Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
E-mailmarketing, Strategie, Thema-mailings

Het juiste bericht voor de job

E-mail marketing kan eigenlijk verschillende vormen en uitingen aannemen. Ervaren e-marketeers weten wel dat voor elk doel een specifiek vorm van e-mail bestaat. Voor de nieuwelingen onder de lezers zetten we even enkele types op een rijtje. Voor de oude rotten in het vak misschien het moment om even het geheugen op te frissen. Wie weet zijn er ideetjes die ook voor hen nieuw zijn.

Informatieve nieuwsbrief

Deze e-mail mag je niet te frequent versturen. Je moet ook iedere keer wat te vertellen hebben. Maandelijks, tweemaandelijks is een mooi ritme. Langer wachten laat de lezer vergeten ooit op de inschrijfknop geduwd te hebben. Je gebruikt deze nieuwsbrief om je kundigheid ten toon te spreiden. Mogelijke uit te lokken acties: “lees het volledige artikel” en “leer meer over…”.

De promotionele en informatieve nieuwsbrief

Dit type volgt voor een deel het model van de informatieve nieuwsbrief. Een louter commerciële nieuwsbrief is eerder af te raden. Na een paar keer hebben je lezers dit door. En dan moet je opnieuw vechten voor leestijd. Het gemengd type nieuwsbrief wordt vooral ingezet om de band met bestaande klanten op te bouwen en meer bezoek op de website te genereren. En natuurlijk is het genereren van meer verkoop ook niet onbelangrijk. Mogelijke uit te lokken acties: “stuur verder naar vrienden” en “lees meer over…”.

De promotionele boodschap

Hier is het ritme frequenter, maar ook onregelmatiger. Aanbiedingen moet je niet wekelijks, maar vooral actiegericht plannen. Dan kunnen enkele commerciële boodschappen elkaar snel opvolgen om dan weer een stukje rust in te bouwen. De promotionele e-mail moet natuurlijk de verkoop aanzwengelen en zal als dusdanig de diverse advertentie campagnes aanvullen. Of misschien is de tijd wel rijp om alleen via e-marketing de klant aan te spreken. Mogelijke uit te lokken acties: “klik hier om te kopen” en  “druk deze kortingsbon af en breng mee naar de winkel”.

De uitnodiging

Als je een evenement organiseert, dan kan je natuurlijk ook je e-mailplatform inzetten om klanten en prospecten uit nodigen. Dit is een goed voorbeeld van een gerichte communicatie op het juiste moment. Een regelmatige frequentie heb je dan niet, tenzij dat je een herinnerings e-mail achterna stuurt. En als je een beetje speelt met de rapporten die je e-mailplatform na verzending levert, dan kan je ook nog een apart bericht sturen naar de contacten die gelezen hebben en zelfs naar het inschrijfformulier door klikten, maar toch niet inschreven.  Mogelijke uit te lokken acties: “schrijf je hier in”, “klik hier om de datum te bewaren” en “stuur door naar een collega”.

De aankondiging

Hoeveel vormen van informatie wil je niet snel meedelen aan je klanten, prospecten, fans van Facebook, de pers. Korte e-mailberichten met enkele paragrafen die de essentie weergeven brengen lezers snel op de hoogte. Over de frequentie kan men moeilijk een eenduidige uitspraak doen. Het verwachtingspatroon en de acceptatiegraad zijn verschillend van doelgroep tot doelgroep. Maar de algemene regel is toch dat je, weliswaar met mate, iedere keer als je nieuws te melden hebt, je e-mailplatform inschakelt. Mogelijke uit te lokken acties: “Lees meer over”, “Stuur me meer informatie over” en “klik hier om te bestellen”.

De enquête

Van tijd tot tijd is het belangrijk om de klanten hun mening te kennen. De meeste e-mailmarketing platformen bieden de mogelijkheid om klanten online te bevragen. Informeer dan niet alleen naar je product of de kwaliteit van je service, bevraag ook eens het verwachtingspatroon van je communicatie. Enquêtes invullen vergt een inspanning van je lezer. En die heeft het al zo druk. Dus één, hoogstens twee keer per jaar moet volstaan. Mogelijke uit te lokken acties: “Vul de enquête in” en “Klik hier om achteraf de resultaten te ontvangen”.

apr 20, 2010Michelle Dassen
Previous storyWat is uw perceptie over e-mailmarketing?Next storyMasterClass e-mail marketing groeit!
Home Het juiste bericht voor de job
11 jaar geleden E-mailmarketing, Strategie, Thema-mailings174
Michelle Dassen
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Design, Mobile, Reporting, Trends

Is jouw contact een mobiele lezer?

Wordt het tijd voor je organisatie om een e-mail template voor smartphones te implementeren? Laat je niet leiden door de lokroep van internationale trendwatchers. Je kan die vraag immers volledig zelf beantwoorden. dec 17, 2012Michelle Dassen

Tips, Trends

Gmail sorteert e-mailmarketing

Google heeft met Gmail weer een stapje richting het boetseren van het aanzien van e-mailmarketing genomen. Er is nu de tab ‘reclame’. aug 22, 2013Ann Flipkens

Afleverbaarheid, Content, E-mailmarketing

Kregen jullie al vijf vuistregels bij het schrijven van een onderwerpregel?

Ja, die kregen jullie al twee keer. Maar dan is het verhaal nog niet rond. Vandaag serveren we je er vijf nieuwe. Opdat het duidelijk zou zijn dat een onderwerpregel misschien maar een 35 tot 50 tekens telt,maar toch ongelooflijk belangrijk is. dec 21, 2009Ann Flipkens

E-mailmarketing, Personalisatie, Strategie, Tips

Verzorg je leads! Het achtste werk van Flexmail leert hoe!

Er zijn in e-mailmarketing twee grote fases waarbij je de mogelijke contacten tot klant maakt. De eerste fase is iemand overtuigen zich in te schrijven op je e-marketinglijst. De tweede stap is diezelfde persoon ook nog klant laten worden. Tussen beide stappen zit een wereld van verschil. sep 4, 2013Ann Flipkens

Design, E-mailmarketing, Hoe begin je met e-mailmarketing, Strategie, Targeting, Testing, Tips

Laat je CTA lekker opvallen!

Uiteraard bevat een e-mailbericht een Call-To-Action. En daarvoor moeten we zeker een grote knop voor inzetten. Onderzoek wees reeds in het verleden uit dat een CTA gebaseerd op een knop de doorklikratio 28 procent liet stijgen tegenover een CTA die in de vorm van een link gepresenteerd werd. Reden genoeg om hier nog even aandacht […]

E-mailmarketing, Reporting, Strategie, Testing

Beheer je eigenlijk je e-mailcampagnes?

E-mailmarketing is een handig en snel instrument. Zo snel dat je soms het risico loopt jezelf voorbij te hollen. Vandaar even een kort gewetensonderzoek. Lanceer jij ook een nieuwe campagne naar een dezelfde doelgroep, zonder even de vorige geanalyseerd te hebben? mei 7, 2010Ann Flipkens

Tips

Voorkom een dood einde!

Een van de grootste uitdagingen (49%) van e-marketeers die bij het Forrester onderzoek eind vorig jaar naar boven kwam drijven was het bevorderen van de groei en het rendement van de open en doorklik ratio’s. Daar zijn natuurlijk nog behoorlijk wat boeken over volgeschreven. Maar vandaag willen we graag wijzen op een opportuniteit die vaak […]

E-mailmarketing, Thema-mailings

8 Valentijns e-mail marketing tips

Valentijn is elk jaar weer goed voor ontelbare cadeautjes, dinertjes en relax momenten. Een ideaal moment om een speciale e-mailmarketing campagne op te zetten. We zetten een paar tips op een rijtje! jan 28, 2010Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,255

Een animated gif als een conversie aanjager

3,107

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,747

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2,354

Aan de slag met GDPR binnen e-mailmarketing

2018 © Flexmail