De ‘deliverability’ of de ‘afleverbaarheid’ van e-mail is een begrip voor alles wat met het aankomen van de e-mail bij de juiste ontvanger te maken heeft. Concreet valt alles wat een impact heeft op het al dan niet ontvangen van je e-mail onder die noemer.De uitdrukking wordt ook gebruikt om het succes van de afleverbaarheid te omschrijven. Op het eerste gezicht lijkt het vergezocht om een term te bedenken voor iets dat toch al automatisch gebeurt. Wat kan er nu fout lopen als je het e-mailadres van de ontvanger netjes in je e-marketinglijst zit en daarna op ‘verzenden’ klikt? Zonder enige bijkomende handeling zit het bericht dan toch leesklaar in de inbox van de begunstigde.
Probleem
Het probleem stelt zich vooral wanneer je als e-marketeer een e-mailbericht moet uitsturen naar je uitgebreide e-marketinglijst. Wanneer je naar tientallen, honderdtallen, duizendtallen of zelfs miljoenen ontvangers een e-mail stuurt, is het goed mogelijk dat tien procent van hun je bericht misloopt. Het is dan praktisch onmogelijk om elk e-mailadres persoonlijk na te kijken voor je de marketingactie opstart. Dat heeft natuurlijk gevolgen voor het succes van je marketingcampagne.
Er zijn twee hoofdredenen waarom een e-mail niet op zijn bestemming geraakt: bounces en spamfilters. In deze blogpost verklaren we alvast het eerste mechanisme.
Bounces
Een ‘bounce’ is een e-mailtje dat terug bij de verzender aankomt. Bij het versturen is er vaak geen probleem, maar omwille van een technische mankement komt het bericht niet bij de begunstigde aan. De e-mailcliënt herkent het afleverprobleem en informeert de verzender daarvan. Er zijn veel redenen waarom zo’n ‘bounce’ voorkomt, maar ze vallen meestal in twee kampen uiteen. Het eerste kamp wijst op een permanent technisch probleem met het e-mailadres van de ontvanger, bijvoorbeeld omdat het adres onjuist is.
Tijdelijk onbestelbaar
Een tijdelijk technisch probleem met de aflevering van de e-mail is het tweede kamp waarmee je de fout in het e-mailverkeer kan verklaren. Dat doet zich onder meer voor bij een gebrekkige internetverbinding. Of de e-mailbox van de ontvanger zit proppensvol. Afhankelijk van de achterliggende reden voor de fout en het systeem dat je als e-marketeer gebruikt, kunnen de tijdelijke problemen opgelost worden.
Oplossing
Wat kan je als e-marketeer doen om het voorgenoemde het hoofd te bieden? Bij ‘bounces’ zijn er twee adviezen die we kunnen meegeven. Ten eerste, ruim je adressenlijst op. Onvolledige of onbestaande e-mailadressen gooi je eruit, zodat je later niet voor verrassingen komt te staan. Je waant je rijk aan digitale prospecten, maar in praktijk ben je gelukkig geweest met een dode mus. Vergeet overigens niet dat elke e-mail die je verstuurt via je webplatform ook aangerekend wordt. Zelfs als ze niet afgeleverd kunnen worden.
Automatisch
Een goed e-mailmarketing platform heeft dit probleem reeds lang ondervangen door een zelflerende filter. Die zal automatisch de foutieve of niet afleverbare adressen uit je lijst schrappen. Definitief als het e-mailadres fout blijkt te zijn. Voorlopig als je e-mail enkele keren niet op de bestemming geraakt. Want eens de vakantieperiode voorbij is, dan kan je gerust opnieuw aan de deur van de tijdelijk overlopende inboxen gaan aankloppen.