Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Afleverbaarheid

Het mysterie van ‘delivery failure’ opgelost

De ‘deliverability’ of de ‘afleverbaarheid’ van e-mail is een begrip voor alles wat met het aankomen van de e-mail bij de juiste ontvanger te maken heeft. Concreet valt alles wat een impact heeft op het al dan niet ontvangen van je e-mail onder die noemer.De uitdrukking wordt ook gebruikt om het succes van de afleverbaarheid te omschrijven. Op het eerste gezicht lijkt het vergezocht om een term te bedenken voor iets dat toch al automatisch gebeurt. Wat kan er nu fout lopen als je het e-mailadres van de ontvanger netjes in je e-marketinglijst zit en daarna op ‘verzenden’ klikt? Zonder enige bijkomende handeling zit het bericht dan toch leesklaar in de inbox van de begunstigde.

Probleem

Het probleem stelt zich vooral wanneer je als e-marketeer een e-mailbericht moet uitsturen naar je uitgebreide e-marketinglijst. Wanneer je naar tientallen, honderdtallen, duizendtallen of  zelfs miljoenen ontvangers een e-mail stuurt, is het goed mogelijk dat tien procent van hun je bericht misloopt. Het is dan praktisch onmogelijk om elk e-mailadres persoonlijk na te kijken voor je de marketingactie opstart. Dat heeft natuurlijk gevolgen voor het succes van je marketingcampagne.

Er zijn twee hoofdredenen waarom een e-mail niet op zijn bestemming geraakt: bounces en spamfilters. In deze blogpost verklaren we alvast het eerste mechanisme.

Bounces

Een ‘bounce’ is een e-mailtje dat terug bij de verzender aankomt. Bij het versturen is er vaak geen probleem, maar omwille van een technische mankement komt het bericht niet bij de begunstigde aan. De e-mailcliënt herkent het afleverprobleem en informeert de verzender daarvan. Er zijn veel redenen waarom zo’n ‘bounce’ voorkomt, maar ze vallen meestal in twee kampen uiteen. Het eerste kamp wijst op een permanent technisch probleem met het e-mailadres van de ontvanger, bijvoorbeeld omdat het adres onjuist is.

Tijdelijk onbestelbaar

Een tijdelijk technisch probleem met de aflevering van de e-mail is het tweede kamp waarmee je de fout in het e-mailverkeer kan verklaren. Dat doet zich onder meer voor bij een gebrekkige internetverbinding. Of de e-mailbox van de ontvanger zit proppensvol. Afhankelijk van de achterliggende reden voor de fout en het systeem dat je als e-marketeer gebruikt, kunnen de tijdelijke problemen opgelost worden.

Oplossing

Wat kan je als e-marketeer doen om het voorgenoemde het hoofd te bieden? Bij ‘bounces’ zijn er twee adviezen die we kunnen meegeven. Ten eerste, ruim je adressenlijst op. Onvolledige of onbestaande e-mailadressen gooi je eruit, zodat je later niet voor verrassingen komt te staan. Je waant je rijk aan digitale prospecten, maar in praktijk ben je gelukkig geweest met een dode mus. Vergeet overigens niet dat elke e-mail die je verstuurt via je webplatform ook aangerekend wordt. Zelfs als ze niet afgeleverd kunnen worden.

Automatisch

Een goed e-mailmarketing platform heeft dit probleem reeds lang ondervangen door een zelflerende filter. Die zal automatisch de foutieve of niet afleverbare adressen uit je lijst schrappen. Definitief als het e-mailadres fout blijkt te zijn. Voorlopig als je e-mail enkele keren niet op de bestemming geraakt. Want eens de vakantieperiode voorbij is, dan kan je gerust opnieuw aan de deur van de tijdelijk overlopende inboxen gaan aankloppen.

okt 7, 2010Ann Flipkens
Previous storyGeblokkeerde beelden in e-mail blijven afknappersNext storyHet mysterie van ‘delivery failure’ opgelost (deel 2)
Home Het mysterie van ‘delivery failure’ opgelost
10 jaar geleden Afleverbaarheid1,275
Ann Flipkens
Twitter
Comments: 2
  1. IM
    7 jaar geleden

    Misschien kun je helpen met mijn ‘probleem’. Ik moet dagelijks een bevestiging uitsturen naar zo’n 20 adressen. Wanneer ik (bewust) naar een nietbestaand emailadres iets stuur krijg ik GEEN delivery failure oid terwijl ik die wel graag wil hebben! Is dat iets wat in te stellen is???

