Je wil extra info meegeven in je e-mail boodschap. Een pdf document,met alle eigenschappen van je nieuwste product meegeven, lijkt de ideale piste. Alleen denkt je lezer daar helemaal anders over.
Vol
Bijlagen aan je e-mail zullen ook nog je bestand verzwaren. In deze tijden van ongelimiteerde bandbreedte zou je er toch nog van verschieten voor hoeveel van je geadresseerden dit toch nog een probleem vormt. Je moet in de zomer maar eens kijken naar veel e-mail die als onbezorgd terug aan afzender gestuurd wordt. Hoeveel zitten er daar niet tussen met de boodschap “inbox ontvanger vol”. Als je e-mailbericht er niet bij kan, dan zal zeker je bijlage er niet bij kunnen. Bovendien zijn e-mails met te zware bijlagen in sommige webmail omgevingen gewoon niet te openen.
Mobiel
Steeds meer e-mail wordt mobiel gelezen. Een aandachtig gebruiker zal je boodschap misschien wel zien in de lijst van opgehaalde bericht hoofden, maar daarna op het vuilbakje klikken.
Verwijzen
Daarom is het beter om je bijlage ergens op een webstek te plaatsen of beschikbaar te houden op een webserver. In plaat van het aanhaken van het bestand zal je in je e-mail via een link er naar verwijzen. Voor een geïnteresseerde lezer maakt deze werkwijze niet veel verschil uit. Met de huidige download snelheid maakt het nauwelijks nog verschil met het openen van een bijlage die reeds op de harde schijf staat. Elk fatsoenlijk e-marketing platform biedt tegenwoordig trouwens deze functionaliteit. En het biedt nog een bijkomend voordeel. Met een goede link opvolging weet je ook meteen wie wanneer je extra info gelezen heeft. Is dat geen relevant marketing materiaal?