Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Cases, E-mailmarketing, Inspiratie!, Strategie, Tips

Het belang van een goed kapstokbeleid

filemaker_kapstokfilemaker_allIn e-mailmarketing is het belangrijk om de aandacht van de lezer te trekken. Om je boodschap te lezen. Liefst zo gedetailleerd mogelijk. Maar we beseffen maar al te goed dat we die aandacht moeten delen met met de vruchten van andere e-marketeers.

Daarom moeten we er ook rekening mee houden dat we soms het met maar enkele fracties van seconden moeten doen. Een lezer van je e-mailbericht zal al snel een korte blik werpen om toch maar niets gemist te hebben. We kunnen alleen maar blij zijn met het FOMO principe. Die korte blik moeten we natuurlijk zo goed mogelijk bedienen. En daar kunnen we weer eens beroep doen op menselijke reflexen.

Weggevallen letters

Ogen haken zich immers vast op belangrijke opvallende punten. De rest vullen we – of tenminste onze hersenen – vanzelf wel in. Je hebt al eerder tekstjes op sociale media zien passeren waar de klinkers werden weggelaten, maar dat we toch perfect de zin begrepen. Of spreekwoorden waar het sleutelwoord uit wegviel en we toch perfect wisten waarover het ging. Wel, hier komt het principe van de kapstokken om de hoek kijken.

Herkenning

In e-mailmarketing – zeker als het over langere berichten gaat – hamert men vaak er op om niet te vergeten met tussentitels te werken. Enerzijds moeten die titels als kapstokken dienen om de paragrafen aan op te hangen. Lezen op scherm is anders dan op papier. Als de lezer – eigenlijk zijn oog – de draad kwijt is, dan zijn die tussentitels ideale herkenningspunten om terug aan te knopen bij het lezen.

Inhoudelijke kapstok

Maar er is meer. Een lezer die gejaagd is, die leest snel de tussentitels. En daarom moet je er goed op letten dat die niet alleen een fysieke kapstok zijn, maar ook inhoudelijk een verhaal vertellen. Ze worden ook figuurlijk de kapstok van het verhaal. Zodat de lezer verder zelf kan invullen en dus ook de essentie van de boodschap begrepen heeft, zonder de tekst volledig te lezen. Of misschien daardoor toch getriggerd wordt om de complete tekst door te nemen.

Een gom deed het werk

We hebben vandaag zo een voorbeeld uit de B2B wereld meegebracht. Het gaat over een nieuwe versie van software. Vraag het aan iedere ontwikkelaar en hij zal je vertellen dat er dagelijks dergelijke berichten in zijn inbox te vinden zijn. Dus ook daar gelden bovenstaande uitgangspunten. We hebben dit e-mailbericht even door Photoshop gejaagd. De teksten hebben we weggeveegd, de kapstokken hebben we laten staan.

Neem de proef op de som

Dat is de eerste figuur die je voor ogen kreeg. Ga er door, lees de overgebleven kapstokken. Heb je een idee gevormd over de boodschap die ze wilden brengen? Wel, we hebben als een soort negenproef ook het originele bericht in deze blog een plaats gegeven. Neem even de tijd om nu het volledige bericht te lezen. En vergelijk even met je eerste idee, heb je iets wezenlijk anders gelezen?

Kapstokkenbeleid

Dus moeten we misschien wel onze manier van e-mailberichten schrijven een beetje aanpassen. Er valt er voor te pleiten om eerste te bepalen wat de boodschap is – maar dat doen we eigenlijk altijd – maar vervolgens niet aan de tekst te beginnen schrijven. Eerst kan je oplijsten wat de belangrijkste inhoudselementen zijn die je wilt brengen, vervolgens deze omzetten in perfecte tussentitels en dan pas aan de paragrafen beginnen. Het is in ieder geval de moeite om te proberen. Alleen zouden wij persoonlijk in dit e-mailbericht grafisch de kapstokken een iets groter letterkorps meegegeven hebben…

aug 20, 2016Ann Flipkens
Previous storyOpen de gate naar de inbox van je doelgroepNext storyLitmus en Microsoft zetten een samenwerking op
Home Het belang van een goed kapstokbeleid
6 jaar geleden Cases, E-mailmarketing, Inspiratie!, Strategie, Tips202
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Strategie, Tips

Opletten als je van afzender verandert!

Een voorbeeld uit het leven gegrepen. Bedrijf A neemt bedrijf B over. Tegenwoordig is dat dagelijkse kost. Als de overnemer er voor kiest om de huisstijl van bedrijf B te veranderen, dan wordt het opletten geblazen. nov 16, 2012Ann Flipkens

Afleverbaarheid, Design, E-mailmarketing, Tips

Vijf valkuilen om niet in te trappen!

Bij het opstellen van een e-mailbericht moet je niet alleen oog hebben voor de boodschap en het uitzicht, je moet ook oog hebben voor enkele specifieke valkuilen waarin je kan trappen. Een e-mailclient is immers onverbiddelijk bij het interpreteren van je boodschap. En als die verkeerd oogt, dan is het te laat. We zetten enkele […]

Inspiratie!, Strategie, Tips, Trends

Zeven verrassende blokken op een rij…

We zijn altijd op zoek naar e-mailberichten waar we iets van kunnen leren. Met deze van het doe-het-zelf computerprogramma Kano krijgen we weer wat nieuwe inzichten. Vooral de eerste blok is zeer uitzonderlijk. Het is een startpunt van een e-mail die vooral op het gevoel inwerkt. mrt 6, 2015Ann Flipkens

E-mailmarketing

65 procent van je lezers schrijft zich regelmatig uit!

Nu in deze dagen de wereld van de digitale marketing zich vooral bekreunt over wat een correcte opt-in is, verbaast het Amerikaanse Epsilon ons met een ander cijfer. Ruim 65 procent van je lezers schrijft zich zomaar uit. okt 2, 2009Ann Flipkens

Post wil de inbox een nieuwe dimensie geven

In Zwitserland experimenteert men al een tijdje met de post die bijgehouden moet worden. Maar de Finse post wil nog een stapje verder gaan: alle post openen en in scannen om ze dan als een pdf per e-mail aan de geadresseerde bezorgen. Voorlopig is het een experiment dat op 12 april van start gaat voor […]

E-mailmarketing, Strategie

Nederlanders worden wakker met e-mail

Een nieuw Nederlands onderzoek dat dit jaar werd uitgevoerd door het Nederlandse CG Selecties onder 1000 Nederlanders in een toevallige steekproef leerde ons dit. E-mail is het eerste waar de Nederlanders aan denken. sep 27, 2013Thomas Vangelooven

Content, E-mailmarketing, Tips

‘Geen onderwerp’ is dooddoener voor e-mailmarketing

Onderschat nooit het belang van een goede onderwerpregel. Een perfect opgebouwd e-mailbericht kan in de vergeetput verdwijnen door de vermelding ‘geen onderwerp’. Met een bondige en relevante onderwerpregel zet je daarentegen je abonnees aan tot lezen. nov 10, 2010Michelle Dassen

E-mailmarketing, Strategie, Trends

E-mailbarometer: E-mailmarketing blijft groeien!

Het begin van een traditie, de e-mailbarometer van Flexmail heeft nu haar eerste update achter de rug. Gestart eind 2013, volgde in het laatste kwartaal van 2014 een nieuwe bevraging naar het gebruik van e-mail als marketinginstrument in België. Vandaag zijn de cijfers bekend. feb 28, 2015Michelle Dassen

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,978

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,258

Een animated gif als een conversie aanjager

3,509

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,110

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,830

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail