Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
E-mailmarketing, Targeting, Tips

Herken je vaste klanten met deze vier tips

Er bestaan een aantal criteria die de zogenaamde ‘brand loyalists’ of de klanten die het meest loyaal blijven aan het merk dat je promoot, kan onderscheiden. Die segmentering is belangrijk omdat die groep in je contactenlijst andere behoeftes heeft dan diegenen met een ander engagement.

Volgens Marketingprofs.com kan je je contactenlijst opdelen in drie verschillende groepen: de mensen die van je houden, de mensen die je graag hebben en diegenen die als opvulling dienen maar geen echte interesse in je hebben. Vooral de eerste groep, de brand loyalists of de trouwe klanten, zijn een interessante groep om op te focussen. Uiteindelijk zijn dat de mensen die je met relatief weinig inspanningen kan aanzetten tot kopen. Het bureau heeft daarom een aantal criteria opgesomd die de loyalisten kenmerken.

Ze lezen gretig je e-mails

De loyalisten zijn nieuwsgierig naar wat je te zeggen hebt. Zodra je e-mail in hun inbox verschijnt, zijn ze geneigd om erop te klikken. Daardoor haal je waanzinnig hoge open rates in deze groep.

Het zijn frequente klikkers, lezers en kopers

Omdat deze groep een liefde heeft voor je product, diensten of content liggen de doorklikratio, het aantal gelezen artikels, bekeken video’s of gekochte producten een stuk hoger dan het gemiddelde.
Dat betekent wel nog niet dat de loyalisten elke keer op dezelfde manier zullen reageren. Met exclusieve aanbiedingen kan je hen over de schreef halen. Deze groep is immers bekend met je product en bedrijf en kan dus een goed aanbod onderscheiden en wil het daarom ook niet missen.
Bovendien verwacht deze groep speciale aanbiedingen en kortingen, zoals gratis aflevering, om hun getrouwheid te belonen.

Ze sturen je e-mail door of delen hem

De trouwe klanten zijn sterke marketinginstrumenten omdat zij voor mond-tot-mondreclame instaan. Ze houden ervan om je producten of aanbiedingen aan te prijzen aan hun vrienden en familie. Omdat mond-tot-mondreclame moeilijk te testen is, kan je dat gedrag aflezen uit het aantal keer dat ze je e-mail doorsturen of via sociale netwerkknoppen delen.
Je kan dat gedrag aanmoedigen door er een tegenprestatie aan vast te hangen zodra deze groep je boodschap verspreidt. Om buitensporig gedrag te vermijden, kan je er best een limiet opzetten. Stel bijvoorbeeld voor om je e-mail naar tien personen door te sturen.

Ze hebben je ‘bevriend’ via sociale netwerksites

De loyalisten willen geen kans missen om exclusief behandeld te worden en informatie te krijgen uit de interne keuken. Ze knopen via verschillende kanalen met je aan. Je kan de groep makkelijk herkennen als ze je volgen op sociale netwerksites, ze reageren op je blogposts, ze zijn geabonneerd op je nieuwsbrief, enzovoort.
Denk eraan dat de brand loyalists een gesprek met je willen aanknopen. Het is dus belangrijk dat je ook naar hen luistert.
De trouwe klanten zijn een erg dankbare groep die je met zorg en aandacht moet behandelen. Met een beetje extra inspanning, zoals exclusieve aanbiedingen, leg je deze potentiële klanten in de watten en hou je die getrouwheid vast. Denk eraan, die inzet wordt gegarandeerd beloond.

dec 24, 2010Michelle Dassen
Previous storyEU bindt strijd aan met e-mail clientsNext storyE-mailcliënt mikt op senioren
Home Herken je vaste klanten met deze vier tips
12 jaar geleden E-mailmarketing, Targeting, Tips327
Michelle Dassen
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
E-mailmarketing, Personalisatie, Tips

Maak de vertraging tot je voordeel!

Je lanceert een e-marketing campagne! En in de eerste uren die volgen op de start van je e-mails krijg je de conversie. En dan zakt langzaam maar zeker het succes van je bericht tot de grafiek van de geregistreerde doorklikken langzaam maar zeker naar de bodem evolueert. jun 18, 2013Ann Flipkens

Thema-mailings

Ben jij klaar voor de eindejaarsfeesten?

De eindejaarsfeesten komen stilaan in het vizier. Dat betekent een drukke periode voor e-marketeers die de juiste promotie nog op de juiste plek willen krijgen. In deze blog geven we je een aantal tips mee om er het beste van te maken. nov 9, 2011Michelle Dassen

E-mailmarketing, Inspiratie!, Tips

10 elementen – van eenvoudig tot geraffineerd – voor een goede e-mail

Deze viel in onze inbox. En in één oogopslag zagen we een voorbeeld dat we de lezers niet wilden onthouden. Dit e-mailbericht van Thalys is tegelijkertijd stralend eenvoudig, maar details laten zien dat er behoorlijk wat denkwerk achter steekt. Het is een bericht volgens het boekje met een aantal verrassende invalshoeken. We zetten ze graag […]

Events

Nieuwe versie Flexmail gepresenteerd!

Dat het e-mail segment binnen alle marketing inspanningen aan een forse groei bezig is, dat zal niemand verbazen. Dat elke e-mail marketingcampagne een redelijke conversie geeft, dat weten we allemaal ook uit ervaring. Maar is meer mogelijk? Op het seminarie ”Haal nog meer uit je e-mailmarketing !” werd hierover doorgedacht en kregen de deelnemers een […]

Inspiratie!, Strategie, Tips, Trends

Zeven verrassende blokken op een rij…

We zijn altijd op zoek naar e-mailberichten waar we iets van kunnen leren. Met deze van het doe-het-zelf computerprogramma Kano krijgen we weer wat nieuwe inzichten. Vooral de eerste blok is zeer uitzonderlijk. Het is een startpunt van een e-mail die vooral op het gevoel inwerkt. mrt 6, 2015Ann Flipkens

Huur eens een andere nieuwsbrief in

E-marketing heeft het genereren van omzet als uiteindelijk doel. Daar twijfelt niemand aan. Maar hoe vergroot je de visvijver van potentiële klanten? Bij een advertentie in een krant is dat eerder eenvoudig. Het totale lezerspubliek wordt aangesproken. Bij e-marketing loopt het een tikkeltje anders. Het totale e-mail publiek aanspreken is bijna onmogelijk. En als het […]

Opmerkelijk: ruim 4 op 10 opent een spam e-mail!

Een onderzoek dat het Amerikaanse MAAWG – Messaging Anti-Abuse Working Group – in Noord Amerika en Europa liet uitvoeren kwam tot deze opmerkelijke vasstelling. Van de bevraagde internauten gaf 43 procent aan dat ze een e-mailbericht waarvan ze zagen dat het spam was toch openden. apr 2, 2010Michelle Dassen

Content, Tips

Wees duidelijker dan ‘klik hier’

Stap één, de lezer leest het e-mailbericht. Stap twee, de lezer klikt op de link. Stap drie, de lezer van je e-mailbericht draagt bij aan de omzet. Dit is het ideale plaatje. Maar de tweede stap, daar zijn we soms minder sterk in. jun 7, 2013Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,979

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,260

Een animated gif als een conversie aanjager

3,759

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,111

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,983

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail