Een onderzoek van de Nielsen Norman Group wees uit dat gebruikers soms onverwacht veel moeilijkheden ondervinden bij het inschrijven en het uitschrijven voor nieuwsbrieven. Bij het inschrijven slaagt 81% van de gebruikers in dit onderzoek er in om deze taak tot een goed einde te brengen. Uitschrijven lukt beter, 91 procent lukt er in.
Hoewel ruim 80 procent veel lijkt is er toch nog veel ruimte voor verbetering. Stel dat je een nieuwsbrief met 50.000 opt-in e-mailadressen beheert, dan hadden het er 62.000 kunnen zijn. Je ziet dat je behoorlijk wat communicatie en dus ook handel kan mislopen. De hoge percentages die de studie opleverden zijn redelijk eenvoudig te verklaren. De taak was immers niet te ingewikkeld. Raak op een e-mailinglijst. Of raak er van af. Het was geen eens een ingewikkelde e-commerce handeling.
Valkuilen
Wat zijn dan de mogelijke valkuilen die een registratie voor een nieuwsbrief net op een slechte e-commerce laat lijken? Veel sites combineren het inschrijven op een digitale nieuwsbrief met een registratie op de webstek. En voor je het weet loopt het fout. Niet doen dus! De algemene regel is eenvoudig: “Gebruik een eenvoudige interface voor een eenvoudige functie!”
Toeters en bellen
Andere websites gebruiken de inschrijfpagina om eens alle toeters en bellen uit de kast te trekken. Speciale aanbiedingen, flash en popups voor extra aandacht trekkende boodschappen flitsen in het rond. En zo weet de gebruiker niet eens meer waarom hij of zij op de pagina beland was. Laat staan dat ze de inschrijving succesvol afronden. Eén op de vijf lukt het alleszins niet!
Kiss
Nieuwsbrieven en websites die hun webdesign vereenvoudigden zagen hun inschrijvingen in absolute aantallen stijgen. En vice versa natuurlijk. Dus hou het juiste recept in je achterhoofd: Keep It Simple Stupid!