Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
E-mailmarketing, Targeting, Tips

Herken je vaste klanten met deze vier tips

Er bestaan een aantal criteria die de zogenaamde ‘brand loyalists’ of de klanten die het meest loyaal blijven aan het merk dat je promoot, kan onderscheiden. Die segmentering is belangrijk omdat die groep in je contactenlijst andere behoeftes heeft dan diegenen met een ander engagement.

Volgens Marketingprofs.com kan je je contactenlijst opdelen in drie verschillende groepen: de mensen die van je houden, de mensen die je graag hebben en diegenen die als opvulling dienen maar geen echte interesse in je hebben. Vooral de eerste groep, de brand loyalists of de trouwe klanten, zijn een interessante groep om op te focussen. Uiteindelijk zijn dat de mensen die je met relatief weinig inspanningen kan aanzetten tot kopen. Het bureau heeft daarom een aantal criteria opgesomd die de loyalisten kenmerken.

Ze lezen gretig je e-mails

De loyalisten zijn nieuwsgierig naar wat je te zeggen hebt. Zodra je e-mail in hun inbox verschijnt, zijn ze geneigd om erop te klikken. Daardoor haal je waanzinnig hoge open rates in deze groep.

Het zijn frequente klikkers, lezers en kopers

Omdat deze groep een liefde heeft voor je product, diensten of content liggen de doorklikratio, het aantal gelezen artikels, bekeken video’s of gekochte producten een stuk hoger dan het gemiddelde.
Dat betekent wel nog niet dat de loyalisten elke keer op dezelfde manier zullen reageren. Met exclusieve aanbiedingen kan je hen over de schreef halen. Deze groep is immers bekend met je product en bedrijf en kan dus een goed aanbod onderscheiden en wil het daarom ook niet missen.
Bovendien verwacht deze groep speciale aanbiedingen en kortingen, zoals gratis aflevering, om hun getrouwheid te belonen.

Ze sturen je e-mail door of delen hem

De trouwe klanten zijn sterke marketinginstrumenten omdat zij voor mond-tot-mondreclame instaan. Ze houden ervan om je producten of aanbiedingen aan te prijzen aan hun vrienden en familie. Omdat mond-tot-mondreclame moeilijk te testen is, kan je dat gedrag aflezen uit het aantal keer dat ze je e-mail doorsturen of via sociale netwerkknoppen delen.
Je kan dat gedrag aanmoedigen door er een tegenprestatie aan vast te hangen zodra deze groep je boodschap verspreidt. Om buitensporig gedrag te vermijden, kan je er best een limiet opzetten. Stel bijvoorbeeld voor om je e-mail naar tien personen door te sturen.

Ze hebben je ‘bevriend’ via sociale netwerksites

De loyalisten willen geen kans missen om exclusief behandeld te worden en informatie te krijgen uit de interne keuken. Ze knopen via verschillende kanalen met je aan. Je kan de groep makkelijk herkennen als ze je volgen op sociale netwerksites, ze reageren op je blogposts, ze zijn geabonneerd op je nieuwsbrief, enzovoort.
Denk eraan dat de brand loyalists een gesprek met je willen aanknopen. Het is dus belangrijk dat je ook naar hen luistert.
De trouwe klanten zijn een erg dankbare groep die je met zorg en aandacht moet behandelen. Met een beetje extra inspanning, zoals exclusieve aanbiedingen, leg je deze potentiële klanten in de watten en hou je die getrouwheid vast. Denk eraan, die inzet wordt gegarandeerd beloond.

dec 24, 2010Michelle Dassen
Previous storyEU bindt strijd aan met e-mail clientsNext storyE-mailcliënt mikt op senioren
Home Herken je vaste klanten met deze vier tips
12 jaar geleden E-mailmarketing, Targeting, Tips325
Michelle Dassen
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Cases

Wat zijn de resultaten in Nederland?

De DDMA, de Nederlandse branchevereniging voor voor dialoogmarketing heeft haar tweede Nationale E-mail Benchmark gepresenteerd. Ideaal voor ons al e-marketeers om even bij de Noorderburen te gluren om te checken of er geen lessen te leren zijn. jun 21, 2013Thomas Vangelooven

Afleverbaarheid, Strategie, Trends

De ‘whitelist’ wordt in de toekomst belangrijker

We zien steeds meer ergens onderaan een e-mailbericht een verzoek om het afzendadres toe te vertrouwen aan de ‘whitelist’. Deze e-marketeers denken nu al vooruit. Met de groeiende hoeveelheid spam en de steeds sluwere werkwijze van ‘nep-viagra verkopers’ wordt het elke dag weer een tikkeltje moeilijker om het onderscheid te maken tussen relevante en niet […]

Wetgeving

Zakelijk spamverbod in Nederland bijna van kracht

Vanaf 1 oktober mag u dus alleen nog mails of faxen versturen als u daar toestemming voor heeft bij de ontvanger, of wanneer het een bestaande relatie betreft. sep 17, 2009Michelle Dassen

Strategie, Targeting, Tips

Jaag het gebruikersengagement de hoogte in met deze tips

Het verbeteren van het engagement van de gebruiker is de op één na hoogste prioriteit van e-mailmarketeers in 2011. Maar hoe pak je dat aan? Flexmail zet hier een aantal best practices op een rijtje. feb 2, 2011Thomas Vangelooven

E-mailmarketing, Inspiratie!

Mijn eerste week als stagiair bij Flexmail.

12 weken stage lopen. Het lijkt lang voor studenten en dat zal in sommige gevallen ook wel zo zijn. Voor mij daarentegen was het in een vingerknip vrijdag, stond ik met een glas in de hand op de teamdrink en zat mijn eerste stageweek erop. Waarom Flexmail? Ik koos ervoor om te solliciteren bij Flexmail […]

Thema-mailings

De klok tikt voor e-marketeers

De helft van de e-marketeers meent dat het tijdstip voor het sturen van een e-mail een belangrijke factor is voor het succes van je campagne. Uit een aantal studies naar dat fenomeen blijkt de periode in het jaar, de weekdagen en het tijdstip van de dag wisselende resultaten opleveren. okt 20, 2010Ann Flipkens

Content, Design, E-mailmarketing, Mobile, Strategie, Testing, Tips

Vijf veranderingen om op de voet te volgen

E-mailmarketing is een wereld die voortdurend in beweging is. Technologie groeit en verandert. Providers scherpen hun inzichten aan en gebruikers komen met nieuwe ideeën aandragen. We zetten graag nog eens vijf van die veranderingen op een rij. jan 18, 2013Ann Flipkens

E-mailmarketing, Strategie, Testing, Thema-mailings

Tijdsdruk en testen gaan niet samen…

Het einde van het jaar nadert en voor heel wat e-marketeers zijn dat nu net spannende dagen. En dan is blijkbaar het gevaar groot om even ‘snel snel’ de bulk weg te werken en een paar grote zonden te plegen tegen de spelregels van een goede e-mailmarketing praktijk. dec 5, 2012Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,978

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,258

Een animated gif als een conversie aanjager

3,509

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,110

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,830

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail