Online shoppen en e-mail, het is een kwestie van een goede timing. Dat leerden we toen we kennis maakten met het Amerikaanse gilt.com. Zij ontwikkelden een aparte stijl van e-mailmarketing in combinatie met hun online winkel.
‘De juiste boodschap op het juiste tijdstip’ en ‘werk met een deadline’ zijn twee principes die we in deze e-mailmarketingblog reeds meermaals de revue lieten passeren. De deadline is een belangrijk aspect in het laten lezen en vooral laten doorklikken van je e-mailcontacten. Onderzoek heeft aangetoond dat het ‘gevoel’ iets te kunnen missen als men niet snel klikt, de perfecte trigger is om je contacten tot actie aan te zetten. ‘Alleen vandaag kan je genieten van dit aanbod’ klinkt dan misschien goedkoop en doorzichtig, het werkt wel.
Zorg voor een excuus
Het tijdstip is ook belangrijk. Je moet niet alleen de agenda van je contacten kennen om te weten wanneer ze hun e-mail lezen. Je moet ook weten wanneer ze voor een bepaalde boodschap gevoelig zijn. Gilt.com heeft deze twee principes gebruikt om haar e-marketing te verfijnen. In een eerste stap hebben ze hun online webshop klaargemaakt om handig te kunnen omgaan met deadlines. Elke dag lanceren ze exact om 12.00 een mooie aanbieding op de webstek. Deze aanbieding is maar beperkt in tijd geldig. Bovendien is ze ook in aantal beperkt. Op is op!
Kweek een gewoonte
Op dat ogenblik start ook een e-mailcampagne naar hun leden. Om de aanbieding van de dag bekend te maken. Let op de timing, het is het begin van de lunchperiode. Bij gilt.com merkten ze dat de modebewuste dames dan gevoeliger zijn voor een berichtje. Want het moment voor het privé lezen en surfen is dan aangebroken. Maar ook buitenshuis via de mobiele media wordt deze e-mail met de dagaanbieding goed gelezen. En wat nog veel belangrijker is, er wordt ook goed verkocht. Vermits Gilt.com dit nu reeds een tijdje volhoudt, is het verwachtingspatroon van de e-mailcontacten bijna een vast gedrag geworden. Even bij het happen in het broodje checken welke aanbieding Gilt.com vandaag heeft. Ik wil zeker niets gemist hebben!