Het Amerikaanse Techlicious.com zweert bij een dagelijkse update per e-mail. Daarvoor heb je natuurlijk een uit de kluiten gewassen groep contacten nodig. Daarom hebben ze daar geëxperimenteerd met verschillende kanalen.
Deze kanalen werden ingezet om de opt-ins op de dagelijkse nieuwsbrief te verhogen. Uiteindelijk slaagden ze in hun opzet met een stijging van 230% procent. Niet slecht, maar deze case leert ons nog iets meer. Namelijk dat niet elk kanaal geschikt is.
Keuzes maken
Er werd vooreerst een grote keuze gemaakt tussen de verschillende mogelijke kanalen. Er was budget en tijd beschikbaar, dus was dit het uitgelezen moment om ervaringsgericht op zoek te gaan naar het juiste kanaal. Er werd geopteerd voor betalende kanalen zoals Facebook ads, Google AdSense, rechtstreeks aangekochte advertenties bij andere websites, advertenties bij andere nieuwsbrieven en een opt-in campagne bij een bedrijf dat hiervoor wedstrijdjes inzet. Naast de betalende kanalen werd er ook tijd vrij gemaakt om promotionele partnerschappen op te zetten met andere nieuwsbrieven.
Objectief evalueren
De meeste partners vergden, naast de tijd van de e-marketeers van Techlicious ook een out-of-the-pocket budget. Daarom was het belangrijk om elk kanaal afzonderlijk te evalueren op de toegevoegde waarde. Daarbij werd de kostprijs per gewonnen e-mailadres als een eerste wegingsfactor weerhouden. Maar als een nieuwe e-mailadres zich dadelijk bij de start van de eerste e-mailcampagne uitschreef, zou dit negatieve punten opleveren. Hetzelfde voor een bounce of een manifeste aanmelding bij spamfilters. Positieve punten waren dan weer voorzien voor de nieuwe e-mailcontacten die dadelijk enige vorm van conversie vertoonden.
Onthutsend resultaat
Gedurende vijf maanden werden al deze kanalen ingezet en geëvalueerd. Een groei van 230 procent is meer dan behoorlijk. Maar waar lag de grondslag? De meeste betalende kanalen slorpten meer budget op dan de gemiddelde kost van 2,5 dollar die men vooropstelde. Google Adsense spande de kroon met een overschrijding van meer dan 2.300 procent. De firma die met punten uit te delen e-mailadressen liet inschrijven viel onmiddellijk door de mand op het ogenblik dat de e-mailcampagne van start ging. De uitschrijvingen waren niet bij te houden en lieten de lijst smelten als sneeuw voor de zon.
En de winnaar is…
Binnen de betalende kanalen was er één duidelijke winnaar. De advertenties die in andere nieuwsbrieven werden gekocht, trokken een zeer goede kwaliteit aan nieuwe e-mailadressen aan. Ruim 11 procent bracht al van de eerste campagne een conversie op. En de kwaliteit van de mensen achter het e-mailadres bleek voor de opdrachtgevers het hoogst te zijn. Voeg daarbij het feit dat de verschillende partnerships die men had afgesloten met andere nieuwsbrieven ook goede adressen opleverden en we kennen de winnaar. Mensen die al ingeschreven zijn op nieuwsbrieven zijn dit niet alleen gewoon, maar hebben deze weg ook tot hun voorkeurskanaal uitgeroepen om content te consumeren. Bij Techlicious zijn ze formeel: “Hadden we dit maar op voorhand geweten!”.