Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Afleverbaarheid

Het mysterie van ‘delivery failure’ opgelost

De ‘deliverability’ of de ‘afleverbaarheid’ van e-mail is een begrip voor alles wat met het aankomen van de e-mail bij de juiste ontvanger te maken heeft. Concreet valt alles wat een impact heeft op het al dan niet ontvangen van je e-mail onder die noemer.De uitdrukking wordt ook gebruikt om het succes van de afleverbaarheid te omschrijven. Op het eerste gezicht lijkt het vergezocht om een term te bedenken voor iets dat toch al automatisch gebeurt. Wat kan er nu fout lopen als je het e-mailadres van de ontvanger netjes in je e-marketinglijst zit en daarna op ‘verzenden’ klikt? Zonder enige bijkomende handeling zit het bericht dan toch leesklaar in de inbox van de begunstigde.

Probleem

Het probleem stelt zich vooral wanneer je als e-marketeer een e-mailbericht moet uitsturen naar je uitgebreide e-marketinglijst. Wanneer je naar tientallen, honderdtallen, duizendtallen of  zelfs miljoenen ontvangers een e-mail stuurt, is het goed mogelijk dat tien procent van hun je bericht misloopt. Het is dan praktisch onmogelijk om elk e-mailadres persoonlijk na te kijken voor je de marketingactie opstart. Dat heeft natuurlijk gevolgen voor het succes van je marketingcampagne.

Er zijn twee hoofdredenen waarom een e-mail niet op zijn bestemming geraakt: bounces en spamfilters. In deze blogpost verklaren we alvast het eerste mechanisme.

Bounces

Een ‘bounce’ is een e-mailtje dat terug bij de verzender aankomt. Bij het versturen is er vaak geen probleem, maar omwille van een technische mankement komt het bericht niet bij de begunstigde aan. De e-mailcliënt herkent het afleverprobleem en informeert de verzender daarvan. Er zijn veel redenen waarom zo’n ‘bounce’ voorkomt, maar ze vallen meestal in twee kampen uiteen. Het eerste kamp wijst op een permanent technisch probleem met het e-mailadres van de ontvanger, bijvoorbeeld omdat het adres onjuist is.

Tijdelijk onbestelbaar

Een tijdelijk technisch probleem met de aflevering van de e-mail is het tweede kamp waarmee je de fout in het e-mailverkeer kan verklaren. Dat doet zich onder meer voor bij een gebrekkige internetverbinding. Of de e-mailbox van de ontvanger zit proppensvol. Afhankelijk van de achterliggende reden voor de fout en het systeem dat je als e-marketeer gebruikt, kunnen de tijdelijke problemen opgelost worden.

Oplossing

Wat kan je als e-marketeer doen om het voorgenoemde het hoofd te bieden? Bij ‘bounces’ zijn er twee adviezen die we kunnen meegeven. Ten eerste, ruim je adressenlijst op. Onvolledige of onbestaande e-mailadressen gooi je eruit, zodat je later niet voor verrassingen komt te staan. Je waant je rijk aan digitale prospecten, maar in praktijk ben je gelukkig geweest met een dode mus. Vergeet overigens niet dat elke e-mail die je verstuurt via je webplatform ook aangerekend wordt. Zelfs als ze niet afgeleverd kunnen worden.

Automatisch

Een goed e-mailmarketing platform heeft dit probleem reeds lang ondervangen door een zelflerende filter. Die zal automatisch de foutieve of niet afleverbare adressen uit je lijst schrappen. Definitief als het e-mailadres fout blijkt te zijn. Voorlopig als je e-mail enkele keren niet op de bestemming geraakt. Want eens de vakantieperiode voorbij is, dan kan je gerust opnieuw aan de deur van de tijdelijk overlopende inboxen gaan aankloppen.

okt 7, 2010Ann Flipkens
Previous storyGeblokkeerde beelden in e-mail blijven afknappersNext storyHet mysterie van ‘delivery failure’ opgelost (deel 2)
Home Het mysterie van ‘delivery failure’ opgelost
13 jaar geleden Afleverbaarheid1,318
Ann Flipkens
Twitter
Comments: 2
  1. IM
    9 jaar geleden

    Misschien kun je helpen met mijn ‘probleem’. Ik moet dagelijks een bevestiging uitsturen naar zo’n 20 adressen. Wanneer ik (bewust) naar een nietbestaand emailadres iets stuur krijg ik GEEN delivery failure oid terwijl ik die wel graag wil hebben! Is dat iets wat in te stellen is???

    • Michelle Dassen
      9 jaar geleden

      Dag IM, in je rapport komt het niet-bestaand e-mailadres bij de bounces te staan. Daar zie je precies welke e-mailadressen niet afgeleverd konden worden en waarom.

De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
E-mailmarketing, Strategie, Tips

Bespioneer jij de strategie van je concurrenten?

Af en toe moet je eens in de huid van James Bond kruipen. Niet om een mooie blonde dame te scoren, wel om de e-mailmarketing van je (con)collega’s te bespioneren. jul 18, 2014Michelle Dassen

E-mailmarketing, Strategie, Trends

Nederland : afleverratio’s van het hoogste niveau

De Nederlandse E-mail Benchmark 2015, van de DDMA in samenwerking met de Nederlandse providers, is bekend. Het bevat een aantal opmerkelijke inzichten. Omdat het steeds interessant is om te leren van goed afgeschermde biotopen, willen we hier toch even wat dieper op ingaan. jun 19, 2015Thomas Vangelooven

Events

Nieuwe versie Flexmail gepresenteerd!

Dat het e-mail segment binnen alle marketing inspanningen aan een forse groei bezig is, dat zal niemand verbazen. Dat elke e-mail marketingcampagne een redelijke conversie geeft, dat weten we allemaal ook uit ervaring. Maar is meer mogelijk? Op het seminarie ”Haal nog meer uit je e-mailmarketing !” werd hierover doorgedacht en kregen de deelnemers een […]

Afleverbaarheid, Cases, Design, E-mailmarketing, Strategie, Tips

“Smart Builder” neemt je alle zorgen uit handen!

Het schrijven van een pakkende e-mail is een kunst. Maar dit bericht op een mooie manier opmaken zonder te zondigen tegen de spelregels van goede HTML praktijk, is zo mogelijk nog een grotere uitdaging. Met de “Smart Builder” die we deze week lanceerden heb je nu voortaan slechts één probleem. Het schrijven van een pakkende […]

Afleverbaarheid, Reporting

E-uitval als management parameter voor je e-marketinglijst?

Iedereen heeft het over conversie, doorklikratio’s en leesdichtheid. Daarmee wordt het succes van een e-mailcampagne afgemeten. Maar zouden dezelfde gegevens ook niet de basis van een parameter kunnen vormen waarbij je de gezondheid van een e-maillijst afweegt? Of er is de handicap van e-mailadressen die geen conversie meer geven. Of er is verlies aan activiteit […]

E-mailmarketing

Tot welk type e-mailbeheerder hoort jouw lezer?

De makers van Windows Live Hotmail hebben recent op de ‘EmailInsider Summit’ een boom opgezet over de types e-mail gebruikers: stapelaars,klasseerders en opruimers. Ze kwamen tot deze indeling na gesprekken met Live Hotmail gebruikers, naast een trits gebruikers van ‘andere e-mailclients’ zoals ze heerlijk eufemistisch omschreven. jun 4, 2010Ann Flipkens

Cases, Content, context, Trends

Pik in op de media!

Media kan je vandaag veel ruimer zien dan alleen maar de gedrukte krant of het avondjournaal op televisie. Alles wat permanent aan leesbare berichten en zichtbare beelden gevoed wordt, kan je nu onder media sorteren. Daar horen dus ook de sociale media media bij, maar evenzeer de inbox van de e-mailclient. feb 26, 2016Michelle Dassen

Enquêtes, Tips

Waarom geen mini enquête in je e-mail stoppen?

Van tijd tot tijd valt er zo’n digitale enquête in je inbox. Met de plechtige belofte dat het maar enkele minuten kost om deze in te vullen. En voor je het weet, ben je een kwartier verder en heb je al een paar keer overwogen om de bevraging af te breken. jul 22, 2009Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,980

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,260

Een animated gif als een conversie aanjager

3,811

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,112

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

3,017

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,686

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail