We wezen in deze blog al eerder op de trend waarbij eenvoud in het e-mailbericht primeert. Vandaag hebben we weer zo een pareltje als voorbeeld. De e-mail van Galeria Inno die in onze inbox viel, was er duidelijk eentje om te verleiden…
1 Een duidelijke opening
Het menu bovenaan het e-mailbericht is wat ‘look and feel’ betreft zeer gelijkaardig aan de menu die Inno bovenaan haar webshop plaatst. Voor bekenden is dit dadelijk een stukje thuiskomen. Anders dan wat je wel eens in je inbox ziet passeren, heeft men er niet voor geopteerd het complete menu van de webshop in 600 pixels te proppen. Er werd bewust gekozen voor vijf menu items, waarvan er drie dadelijk klanten segment gerelateerd zijn.
Vervolgens komt er een thematische figuur. Uiteraard is het dadelijk valentijn, maar er werd toch voor gezorgd dat je niet dadelijk een overladen gevoel krijgt. Het bedrijfslogo staat discreet aan de zijkant, maar door het spel van de kleuren trekt het toch dadelijk het oog van de kijker. De ontwerpers van dit e-mailbericht hebben duidelijk gekeken hoe een menselijk oog over het scherm evolueert.
2 Een duidelijk overzicht
In de intro werd een schatkist aangekondigd. Die krijgen we nu ook gepresenteerd. Let op de opbouw van deze body van het e-mailbericht. Er wordt gewerkt met tussentitels die het oog van de lezer leiden. Die tussentitels breken de boodschap niet alleen op in hapklare blokken – net om met één oogopslag te vatten – maar ze vertellen ook een verhaal. Van het romantisch ontbijt over de stralende ‘zij’ en de afgewerkte ‘hij’.
Voor elke categorie worden gewoon drie producten getoond. In het zich beperken, zie je de hand van de meester. Bij alle drie kan je dadelijk met het zien van het beeld jezelf inbeelden waar het voor dient. Dus geen ellenlange uitleg. Elke figuur is doorklikbaar en leidt onmiddellijk naar de webshop. Voor conversie heb je eigenlijk niet veel meer nodig.
3 Toch nog even de online wereld
Online en offline gaan nog steeds samen. Dus wie uiteindelijk niet gecharmeerd is van een webshop – vergis je niet hoeveel mensen hier nog aan moeten wennen – wordt er duidelijk verwezen naar de fysieke winkels van de keten. Het is geen standaard footer die ze gewoon onder elk bericht kleven. Integendeel, subtiel komt hier valentijn nog eens boven water. Het is immers een gelegenheid waar je jezelf op moet voorbereiden.
Tegelijkertijd wordt de footer nog ingezet om de voordelen en de USP’s van de webshop in de verf te zetten. Gratis afhaling, snelle levering en klantenservice moeten vertrouwen wekken. Zeker als het onmiddellijk gevolgd wordt door een groen nummer met uitgebreide openingsuren voor de klanten met vragen. En tenslotte is er ook soberheid op het vlak van sociale media. Als je mensen moet laten kiezen, dan beginnen ze te twijfelen en kiezen ze uiteindelijk niet. Nu is er alleen Facebook, daar is snel even op doorgeklikt. Wie meerdere sociale kanalen onderhoudt moet zeker deze insteek eens uit proberen.