Er bestaan een aantal criteria die de zogenaamde ‘brand loyalists’ of de klanten die het meest loyaal blijven aan het merk dat je promoot, kan onderscheiden. Die segmentering is belangrijk omdat die groep in je contactenlijst andere behoeftes heeft dan diegenen met een ander engagement.
Volgens Marketingprofs.com kan je je contactenlijst opdelen in drie verschillende groepen: de mensen die van je houden, de mensen die je graag hebben en diegenen die als opvulling dienen maar geen echte interesse in je hebben. Vooral de eerste groep, de brand loyalists of de trouwe klanten, zijn een interessante groep om op te focussen. Uiteindelijk zijn dat de mensen die je met relatief weinig inspanningen kan aanzetten tot kopen. Het bureau heeft daarom een aantal criteria opgesomd die de loyalisten kenmerken.
Ze lezen gretig je e-mails
De loyalisten zijn nieuwsgierig naar wat je te zeggen hebt. Zodra je e-mail in hun inbox verschijnt, zijn ze geneigd om erop te klikken. Daardoor haal je waanzinnig hoge open rates in deze groep.
Het zijn frequente klikkers, lezers en kopers
Omdat deze groep een liefde heeft voor je product, diensten of content liggen de doorklikratio, het aantal gelezen artikels, bekeken video’s of gekochte producten een stuk hoger dan het gemiddelde.
Dat betekent wel nog niet dat de loyalisten elke keer op dezelfde manier zullen reageren. Met exclusieve aanbiedingen kan je hen over de schreef halen. Deze groep is immers bekend met je product en bedrijf en kan dus een goed aanbod onderscheiden en wil het daarom ook niet missen.
Bovendien verwacht deze groep speciale aanbiedingen en kortingen, zoals gratis aflevering, om hun getrouwheid te belonen.
Ze sturen je e-mail door of delen hem
De trouwe klanten zijn sterke marketinginstrumenten omdat zij voor mond-tot-mondreclame instaan. Ze houden ervan om je producten of aanbiedingen aan te prijzen aan hun vrienden en familie. Omdat mond-tot-mondreclame moeilijk te testen is, kan je dat gedrag aflezen uit het aantal keer dat ze je e-mail doorsturen of via sociale netwerkknoppen delen.
Je kan dat gedrag aanmoedigen door er een tegenprestatie aan vast te hangen zodra deze groep je boodschap verspreidt. Om buitensporig gedrag te vermijden, kan je er best een limiet opzetten. Stel bijvoorbeeld voor om je e-mail naar tien personen door te sturen.
Ze hebben je ‘bevriend’ via sociale netwerksites
De loyalisten willen geen kans missen om exclusief behandeld te worden en informatie te krijgen uit de interne keuken. Ze knopen via verschillende kanalen met je aan. Je kan de groep makkelijk herkennen als ze je volgen op sociale netwerksites, ze reageren op je blogposts, ze zijn geabonneerd op je nieuwsbrief, enzovoort.
Denk eraan dat de brand loyalists een gesprek met je willen aanknopen. Het is dus belangrijk dat je ook naar hen luistert.
De trouwe klanten zijn een erg dankbare groep die je met zorg en aandacht moet behandelen. Met een beetje extra inspanning, zoals exclusieve aanbiedingen, leg je deze potentiële klanten in de watten en hou je die getrouwheid vast. Denk eraan, die inzet wordt gegarandeerd beloond.