Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
E-mailmarketing, Strategie, Thema-mailings

Het juiste bericht voor de job

E-mail marketing kan eigenlijk verschillende vormen en uitingen aannemen. Ervaren e-marketeers weten wel dat voor elk doel een specifiek vorm van e-mail bestaat. Voor de nieuwelingen onder de lezers zetten we even enkele types op een rijtje. Voor de oude rotten in het vak misschien het moment om even het geheugen op te frissen. Wie weet zijn er ideetjes die ook voor hen nieuw zijn.

Informatieve nieuwsbrief

Deze e-mail mag je niet te frequent versturen. Je moet ook iedere keer wat te vertellen hebben. Maandelijks, tweemaandelijks is een mooi ritme. Langer wachten laat de lezer vergeten ooit op de inschrijfknop geduwd te hebben. Je gebruikt deze nieuwsbrief om je kundigheid ten toon te spreiden. Mogelijke uit te lokken acties: “lees het volledige artikel” en “leer meer over…”.

De promotionele en informatieve nieuwsbrief

Dit type volgt voor een deel het model van de informatieve nieuwsbrief. Een louter commerciële nieuwsbrief is eerder af te raden. Na een paar keer hebben je lezers dit door. En dan moet je opnieuw vechten voor leestijd. Het gemengd type nieuwsbrief wordt vooral ingezet om de band met bestaande klanten op te bouwen en meer bezoek op de website te genereren. En natuurlijk is het genereren van meer verkoop ook niet onbelangrijk. Mogelijke uit te lokken acties: “stuur verder naar vrienden” en “lees meer over…”.

De promotionele boodschap

Hier is het ritme frequenter, maar ook onregelmatiger. Aanbiedingen moet je niet wekelijks, maar vooral actiegericht plannen. Dan kunnen enkele commerciële boodschappen elkaar snel opvolgen om dan weer een stukje rust in te bouwen. De promotionele e-mail moet natuurlijk de verkoop aanzwengelen en zal als dusdanig de diverse advertentie campagnes aanvullen. Of misschien is de tijd wel rijp om alleen via e-marketing de klant aan te spreken. Mogelijke uit te lokken acties: “klik hier om te kopen” en  “druk deze kortingsbon af en breng mee naar de winkel”.

De uitnodiging

Als je een evenement organiseert, dan kan je natuurlijk ook je e-mailplatform inzetten om klanten en prospecten uit nodigen. Dit is een goed voorbeeld van een gerichte communicatie op het juiste moment. Een regelmatige frequentie heb je dan niet, tenzij dat je een herinnerings e-mail achterna stuurt. En als je een beetje speelt met de rapporten die je e-mailplatform na verzending levert, dan kan je ook nog een apart bericht sturen naar de contacten die gelezen hebben en zelfs naar het inschrijfformulier door klikten, maar toch niet inschreven.  Mogelijke uit te lokken acties: “schrijf je hier in”, “klik hier om de datum te bewaren” en “stuur door naar een collega”.

De aankondiging

Hoeveel vormen van informatie wil je niet snel meedelen aan je klanten, prospecten, fans van Facebook, de pers. Korte e-mailberichten met enkele paragrafen die de essentie weergeven brengen lezers snel op de hoogte. Over de frequentie kan men moeilijk een eenduidige uitspraak doen. Het verwachtingspatroon en de acceptatiegraad zijn verschillend van doelgroep tot doelgroep. Maar de algemene regel is toch dat je, weliswaar met mate, iedere keer als je nieuws te melden hebt, je e-mailplatform inschakelt. Mogelijke uit te lokken acties: “Lees meer over”, “Stuur me meer informatie over” en “klik hier om te bestellen”.

De enquête

Van tijd tot tijd is het belangrijk om de klanten hun mening te kennen. De meeste e-mailmarketing platformen bieden de mogelijkheid om klanten online te bevragen. Informeer dan niet alleen naar je product of de kwaliteit van je service, bevraag ook eens het verwachtingspatroon van je communicatie. Enquêtes invullen vergt een inspanning van je lezer. En die heeft het al zo druk. Dus één, hoogstens twee keer per jaar moet volstaan. Mogelijke uit te lokken acties: “Vul de enquête in” en “Klik hier om achteraf de resultaten te ontvangen”.

apr 20, 2010Michelle Dassen
Previous storyWat is uw perceptie over e-mailmarketing?Next storyMasterClass e-mail marketing groeit!
Home Het juiste bericht voor de job
13 jaar geleden E-mailmarketing, Strategie, Thema-mailings217
Michelle Dassen
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Content, E-commerce, E-mailmarketing, Inspiratie!, Personalisatie, Reporting, Strategie

The magic of web tracking

Ik twijfel er niet aan dat elke e-marketeer in zijn e-mailcampagne zijn contacten probeert door te verwijzen naar zijn website. Heb je je dan nooit afgevraagd hoe handig het zou zijn als je je contacten een automatisch bericht kan verzenden nadat ze een bepaalde webpagina bezochten? Niet enkel zou dit de marketeer een stap dichter […]

Content, E-mailmarketing, List Building, Personalisatie, Strategie

De perfecte welkomstboodschap (deel I)

Een nieuwe inschrijving in een e-marketinglijst verdient alle aandacht. Het is immers een prille start van een nieuwe e-relatie. Daarom mag je zeker je nieuwe contact niet vergeten welkom te heten. Tegelijkertijd kan je al je eerste stappen van je e-marketing loslaten op het verse e-mailadres. We geven tien tips hoe je dit kan realiseren. […]

Plaats eens een advertentie in je bericht

E-mailmarketing is voortdurend op zoek naar conversie. We doen dat door een in het oog springende e-mail te ontwerpen met een kei van een ‘Call To Action’. Hier en daar zien we een nieuwe trend opduiken… jan 25, 2014Ann Flipkens

Reporting

Selecteer de meetcijfers met deze strategie

Elk zichzelf respecterend e-mailmarketingplatform levert heel wat cijfermateriaal aan na elke e-mailcampagne. Die cijfers zijn nodig om je prestaties te meten en je tactiek eventueel aan te passen. Maar met een overload aan cijfers is een selectie onvermijdelijk. Ontdek hier de strategie voor het selecteren van de belangrijkste cijfers. jun 29, 2011Ann Flipkens

Afleverbaarheid, E-mailmarketing

E-mailcampagnes : eerder regelmaat dan veel

Waar ligt de grens tussen aandacht vragen voor uw product of dienst en regelrecht spammen? Het is een delicate grens. De verleiding is dan ook groot om nòg een extra e-mailcampagne het wereldwijde web in te sturen. Zeker als je weer extra bestellingen kan noteren. Maar is dit de juiste strategie? jun 18, 2009Thomas Vangelooven

Mijmeringen over bankeninstellingen en e-mail marketing

Het moet niet eenvoudig zijn om tegenwoordig e-marketing voor een financiële instelling te bedrijven. U kent ze ook wel, de e-mails die u van uw huisbankier krijgt. Meestal raak je ze niet kwijt! aug 6, 2009Thomas Vangelooven

E-mailmarketing

Acht argumenten om nú met e-mailmarketing te starten

E-mailmarketing blijft een sterk communicatiemiddel. Voor diegenen die nog niet overtuigd zijn, geven we hier acht argumenten waarom je er best vandaag nog mee start! nov 12, 2010Ann Flipkens

Een nachtmerrie voor de e-mail marketeer

Vorige week hielden we al een weddenschap (E-mail wordt in de toekomst allicht minder goedkoop) dat de denkpiste van de digitale postzegel de komende weken opnieuw de kop zou opsteken. Dit weekend werd bekend dat Yahoo Research werkt aan Centmail, een anti spam project. Je betaalt een cent aan een goed doel en in je […]

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,979

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,259

Een animated gif als een conversie aanjager

3,615

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,111

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,908

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail