Vele marketeers haken af bij het horen van levenscyclusmarketing omdat ze denken dat het te gecompliceerd en tijdrovend is. Maar volgens e-mailmarketingexperts is het omgekeerde net waar. Stel je campagnes slim op en verhoog daarmee je conversieratio.
Toegegeven is e-mailmarketing nog te vaak een ondoordachte actie. Segmentatie van de doelgroep helpt natuurlijk om die e-mail relevanter te maken, maar de ‘juiste timing’ is het ontbrekende ingrediënt tot succesvolle marketing en een torenhoge ROI.
Antwoord
Levenscyclusmarketing wil net een antwoord bieden op de losse eindjes van e-mailmarketing. Door een relevant bericht te versturen, gebaseerd op de activiteiten van de consumenten op je website of op een kritisch punt in zijn relatie met je merk, slaag je erin om de consument op het juiste tijdstip te bereiken. Zo hoef je de verzendfrequentie niet meer te laten dicteren door je e-mailmarketingkalender.
Patroon
Levenscyclusmarketing haalt de mosterd bij event driven e-mailmarketing, die er ook vanuit gaat om een e-mail te versturen naar aanleiding van een bepaalde gebeurtenis. Dat hoeft niet noodzakelijk een tijdrovende bezigheid te zijn omdat je standaard e-mails kan versturen naar je klantenbestand eens je een patroon hebt vastgesteld in de levenscyclus van de klantenrelatie.
Voor je je toelegt op dit soort marketing, moet je een aantal overwegingen in acht nemen. We sommen het hier even op.
Tot welke gegevens heb je toegang? Zijn er al consumentengegevens die je gebruikt in je traditionele e-mailmarketingcampagnes en wat kan je daarvan recupereren? Denk bijvoorbeeld aan achtergelaten winkelkarren.
Bekijk de data om te verzekeren dat ze correct en up-to-date zijn. Heb je het gevoel dat je te weinig informatie hebt? Overweeg dan om een enquête uit te sturen.
Test het. Informatie is hier dan wel de sleutel tot efficiënte levenscyclusmarketing, je moet nog steeds de overweging maken of je niet te veel als ‘Big Brother’ overkomt. Als je je e-mail opstelt, stel jezelf dan ook de vraag hoe zo’n bericht bij jou zou overkomen. Het samenroepen van een controlegroep is een dankbare methode om je marketingsucces te testen.
Spaar jezelf heel wat tijd en moeite uit en neem een adequaat e-mailmarketingplatform in de arm als je voor levenscyclusmarketing kiest.