In het e-mailplatform van Flexmail zal iedere account straks een nieuw dashboard zien verschijnen. Het plaatst op een ordelijke wijze een reeks relevante cijfers waarmee je niet alleen je e-marketing kan aanscherpen, maar ook je complete sales kan bijsturen.
Cijfers en gegevens liggen vaak aan de basis van juiste beslissingen. Maar nog vaker moeten we er naar graven. We besteden liever onze tijd aan het managen van de cijfers, dan aan het berekenen van diezelfde cijfers. Daar is met het nieuwe dashboard in Flexmail een unieke stap vooruit gezet. Hier krijgen we in real time een open venster op onze e-mailcampagnes.
Hoe wordt je e-mail gelezen?
Dat is de eerste zone in je nieuwe dashboard. De tijd dat een e-mail gegarandeerd op een computer met een klassieke e-mail client gelezen wordt, is reeds lang vervlogen. Vandaag is het leesgedrag van je e-mailcontacten mee geëvolueerd met de quasi onbeperkte beschikbaarheid van internet via Wi-Fi of mobiele kanalen als 3G. In de illustratie zien we dat net niet de helft van de e-mails geopend werden in een webbrowser.
Webbased e-mail clients groeien steeds sterker door. De kans dat iedere e-marketeer een gelijkaardig cijfer te zien krijgt is relatief groot. In deze case zit het mobiel lezen al op een aardige 17 procent. Zo weten we dat we bij het ontwerpen van de e-mailberichten rekening moeten houden met de typische kantjes van deze kanalen.
Hoe evolueert je campagne?
Daar staat het grote venster voor. Elke actie die het e-mailmarketing platform registreert op basis van de uitgestuurde e-mailberichten schuift hier als een dagboek voor je neus. Als je pas een campagne gelanceerd hebt, moet je eerder van een secondenboek spreken. Je ziet wie de e-mail geopend heeft, maar je ziet ook dadelijk welke actie er door de lezer ondernomen wordt.
Dit schept natuurlijk mogelijkheden. Als je een verkoopgesprek voorbereidende e-mail hebt uitgestuurd, dan kan je hier onmiddellijk zien wie het bericht gelezen heeft. Als dat contact ook ineens op de bestellink geklikt heeft, dan kan je het telefoongesprek beter achterwege laten. En anders weet je dadelijk wie je aan de lijn moet zien te krijgen. Je e-mailcampagne als aanjager van je sales proces. Kan het nog leuker?
Nog extra cijfers
De kanalen waarlangs je bericht gelezen wordt en de acties op je e-mailberichten zijn de meest in het oog springende elementen. Maar er zijn nog belangrijke segmenten in je dashboard. Zo kan je zien wie er uitschrijft, maar ook wie er inschrijft op je e-marketinglijsten. Er zijn ook vakken voorzien met een overzicht met je geplande campagnes en je actieve autoresponders. E-mailmarketing in één oogopslag maakt het leven van een e-marketeer gemakkelijk.