Je ‘unique value proposition’ moet je toekomstige leden van je e-marketing lijst overtuigen hun e-mailadres achter te laten. Dit klinkt heel erg logisch. Maar heb je er zelf al over nagedacht?
Waarom zou iemand zijn e-mailadres achterlaten via je inschrijfformulier? Om de bezoekers op je website om te toveren tot fervente nieuwsbrief lezers, moet je duidelijk aantonen wat je voor hen apart hebt gehouden. Iets waar de twijfelende bezoeker op andere websites en dus ook in de nieuwsbrieven van (con)collega’s zeker niet zal terugvinden.
Voordeel
Inschrijvers op je mailinglijst vragen zich voortdurend af ‘Wat is mijn voordeel?’. Vaak wordt dit door een bedrijf beantwoord door een flauw afkooksel uit het businessplan. Maar dat is niet voldoende. Neen, lezers van je webstek willen duidelijk horen waarom ze jouw lijst moeten verkiezen boven een andere e-marketinglijst.
Laat zien
Het is niet alleen voldoende om het aan je lezer te vertellen, je moet het ook duidelijk zichtbaar maken. Alleen als hij de boodschap ook echt ziet, zal hij of zij er ook door getroffen kunnen worden. En dan zal er sneller een actie volgen door het e-mailadres achter te laten. Zorg dus voor heldere teksten met een pakkende kop. Zet naast je inschrijfformulier nog eens de voordelen op een rijtje. Melk je UVP uit tot de laatste druppel.
Formulier
Herhaal in het formulier nog eens de kern van je UVP in enkele woorden. Herhaling is in het onderwijs een belangrijk didactisch principe. Waarom zou het in e-marketing niet werken? En verder gelden nog steeds de klassieke regels van een inschrijfformulier. Maak het niet te ingewikkeld en focus jezelf vooral op het e-mailadres. De rest van je UVP kan je later in een nieuwsbrief verder uitleggen!