    • Michelle Dassen
      6 jaar geleden

      Dag IM, in je rapport komt het niet-bestaand e-mailadres bij de bounces te staan. Daar zie je precies welke e-mailadressen niet afgeleverd konden worden en waarom.

De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Design, E-mailmarketing, Mobile, Personalisatie, Strategie, Trends

3 megatrends in e-mailmarketing om in het oog te houden!

E-mailmarketing is een mooie kruising tussen technologie en marketing. Dat impliceert dat e-mailmarketing steeds in beweging is. De e-mails die we tien jaar geleden verstuurden zijn lelijke eendjes in vergelijking met al het moois wat een gemiddeld e-marketing platform vandaag aflevert. jan 9, 2015Ann Flipkens

List Building, Strategie, Targeting

Opbouwen van een contactendatabase: kwaliteit vs kwantiteit

E-mailmarketing start altijd bij het opbouwen van een contactendatabase. Houd daarbij rekening dat kwaliteit primeert boven kwantiteit. Lees hier hoe je een kwalitatieve adressenlijst opbouwt. mrt 11, 2011Thomas Vangelooven

Inspiratie!, Strategie, Tips, Trends

Zeven verrassende blokken op een rij…

We zijn altijd op zoek naar e-mailberichten waar we iets van kunnen leren. Met deze van het doe-het-zelf computerprogramma Kano krijgen we weer wat nieuwe inzichten. Vooral de eerste blok is zeer uitzonderlijk. Het is een startpunt van een e-mail die vooral op het gevoel inwerkt. mrt 6, 2015Ann Flipkens

E-mailmarketing, Inspiratie!, Trends

Ontvanger triggert e-mailmarketing

Het jaar loopt weer stilaan naar haar einde. Hoewel er op het vlak van e-mailmarketing net omwille van dat jaareinde, nog drukke dagen te wachten staan, sijpelen nu al de eerste trendlijstjes en voorspellingen omtrent de toekomst van e-mailmarketing binnen. We filteren ze op haalbaarheid en zullen de komende weken de opmerkelijkste visies brengen. nov […]

E-mailmarketing, Trends

Een QR-code om je e-marketinglijst aan te spekken

Je ziet ze tegenwoordig overal. De vierkantjes met blokjes zijn langzaam maar zeker een hype geworden. Waarom zou je met je e-mailmarketing niet meezeilen op dat succes? apr 6, 2012Ann Flipkens

Content, Design

Onderschat jij de waarde van je call-to-action?

Je zou alvast niet de enige zijn. Marketeers geloven dat consumenten al beslist hebben of ze een aanbieding al dan niet interessant vinden, voor ze de call-to-action te zien krijgen. Wat er dus in dat ene regeltje staat is dus weinig van belang omdat de klant sowieso gaat doorklikken…Fout!  jul 29, 2011Ann Flipkens

Wat denkt de jeugd over de toekomst van e-mail?

De waarheid komt uit een kindermond. Dat heb je zeker al eens meer gehoord. In dit Youtube filmpje peilt een marketeer bij kinderen naar hun primair communicatie kanaal. ‘E-mail!’ klinkt het steeds weer. Zelfs als snoep en games, recht uit de pakjes vanonder de kerstboom, worden ingezet als omkoopmiddel. E-mail, want dat kunnen  jonge kinderen […]

Afleverbaarheid

Priority inbox nieuwe uitdaging

Er is een nieuwe uitdaging voor de e-marketeers. Na het overleven van de spamfilters van de diverse e-mailplatformen is er nu de priority inbox. De idee is best een beetje vergelijkbaar met de vroegere priority zegel van de post. Je bericht wordt sneller verwerkt en als eerste gesorteerd. sep 3, 2010Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,255

Een animated gif als een conversie aanjager

3,107

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,656

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2,354

Aan de slag met GDPR binnen e-mailmarketing

2018 © Flexmail