Als je alle e-mailadressen in de Europese gemeenschap uitsmeert over de volledige bevolking dan heeft iedere Europeaan gemiddeld 2,3 e-mailadressen. Het Engelse Contactlab peilde in een recent onderzoek naar de achtergrond.
Het resultaat is wel verbazend. Uit een reeks voorgekauwde antwoorden mochten de respondenten één of meerdere mogelijkheden aankruisen. De optelsom van de procentuele verhoudingen is dus meer dan honderd. Je kan deze cijfers dus beter interpreteren als een indicatie van een gemiddeld gedragspatroon van de internaut.
Functioneel
Hoewel een derde van de Europeanen meerdere e-mailadressen uit het verleden meesleept en niet de kans gezien heeft om ze te saneren, blijken al deze half slapende adressen toch nut te hebben. Ruim 60 procent van de bevraagden gebruiken hun e-mailadressen in functie van verschillende taken.
Geen interesse
Enerzijds om de anonimiteit te bewaren, anderzijds om de afzender van de e-mail te misleiden. Niet minder dan 29 procent geven aan dat ze e-mailadressen specifiek inzetten voor e-mail waar ze geen interesse voor hebben. In het beste geval lopen ze nog eens door de lijst voor ze op de ‘verwijder alles’ knop klikken.
Delen
Bovendien blijken ook heel wat e-mailadressen gedeeld te worden door meerdere personen. In de B2B sfeer zal dat nog wel meevallen. Maar in de B2C waar het gezin zich met één enkel e-mailadres behelpt kan het goed zijn dat de ene gebruiker een e-mail wist waar jij net de andere gebruiker wilde aanspreken. Dus zit je vanaf vandaag met dé vraag: heb ik wel het juiste e-mailadres?