Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Geen categorie

Het gros van het e-mail verkeer is spam

Het Amerikaanse Messagelabs ziet tijdens haar core-activiteit behoorlijk wat e-mail verkeer uit de hele wereld op haar servers passeren. En dit leidt tot een onthutsende vaststelling. Hoewel sinds vorige maand een daling van 2,1 procent werd waargenomen, blijft wereldwijd de spam ratio op 86,4 procent hangen.

Dit betekent dat 1 op de 1,2 e-mails die in je in-box zouden kunnen vallen, gewoon tot de categorie van ‘afval en tijdsverlies’ horen.  In de Benelux zou volgens hetzelfde onderzoek deze spam tot 92 procent oplopen. En het kan nog erger. Op wereldvlak is Denemarken met vlag en wimpel dé winnaar. Daar zou het om niet minder dan 95,6 procent gaan.

Filters

Gelukkig zie je die spam niet allemaal in je persoonlijke mailbox verschijnen. De service providers filteren al behoorlijk. Veel van die nutteloze mailtjes worden bij vertrek al gevangen. Heel wat anderen passeren nooit de filter aan de ontvangende zijde. En je e-mail client, die doet er nog een persoonlijk schepje bovenop door zelf te sorteren en het nodige naar de junkfilter te verwijzen.

Zelf gevangen

Gelukkig maar dat deze filters bestaan. Misschien wel, maar ook hier is er weer een andere zijde van de medaille die niet uit het oog verloren mag worden. Onlangs werden we geconfronteerd met een firma waar de spamfilter zo rigoureus ingesteld was dat de automatische berichten van de server omtrent de toestand van de machine en diens processen in de spamfilter terecht kwam.

Het e-mailadres van de systeembeheerder was zelfs op de blacklist beland. Want de automatisch denkende software vond de vele standaard e-mailtjes van één bron verdacht.

Gastenlijst

Dat jou e-mailmarketing tussen die school aan spam over de digitale zeeën moet zwemmen, daar hoeft geen tekeningetje bij. En dat ‘een beetje te veel’ en ‘een beetje te generiek’ je als verdachte laat opmerken is ook duidelijk. Daarom is het zeker belangrijk om bij een inschrijving op een nieuwsbrief je toekomstige lezer er op te wijzen dat hij je op de white list moet zetten.

En misschien in één ruk ook als een veilige afzender wiens afbeeldingen geladen mogen worden, catalogeren. In een gastvrije omgeving rendeert een e-mail des te beter. Het zou zonde zijn dat je in een snelle trekkende beweging van de muis mee de vuilbak gekieperd wordt. Daar hoor je immers niet thuis!

okt 26, 2009Ann Flipkens
Previous storyHoe meer e-mailadressen verzamelen? Drie eenvoudige tips!Next storyVijf valkuilen om niet in te trappen!
Home Het gros van het e-mail verkeer is spam
11 jaar geleden Geen categorie114
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Wetgeving

De Nederlandse cookiewet en e-mailmarketing

Alle Europese landen conformeren zich langzaam maar zeker aan de Europse richtlijn over het gebruik van cookies. Het gaat hier om de bescherming van de privacy van de internauten.  De Nederlandse wetgeving die sinds het begin van de zomer van kracht is, is de strengste van Europa. En heeft dus ook gevolgen voor ons. sep […]

Cases, List Building, Tips

Moedig je lijstgroei aan met een geoptimaliseerde registratiepagina

De aangroei van de mailinglijst is altijd een belangrijke doelstelling van de e-marketeer. Campagnes en andere inspanningen worden ingezet om de potentiële abonnees naar de registratiepagina te leiden. Het belang van een heldere en aantrekkelijke registratiepagina wordt hiermee onderstreept. nov 23, 2011Ann Flipkens

E-mailmarketing, Strategie, Tips

Dubbele opt-in: een blijver voor Flexmail

Een nieuwe trend in de markt zorgt ervoor dat de dubbele opt-in wordt veranderd naar een single. In dit artikel leggen we uit waarom Flexmail toch voor dubbel opt-in als standaard blijft kiezen. Waarom een opt-in? Uitbouwen van e-mailmarketinglijsten blijft een werk van lange adem. Diverse opt-informulieren op websites proberen dat werk lichter te maken. […]

Flexmailwebsite goed onthaald op DMF 2011

Enkele dagen voor DMF 2011, dé vakbeurs voor interactieve marketing, heeft Flexmail de nieuwe website gelanceerd. Zo konden we meteen al polsen naar de meningen bij de bezoekers van de beurs. De feedback was veelbelovend. okt 13, 2011Ann Flipkens

Cases, Content, Design, E-commerce, Strategie

Alles wat je moet weten over timing

Online shoppen en e-mail, het is een kwestie van een goede timing. Dat leerden we toen we kennis maakten met het Amerikaanse gilt.com. Zij ontwikkelden een aparte stijl van e-mailmarketing in combinatie met hun online winkel. nov 21, 2012Thomas Vangelooven

E-mailmarketing, Thema-mailings, Tips

Bloopers die je kunt vermijden…

E-mailmarketing is niet alleen een vorm van inspiratie, maar ook een vorm van transpiratie. Er zijn zoveel details die je in het oog moet houden. En voor je het weet, ben je weer een onsterfelijke blooper rijker. dec 27, 2012Michelle Dassen

Inspiratie!, Tips

Vijf ideeën om je opt-in formulier te pimpen!

Dit formulier pikten we op in onze zoektocht naar goede ideeën voor een performante e-marketing strategie. Het ziet er wat oubollig uit, maar laat je niet misleiden. Hier is duidelijk nagedacht hoe je een contact het best kan bedienen. Laat ons er dus van leren… aug 29, 2014Ann Flipkens

Cases, E-mailmarketing, Tips

Spammers worden steeds professioneler

We houden het in onze blog graag positief. Daarom zullen we zelden tijd vrij maken voor de spammers in deze wereld. Vandaag willen we daar toch een uitzondering opmaken. En wel om twee redenen. apr 17, 2013Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,255

Een animated gif als een conversie aanjager

3,107

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,665

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2,354

Aan de slag met GDPR binnen e-mailmarketing

2018 © Flexmail