We stelden het in deze blog reeds meermaals. Zelfs met het beste e-mail marketingplatform ben je nog niet zeker van succes. De zegswijze dat e-mailmarketing minstens evenveel ‘transpiratie als inspiratie’ vereist is hier zeker op haar plaats. Het eerste van de twaalf werken van Flexmail schenkt hieraan ruime aandacht.
E-mailmarketing start zoals elke vorm van marketing met een strak plan. We leerden het op school, maar we moeten het ook in het echte leven toepassen. In de eerste aflevering van de 12 werken blijven we dan ook stilstaan bij de SWOT-analyse. Wat zijn onze sterkten en wat zijn onze zwakten? Maar vooral wat zijn onze opportuniteiten?
Uit de band
Deze kansen zijn de ideale kapstokken om een onderscheidende e-mailmarketing op te zetten. We zijn niet de enige die om aandacht vragen in de inbox van de lezer. We moeten er uitspringen. Gewoon omdat we anders zijn. Omdat we recht in het verwachtingspatroon van de lezers schieten, omdat we op het juiste moment met de juiste reden bij het e-mailcontact terecht komen. In de eerste aflevering wordt aan dit aspect ruim aandacht besteed.
Plannen en nog eens plannen
E-mailmarketing is ook geen kwestie van een toevalstreffer. Het is een strategisch beleid dat op (middel)lange termijn uitgezet wordt. Een goede planning – vaak voor meer dan een jaar vooruit – is noodzakelijk. Dit om te voorkomen dat je de lezer te vaak om aandacht vraagt, maar ook om te vermijden dat je belangrijke momenten uit het oog verliest. Voor speelgoed is de maand voor Sinterklaas belangrijk. Voor de speeltjes ter gelegenheid van Valentijn moet je in maart echt niet meer afkomen. Je ziet, e-mailmarketing is goed nadenken over je doelen. Je leest er alles over in de eerste aflevering van de XII werken.
In dit eerste werk doen we alle elementen uit de doeken die nodig zijn voor een sterk e-mailmarketingplan. Bovendien krijgen alle inschrijvers een link naar een template, waarmee ze gemakkelijk zelf hun eigen e-mailmarketingplan kunnen opstellen.
Smaak naar meer? Klik hier om je in te schrijven. De volgende werken vallen dan zo in je inbox. Op het juiste moment, dat staat zo in onze planning!