Tenminste voor de emarketeers die er van houden hun huiswerk grondig te maken. Sinterklaas is eigenlijk bijna gepasseerd. Dus het wordt tijd om je e-mailcampagnes voor de kerstdagen al te plannen.
We geven graag enkele tips die je vooruit kunnen helpen in de voorbereiding van de feestdagen.
Segmenteer nu reeds
Analyseer je abonnees van je e-mailmarketinglijst eens in het licht van de feestdagen. Je zal er van verschieten dat de activiteit van veel van deze e-mailadressen seizoensgebonden is. Vind je e-mailadressen terug die doorheen het jaar nauwelijks bijdragen aan de conversie ratio’s, maar wel opvallend actief worden in november en december?
Dan heb je allicht de feestdagshoppers te pakken. Er zijn nu eenmaal mensen die alleen in de zomer kopen of gewoon de solden afwachten. Maar je hebt ook mensen die gevoelig zijn voor de pakjestijd. Dat zij op de nominatie staan voor een gerichte nieuwsbrief is een open deur intrappen. Geef je ‘hot prospects’ nu al een ‘sneak preview’ van de mogelijke cadeautjes.
Anticipeer op de prijs
Als je toch aan het analyseren bent, kijk dan ook eens wat verder dan de conversie. Wat zijn de activiteiten waar je e-mailadressen op reageerden? Waar werd op doorgeklikt. Waar kwamen ze via de e-mail terecht in je webshop? Contacten die alleen maar te verleiden zijn met koopjes, geef je best dadelijk hun zin. E-mailadressen die doorklikken op luxueuzere producten, mag je zeker geen e-mail sturen met goedkopere producten of met grotere kortingen. Ieder segment verdient haar eigen aanbod. En natuurlijk heb je dit aanbod speciaal voor hen gecreëerd!
Wenslijsten
Werkt je e-shop met wenslijstjes? Wel, dan moet je eerst volgende e-mailcampagne hier zeker aandacht aan besteden. Geef er een service gerichte tint aan. Welk geschenk wil je dit jaar onder de kerstboom vinden? Pas je lijstje aan! Maar dat is slechts stap één. Heb je ook voorzien dat je abonnee dit lijstje kan doorsturen? Misschien moet je hem deze service aanbieden. Zo verzamel je weer een stel e-mailadressen die je in het eindejaarsseizoen weer kan monitoren. En vanzelfsprekend opnieuw segmenteren!