand beoordelen op haar verdienste.

Rapport
Uiteraard krijgt je contact deze punten niet te zien. Maar achter de schermen kan je deze waardering wel gebruiken. Het is alom geweten dat een afdeling sales liever namen doorkrijgt van contacten die op een of andere wijze actief informatie ingewonnen hebben, dan van een persoon die zich net ingeschreven heeft voor een nieuwsbrief en nog een blanco verleden heeft.

Onderscheiden
Een bijkomend voordeel is dat je de actieve contacten gemakkelijker kunt onderscheiden van de minder actieve contacten. Tussen deze laatste zitten er ongetwijfeld een aantal afhakers. Maar er zullen er ook zijn die de communicatie die je tot nu op hen los liet, niet aanspreekt. Het geeft je de kans om een twee sporen beleid te voeren.

Relevanter maken
Je kan het systeem nog performanter maken. Zeker op het vlak van de doorklikken waar content achter zit. Alle content kan je opdelen in rubrieken, onderwerpen, productreeksen en dergelijke meer. Bij het noteren van de scores moet je niet alleen de totalen bijhouden, maar ook de scores per vakgebied. Zo zie je vanzelf het vakgebied waarin je contact het meest in geïnteresseerd is.

Nieuwsbrieven aanpassen
Uiteraard zal een contact gevarieerder doorklikken dan op één enkel specifiek onderwerp. Maar na verloop van tijd ga je toch bepaalde geliefkoosde interessesferen zien opduiken. En dan is het de kunst om een nieuwsbrief samen te stellen op maat van je contact. Laat 60 procent toegespitst zijn op de nummer één. En verdeel de rest van je nieuwsbrief onder de andere eerder getoonde interesses. De relevantie wordt weer groter, je contact gaat nog beter scoren en uiteindelijk zal sales hier graag het gesprek mee aangaan. Van een win-win gesproken!

sep 8, 2014Thomas Vangelooven
Previous storyVijf ideeën om je opt-in formulier te pimpen!Next storyZeven strategieën om een blooper te verzachten
Home Haal meer uit je e-mailmarketing met “lead scoring”
6 jaar geleden E-mailmarketing, List Building, Personalisatie, Strategie, Targeting, Tips, Trends879
Thomas Vangelooven
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
E-mailmarketing, Strategie, Thema-mailings, Tips

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

Je moet natuurlijk steeds origineler uit de hoek komen om je e-mailcontacten nog te kunnen verwonderen. Veel e-marketeers grijpen graag naar een verjaardag om de contacten aan te spreken. We zetten graag een paar mogelijkheden op een rij. En dan zal je zien dat er meer mogelijk is, dan een klassieke verjaardagskaart! jan 11, 2013Michelle […]

Inspiratie!, Tips, Trends

Helder communiceren in 3 stappen

We wezen in deze blog al eerder op de trend waarbij eenvoud in het e-mailbericht primeert. Vandaag hebben we weer zo een pareltje als voorbeeld. De e-mail van Galeria Inno die in onze inbox viel, was er duidelijk eentje om te verleiden… feb 13, 2015Ann Flipkens

MasterClass : met cadeautjes genereer je geen goede e-marketinglijsten!

De deelnemers aan de MasterClass e-mailmarketing van maart kregen als eersten de nieuwe editie van de E-mailmarketing Trends in handen. Eén artikel trok de aandacht en was al dadelijk goed voor een boeiend gesprek. Weggevers en wedstrijden leveren zelden winstgevende prospecten op. mrt 17, 2010Ann Flipkens

E-mailmarketing

Neen, e-mailmarketing is niet goedkoop!

We zagen in een e-mailbericht een webplatform haar uiterste best doen om ons te bekeren tot het gebruik van e-mailberichten om onze marketing te bedrijven. E-mailmarketing is goedkoop was de onderwerpregel die ons moest verleiden. Dat heeft gewerkt, maar verder lazen we alleen maar argumenten die een vals beeld ophingen. jun 11, 2010Thomas Vangelooven

Wetgeving

Aangetekende e-mail wordt wet

Het heeft even geduurd, maar de Kamercommissie Bedrijfsleven heeft eindelijk een wetsvoorstel goedgekeurd dat elektronische aangetekende zendingen mogelijk maakt. okt 23, 2013Ann Flipkens

Tips, Trends

Wat kunnen we van LinkedIn leren?

Deze week trok Facebook de stekker uit haar e-mailplatform. LinkedIn daarentegen doet net het omgekeerde. Ze brengt haar gesponsorde InMail naar het mobiele platform. mrt 7, 2014Ann Flipkens

E-commerce, E-mailmarketing, Tips

In drie stappen naar succes!

E-commerce en e-mailmarketing raken elkaar steeds vaker. Met re-marketing tracht men vaak vroegere bezoekers en kopers van een webshop terug te lokken. Vaak gebeurt dit met automatisch gegenereerde e-mailberichten. feb 22, 2014Ann Flipkens

Afleverbaarheid, Wetgeving

Wat staat er in de wet over de opt-in?

De opt-in is het marketingjargon voor de toestemming van de klant om hem commerciële mailings te versturen. Specifiek gaat het om ‘voorafgaande, vrije, specifieke en geïnformeerde’ toestemming van de ontvanger. Maar wat wil dat nu eigenlijk zeggen? aug 19, 2011Thomas Vangelooven

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,255

Een animated gif als een conversie aanjager

3,107

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,675

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2,354

Aan de slag met GDPR binnen e-mailmarketing

2018 © Flexmail