Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Strategie

Heb jij al eens gedacht aan levenscyclusmarketing?

Vele marketeers haken af bij het horen van levenscyclusmarketing omdat ze denken dat het te gecompliceerd en tijdrovend is. Maar volgens e-mailmarketingexperts is het omgekeerde net waar. Stel je campagnes slim op en verhoog daarmee je conversieratio. 

Toegegeven is e-mailmarketing nog te vaak een ondoordachte actie. Segmentatie van de doelgroep helpt natuurlijk om die e-mail relevanter te maken, maar de ‘juiste timing’ is het ontbrekende ingrediënt tot succesvolle marketing en een torenhoge ROI.

Antwoord

Levenscyclusmarketing wil net een antwoord bieden op de losse eindjes van e-mailmarketing. Door een relevant bericht te versturen, gebaseerd op de activiteiten van de consumenten op je website of op een kritisch punt in zijn relatie met je merk, slaag je erin om de consument op het juiste tijdstip te bereiken. Zo hoef je de verzendfrequentie niet meer te laten dicteren door je e-mailmarketingkalender.

Patroon

Levenscyclusmarketing haalt de mosterd bij event driven e-mailmarketing, die er ook vanuit gaat om een e-mail te versturen naar aanleiding van een bepaalde gebeurtenis. Dat hoeft niet noodzakelijk een tijdrovende bezigheid te zijn omdat je standaard e-mails kan versturen naar je klantenbestand eens je een patroon hebt vastgesteld in de levenscyclus van de klantenrelatie.

Voor je je toelegt op dit soort marketing, moet je een aantal overwegingen in acht nemen. We sommen het hier even op.

Tot welke gegevens heb je toegang? Zijn er al consumentengegevens die je gebruikt in je traditionele e-mailmarketingcampagnes en wat kan je daarvan recupereren? Denk bijvoorbeeld aan achtergelaten winkelkarren.

Bekijk de data om te verzekeren dat ze correct en up-to-date zijn. Heb je het gevoel dat je te weinig informatie hebt? Overweeg dan om een enquête uit te sturen.

Test het. Informatie is hier dan wel de sleutel tot efficiënte levenscyclusmarketing, je moet nog steeds de overweging maken of je niet te veel als ‘Big Brother’ overkomt. Als je je e-mail opstelt, stel jezelf dan ook de vraag hoe zo’n bericht bij jou zou overkomen. Het samenroepen van een controlegroep is een dankbare methode om je marketingsucces te testen.

Spaar jezelf heel wat tijd en moeite uit en neem een adequaat e-mailmarketingplatform in de arm als je voor levenscyclusmarketing kiest.

sep 7, 2011Michelle Dassen
Previous storyDoe soms ook eens normaalNext storyHoud jij het uur in het oog?
Home Heb jij al eens gedacht aan levenscyclusmarketing?
11 jaar geleden Strategie319
Michelle Dassen
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  

De belangrijkste meetcijfers op een rijtje

Eén van de sterke punten vane-mailmarketing is de mogelijkheid om meteen gedetailleerde informatie over het succes van de campagne te ontvangen. Maar voor de onervaren e-mailmarketeer kan de hoeveelheid informatie overdonderend zijn. Om het bos nog door de bomen te zien, bespreken we hier de populariteit van bepaalde cijfers. jan 5, 2011Thomas Vangelooven

Een geslaagde MasterClass e-mailmarketing

Dinsdag werd de eerste MasterClass e-mailmarketing gehouden. Een dozijn geïnteresseerden luisterden aandachtig naar de talrijke tips en informatie van Jacqueline Mahieux (Flexmail) en Kris Pattyn (Koppa Digitale Media). nov 18, 2009Ann Flipkens

Content, E-commerce, E-mailmarketing, Inspiratie!, Personalisatie, Reporting, Strategie

The magic of web tracking

Ik twijfel er niet aan dat elke e-marketeer in zijn e-mailcampagne zijn contacten probeert door te verwijzen naar zijn website. Heb je je dan nooit afgevraagd hoe handig het zou zijn als je je contacten een automatisch bericht kan verzenden nadat ze een bepaalde webpagina bezochten? Niet enkel zou dit de marketeer een stap dichter […]

Afleverbaarheid, E-mailmarketing

Ontvanger bepaalt de afleverbaarheid

De wereld van de inbox komt steeds meer en meer in handen van grote webbased e-mail account aanbieders. Hotmail en Yahoo zijn de klassiekers. Live en Google hebben zich ondertussen ook tot dat niveau verheven. Op wereldvlak zijn er daarnaast nog ontelbare kleine en nog kleinere aanbieders. Ze hebben allen één gemeenschappelijke doelstelling: de gebruiker […]

Content, Design, E-mailmarketing, Tips

Met welke term maak jij indruk?

In onze vorige blog refereerden we aan de reclamemakers van Ogilvy, die elke reclame-uiting die bij hen vertrekt kritisch bestuderen. We leerden reeds dat je de linkermarge ongeschonden moet laten. Maar in hetzelfde rapport leerden we nog iets belangrijks. Juiste terminologie kan een wereld van verschil maken. jun 22, 2012Thomas Vangelooven

Content

Laat je niet verleiden door een al te grote aaibaarheidsfactor!

Sinds enkele maanden is het toepassen van video in e-mails de overheersende stroom geworden. Maar nog belangrijker is dat je bij het gebruik van bewegend beeld rekening houdt met wat algemeen als de juiste werkwijze wordt beschouwd. jun 29, 2009Ann Flipkens

Cases, E-mailmarketing, Inspiratie!, Strategie, Tips

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

We kennen ze allemaal, klanten waar we na verloop van tijd niets meer van horen. Ze genereren geen omzet meer en verschijnen ook niet meer in het verkooppunt. Met e-mailmarketing is snel een bericht samengesteld om klanten uit hun winterslaap te halen. Dat is wat de keten van Ibis Hotels zo vlak voor de zomer […]

Cases, Strategie, Tips

E-mailadressen verzamelen met gratis advies

Iedereen heeft wel zijn methode om e-mailadressen op een doordachte manier te verzamelen. Want e-mailadressen met een gekende geschiedenis zijn oneindig veel meer waard dan adressen die je – op het randje van het legale – zo maar her en der bijeen sprokkelt. jun 21, 2014Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,979

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,259

Een animated gif als een conversie aanjager

3,615

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,111

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,908

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail