Bij een goed gerecht is niet alleen het recept van belang, maar het oog doet ook eten. Net zoals je een bord netjes geschikt op tafel krijgt, moet je de lezer ook een goed vormgegeven landingspagina voorschotelen. Graag geven we de volgende vijf tips!
Artistiek vormgeven is niet verboden, maar zorg dan wel dat je kleuren en grafische elementen stroken met de huisstijl. Webstek, opmaak e-mail berichten en landingspagina’s moeten dezelfde trend volgen. Je wil de lezer toch niet laten schrikken?
Eenvoud
Zorg dat je landingspagina overzichtelijk is. Dat de verschillende onderdelen duidelijk herkenbaar zijn en in een logische volgorde staan. Alleen op deze wijze kan je aan je prospect een eenvoudige leesbeurt bieden. En vergeet niet om de knop waar ze eventueel op moeten klikken er uit ziet als een knop!
Simpel
Heel wat landingspagina’s bevatten een formulier om gegevens door te sturen of bestellingen in te nemen. Beperk het aantal velden tot het strikte minimum. Tijd is immers geld, ook voor je klant. Vraag geen gegevens die je al hebt. Mensen blijven niet met de glimlach hun geboortedatum opgeven. Misschien kan je gekende velden al vooraf invullen. Wees spaarzaam met uitklapbare lijsten en vergeet niet om de testen of je formulier een tik op de tab-toets verdraagt!
Belangrijkste eerst
In de krantenwereld hanteren ze een belangrijk principe. Alles wat boven de vouw van het blad zit krijgt de meeste aandacht van de lezer. Naar een landingspagina vertaald zou je gerust kunnen stellen dat de eerste 400 pixels gegarandeerd zichtbaar zijn. Beschouw de onderkant van je scherm dan maar als de vouw en zorg dat je belangrijkste nieuws erboven staat!
Vergeet de wegwijzers niet
Mensen scannen online informatie. Ze lezen je boodschap niet van a tot z. Zorg met tussenkoppen, titels, iconen of grotere letters voor kapstokken in je landingspagina. Als het oog van de lezer op iets valt, dan leest ie verder. En is de kans groter dat hij of zij misschien wel in zal gaan op je voorstel. Maar ook hier opletten. Overdaad schaadt!