Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
E-mailmarketing, List Building, Personalisatie, Strategie, Targeting, Tips, Trends

Haal meer uit je e-mailmarketing met “lead scoring”

Lead scoring is een strategie die in de wereld van de marketing steeds verder oprukt. Het principe is eenvoudig. Alle acties die je prospecten, contacten en andere relaties ondernemen, worden gequoteerd. Een bepaalde score leidt dan weer tot een vervolg. Vermits e-mailmarketing leeft van de actie van de lezer, is dit platform ook een perfecte bodem voor deze techniek.
PDS-rapport3
Het basisprincipe is eenvoudig. We kennen in principe het contact aan de andere zijde van de digitale jachtvelden. Anders hadden we geen e-mailbericht kunnen sturen. Dus kunnen we iedere doorklik, leesactie, kortom elke vorm van reactie op een CTA koppelen aan een profiel. Een profiel dat we door de tijd heen opbouwen.

Puntenlijst
Het start natuurlijk door aan elke vorm van actie een gewicht in punten te hangen. Het lezen van een nieuwsbrief krijgt bijvoorbeeld één punt. Het doorklikken op een [lees verder] is al een iets verder gevorderde actie en is bijvoorbeeld twee punten waard. Als je deze redenering doortrekt, dan geeft het downloaden van een white-paper een nog hogere score. Zo moet je elke CTA op voorhand beoordelen op haar verdienste.

Rapport
Uiteraard krijgt je contact deze punten niet te zien. Maar achter de schermen kan je deze waardering wel gebruiken. Het is alom geweten dat een afdeling sales liever namen doorkrijgt van contacten die op een of andere wijze actief informatie ingewonnen hebben, dan van een persoon die zich net ingeschreven heeft voor een nieuwsbrief en nog een blanco verleden heeft.

Onderscheiden
Een bijkomend voordeel is dat je de actieve contacten gemakkelijker kunt onderscheiden van de minder actieve contacten. Tussen deze laatste zitten er ongetwijfeld een aantal afhakers. Maar er zullen er ook zijn die de communicatie die je tot nu op hen los liet, niet aanspreekt. Het geeft je de kans om een twee sporen beleid te voeren.

Relevanter maken
Je kan het systeem nog performanter maken. Zeker op het vlak van de doorklikken waar content achter zit. Alle content kan je opdelen in rubrieken, onderwerpen, productreeksen en dergelijke meer. Bij het noteren van de scores moet je niet alleen de totalen bijhouden, maar ook de scores per vakgebied. Zo zie je vanzelf het vakgebied waarin je contact het meest in geïnteresseerd is.

Nieuwsbrieven aanpassen
Uiteraard zal een contact gevarieerder doorklikken dan op één enkel specifiek onderwerp. Maar na verloop van tijd ga je toch bepaalde geliefkoosde interessesferen zien opduiken. En dan is het de kunst om een nieuwsbrief samen te stellen op maat van je contact. Laat 60 procent toegespitst zijn op de nummer één. En verdeel de rest van je nieuwsbrief onder de andere eerder getoonde interesses. De relevantie wordt weer groter, je contact gaat nog beter scoren en uiteindelijk zal sales hier graag het gesprek mee aangaan. Van een win-win gesproken!

sep 8, 2014Thomas Vangelooven
Previous storyVijf ideeën om je opt-in formulier te pimpen!Next storyZeven strategieën om een blooper te verzachten
Home Haal meer uit je e-mailmarketing met “lead scoring”
9 jaar geleden E-mailmarketing, List Building, Personalisatie, Strategie, Targeting, Tips, Trends885
Thomas Vangelooven
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Social media, Tips

Onderschat de forward functie niet!

Soms hoor je wel eens klinken dat e-mail als communicatie middel minder hip is. De sociale webtoepassingen zouden stilaan de plaats innemen van de eenvoudige e-mail. Al was het maar om je vrienden iets onder de aandacht te brengen. Niets is echter minder waar! okt 21, 2009Ann Flipkens

Cases, Design, E-mailmarketing, Strategie, Trends

Een animated gif als een conversie aanjager

Het is een discussie die veel marketingmensen bezighoudt. Kan je een animated gif meegeven in een e-mailbericht? Gaan de spamfilters daar niet terughoudend op reageren? En vooral, wat zal de reactie van de lezer zijn? Geen verkeerde reactie zo blijkt uit een case study van computerbouwer Dell. mei 16, 2014Michelle Dassen

E-mailmarketing, List Building, Trends

E-mailmarketinglijsten, de cijfers!

De groei van onze e-marketinglijsten is meestal onze grootste zorg. E-mailmarketing is pas succesvol, als we steeds weer verse aanvoer hebben van nieuwe e-mailadressen. Het Amerikaanse Marketingsherpa is voortdurend op zoek naar de strategieën die onze collega’s op dit vlak aan boord leggen. mrt 20, 2013Ann Flipkens

E-mailmarketing, Social media

Gebruik jij al sociale mediareacties in je e-mail?

Neen? Dan kan je daar best eens mee beginnen. Alle conversaties waarin je bedrijf vermeld wordt, zijn goed om je abonnees aan te tonen dat je opvalt binnen het gigantisch sociale medianetwerk.  jun 17, 2011Ann Flipkens

context, E-commerce, E-mailmarketing, Wetgeving

Wat betekent nieuwe Europese Privacy regel voor e-mailmarketing?

Het gebeurde, na vier jaar werk, bijna geruisloos. Het Europees Parlement heeft onlangs nieuwe regels goedgekeurd die burgers meer controle geven over het digitale gebruik van hun persoonsgegevens. We kijken even naar de gevolgen op het vlak van e-mailmarketing. apr 15, 2016Thomas Vangelooven

Cases, E-mailmarketing, Inspiratie!, Personalisatie, Strategie

Center Parcs zet op Engelse bodem e-mail in voor hogere conversie

Vakantiemaker Center Parcs is zeker geen onbekende. In het Verenigd Koninkrijk zijn ze met vier parken de absolute marktleider op het vlak van de verkorte vakanties. Met e-mailmarketing willen ze niet dadelijk meer vakanties verkopen, wel meer omzet per vakantie boeken. mei 25, 2014Ann Flipkens

Geen onderdeel van een categorie

Stuur een factuur met een sterke CTA

De digitalisering is niet te stuiten. Voor de papieren factuur lijken de dagen stilaan geteld te zijn. Zeker in een B2B omgeving wordt een factuur steeds vaker als een pdf per e-mail verstuurd. We zien dat ook aan onze eigen in-box. De ene keer is dat een zo goed als leeg bericht met een bijlage. […]

Cases, E-mailmarketing, Social media

Op zoek naar ‘deelbare’ content?

Platformen zoals Facebook en LinkedIn zijn ontzettend dankbaar voor marketeers. Als contacten de boodschap lezen en delen op hun profiel, dan vermenigvuldigt de marketeer het bereik van de boodschap. Veel extra moeite of kost hoeft hij er zelfs niet in te steken. Enige voorwaarde is dat hij voor ‘deelbare’ content zorgt. nov 2, 2012Michelle Dassen

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,979

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,260

Een animated gif als een conversie aanjager

3,759

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,111

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,983

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail