Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
E-mailmarketing, List Building, Personalisatie, Strategie, Targeting, Tips, Trends

Haal meer uit je e-mailmarketing met “lead scoring”

Lead scoring is een strategie die in de wereld van de marketing steeds verder oprukt. Het principe is eenvoudig. Alle acties die je prospecten, contacten en andere relaties ondernemen, worden gequoteerd. Een bepaalde score leidt dan weer tot een vervolg. Vermits e-mailmarketing leeft van de actie van de lezer, is dit platform ook een perfecte bodem voor deze techniek.
PDS-rapport3
Het basisprincipe is eenvoudig. We kennen in principe het contact aan de andere zijde van de digitale jachtvelden. Anders hadden we geen e-mailbericht kunnen sturen. Dus kunnen we iedere doorklik, leesactie, kortom elke vorm van reactie op een CTA koppelen aan een profiel. Een profiel dat we door de tijd heen opbouwen.

Puntenlijst
Het start natuurlijk door aan elke vorm van actie een gewicht in punten te hangen. Het lezen van een nieuwsbrief krijgt bijvoorbeeld één punt. Het doorklikken op een [lees verder] is al een iets verder gevorderde actie en is bijvoorbeeld twee punten waard. Als je deze redenering doortrekt, dan geeft het downloaden van een white-paper een nog hogere score. Zo moet je elke CTA op voorhand beoordelen op haar verdienste.

Rapport
Uiteraard krijgt je contact deze punten niet te zien. Maar achter de schermen kan je deze waardering wel gebruiken. Het is alom geweten dat een afdeling sales liever namen doorkrijgt van contacten die op een of andere wijze actief informatie ingewonnen hebben, dan van een persoon die zich net ingeschreven heeft voor een nieuwsbrief en nog een blanco verleden heeft.

Onderscheiden
Een bijkomend voordeel is dat je de actieve contacten gemakkelijker kunt onderscheiden van de minder actieve contacten. Tussen deze laatste zitten er ongetwijfeld een aantal afhakers. Maar er zullen er ook zijn die de communicatie die je tot nu op hen los liet, niet aanspreekt. Het geeft je de kans om een twee sporen beleid te voeren.

Relevanter maken
Je kan het systeem nog performanter maken. Zeker op het vlak van de doorklikken waar content achter zit. Alle content kan je opdelen in rubrieken, onderwerpen, productreeksen en dergelijke meer. Bij het noteren van de scores moet je niet alleen de totalen bijhouden, maar ook de scores per vakgebied. Zo zie je vanzelf het vakgebied waarin je contact het meest in geïnteresseerd is.

Nieuwsbrieven aanpassen
Uiteraard zal een contact gevarieerder doorklikken dan op één enkel specifiek onderwerp. Maar na verloop van tijd ga je toch bepaalde geliefkoosde interessesferen zien opduiken. En dan is het de kunst om een nieuwsbrief samen te stellen op maat van je contact. Laat 60 procent toegespitst zijn op de nummer één. En verdeel de rest van je nieuwsbrief onder de andere eerder getoonde interesses. De relevantie wordt weer groter, je contact gaat nog beter scoren en uiteindelijk zal sales hier graag het gesprek mee aangaan. Van een win-win gesproken!

sep 8, 2014Thomas Vangelooven
Previous storyVijf ideeën om je opt-in formulier te pimpen!Next storyZeven strategieën om een blooper te verzachten
Home Haal meer uit je e-mailmarketing met “lead scoring”
8 jaar geleden E-mailmarketing, List Building, Personalisatie, Strategie, Targeting, Tips, Trends884
Thomas Vangelooven
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
E-mailmarketing, Personalisatie, Strategie

Hoeveel digitale nieuwsbrieven staan in je boekenrek?

Een van de voordelen van e-mailmarketing is dat je snel een nieuwe nieuwsbrief kan creëren en op je doelpubliek kan loslaten. Het is niet alleen snel. Het kan ook op een eenvoudige wijze. En zo kun je nog meer je doelgroep gesegmenteerd aanspreken. apr 24, 2013Ann Flipkens

List Building

Ontdek hier de beste groeitactieken voor je database

Een kwalitatieve database opbouwen staat met stip genoteerd op het prioriteitenlijstje van e-mailmarketeers. Marketingscherpa vroeg aan 1.100 marketeers wat zij de meest efficiënte groeitactiek vinden. apr 1, 2011Ann Flipkens

Content, Design

Professionaliseer je e-mailcampagnes met templates

Templates zijn een belangrijk element in de opmaak van je e-mailcampagne. Omdat we niet allemaal grafische ontwerpers zijn en toch professionele en consequente e-mailcommunicatie willen opzetten, brengen templates soelaas. mrt 18, 2011Thomas Vangelooven

Trends

Vijf inzichten voor de toekomst!

In de resultaten van de ‘Marketing Sherpa Email Summit 2012’ vonden we enkele leuke inzichten die e-mailmarketing in de toekomst zullen beïnvloeden. We willen ze u zeker niet onthouden… mei 11, 2012Thomas Vangelooven

Tips, Trends

Met content kan je verleiden…

Een goede e-marketinglijst die permanent aangroeit. Dat is de droom van iedere e-marketeer. Alleen, daar moet je wat moeite voor doen. Iedere e-marketeer heeft zo zijn eigen tactiek, maar het is leuk om even naar de anderen te kijken… aug 13, 2013Ann Flipkens

E-mailmarketing

Wat is uw perceptie over e-mailmarketing?

Ook e-mailmarketing ontsnapt in een wankele economische toestand niet aan het grote budgettering spook. Gelukkig is de trend eerder groeiend van aard, maar een aantal Amerikaanse wetenschappers hebben in dit verband een aantal types van (e-)marketeers gedefinieerd. apr 15, 2010Ann Flipkens

Cases, Content, E-commerce, E-mailmarketing, Enquêtes, Inspiratie!, Personalisatie, Strategie, Targeting, Tips

Meer inschrijvingen, minder uitschrijvingen: messcherpe e-commerce van Dollar Shave Club

Niemand spreekt me tegen als ik zeg dat nieuwe inschrijvingen verzamelen (lees: potentiële kopers) key blijft voor een geslaagde e-mailmarketingcampagne. Maar waar veel marketeers wat lichter overheen gaan, blijft dit merk wat langer stilstaan: hoe zorg ik ervoor dat mijn klanten blijven terugkomen? Dit voorbeeld heeft niet alleen een branding waar je onmogelijk niet van […]

Cases, E-mailmarketing, Inspiratie!

Vijf keer eenvoud en efficientie: LittleBits

LittleBits is de hype van het moment. Kleine blokjes elektronica kan je met magneten in volgorde zetten en programmeren. Net als de eenvoud van de blokjes – zelfs een kind kan er mee aan de slag – is ook hun e-mailmarketing. jan 29, 2015Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,978

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,258

Een animated gif als een conversie aanjager

3,509

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,110

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,830

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail