Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Reporting, Strategie, Testing, Tips

Het verband tussen een doorklikker en een uitschrijver

De ratio’s die je e-mailmarketingplatform levert, zijn geen trofeeën om in de kast te zetten. Neen, het zijn handige werkinstrumenten die je – mits een juiste inzet – het nodige voordeel kunnen opleveren.

verband2Deze grafiek doken we op uit de abstracts van de laatste ‘Emailmarketing Summit’ van het Amerikaanse MarketingSherpa. De case werd gevoed door een van een anoniem bedrijf. Het cijfermateriaal combineert twee parameters die je na de voltooiing van een campagne kunt berekenen. De doorklik leert ons hoeveel van je lezers men wist te verleiden met een ‘call to action’. In deze grafiek start deze parameter zeer zwak. Maar dat betert in verloop van tijd langzaam, maar zeker.

Correlatie

De andere parameter is een ratio die de uitschrijvers uit de campagne totaliseert. Puur netto verlies voor je e-marketinglijst. Bij de grafiek zie je ook dat deze lijn zich in een stijgende trend bevindt. En dit is misschien zo mogelijk nog erger dan een slechte doorklikratio. Je krijgt van je contact geen nieuwe kans meer. Maar wat nog belangrijker is, dat is het verband tussen beide ratio’s. Hoe harder de doorklikratio daalt, hoe sneller de uitschrijfratio stijgt.

Conclusies trekken

En hier komen we terug bij onze stelling. Deze ratio’s zijn dankbaar materiaal. Ze leren ons dat een tegenvallende reeks e-mailberichten – let op het tijdsverloop van jaren –  achter de schermen nog meer schade aanrichten dan je oorspronkelijk zou denken. Daarom is het anonieme bedrijf in 2011 van tactiek veranderd. De uitschrijvingen overstegen immers zelfs de conversie. Men is gaan werken op de ‘call to action’. Met A/B testing is men consequent gaan zoeken naar het optimum.

En het werkt

Het gevolg was een snelle ommekeer van het cijfermateriaal. Meer doorklikken zal straks ook wel meer omzet opbrengen. Dergelijke testen leveren meestal hun eigen geld op. Anderzijds daalde de uitschrijfratio meer dan dramatisch, om ergens in de buurt van een procent te blijven hangen. De doorklikken blijven evenwel stijgen. Dit impliceert dat er wel een bodem te vinden in deze parameters, maar zeker geen limiet naar boven toe. We durven niet denken aan het drama, mocht men niet tijdig ingegrepen hebben.

mrt 28, 2014Ann Flipkens
Previous storyEen A/B test voor je formulierNext storyDe e-mailbarometer is gearriveerd!
Home Het verband tussen een doorklikker en een uitschrijver
6 jaar geleden Reporting, Strategie, Testing, Tips339
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Content, E-mailmarketing

Hoe lok je je bezoekers naar je website? Tips voor teasers

Conversie is het sleutelwoord bij een succesvolle campagne. Leuk, je contacten lezen je nieuwsbrief. Maar natuurlijk wil je niet dat het daar ophoudt. Het wordt pas echt interessant als je lezers door gaan klikken naar andere externe informatie. Hoe kan je ervoor zorgen dat je lezers ook effectief op die pagina’s terechtkomen? Wervende en verleidelijke […]

Content, E-mailmarketing, Strategie, Tips

Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen

Afhankelijk van je sector en je bedrijf, kwam je tijdens de lockdown misschien enkele obstakels tegen. Het is duidelijk dat de huidige pandemie een enorme impact heeft op onze levenswijze. Niet enkel mensen moeten hun manier van leven en geldbesteding aanpassen, ook bedrijven hebben het moeilijk en moeten alle veranderingen tegelijkertijd bijbenen. Impact van het […]

Cases, context, E-mailmarketing, Marketing automation, Personalisatie, Trends

Verkoop in winkel, startpunt van een e-mail scenario

We hebben ons laten verleiden door de nieuwe iPad Pro. Dus trokken we naar de Apple Store en lieten een exemplaar over de toonbank gaan. In het daaropvolgend gesprek stelt de verkoper van dienst achteloos wat vragen, die we al even achteloos beantwoorden. apr 22, 2016Ann Flipkens

E-mailmarketing

Test: nog eens vier valkuilen van promotionele marketing

Promotionele marketing is geen sinecure. Dat bleek uit al de lijst van de meest voorkomende fouten in onze vorige blog. Het lijstje is nog niet helemaal af. Hoe zit het met jouw marketingskills? Test in het in deze blog. dec 23, 2011Ann Flipkens

Strategie, Tips, Trends

Meten is weten: AB testing

De gouden tip binnen marketing bestaat niet. Testen is de enige oplossing. Zo ook bij e-mail marketing, optimaliseer je berichten door testing en leer uit je fouten. In ons platform kan je kiezen welk onderdeel je wil testen.  Daarna kies je je testgroepen en laat je de winnaar van de test automatisch naar de rest […]

Cases, E-mailmarketing, Social media

Op zoek naar ‘deelbare’ content?

Platformen zoals Facebook en LinkedIn zijn ontzettend dankbaar voor marketeers. Als contacten de boodschap lezen en delen op hun profiel, dan vermenigvuldigt de marketeer het bereik van de boodschap. Veel extra moeite of kost hoeft hij er zelfs niet in te steken. Enige voorwaarde is dat hij voor ‘deelbare’ content zorgt. nov 2, 2012Michelle Dassen

Inspiratie!, Tips, Trends

Helder communiceren in 3 stappen

We wezen in deze blog al eerder op de trend waarbij eenvoud in het e-mailbericht primeert. Vandaag hebben we weer zo een pareltje als voorbeeld. De e-mail van Galeria Inno die in onze inbox viel, was er duidelijk eentje om te verleiden… feb 13, 2015Ann Flipkens

Afleverbaarheid, List Building

Vraag hulp aan je lezers

Je bericht bovenaan in de inbox krijgen, dat is de droom van iedere e-marketeer. Van de grote webbased e-mail aanbieders is bekend dat zij een dikke vinger in de pap houden bij het sorteren van de inkomende e-mails. Zo dik, dat er op internet verschillende lijstjes circuleren met aandachtspunten. We zetten er graag een aantal […]

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,255

Een animated gif als een conversie aanjager

3,107

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,665

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2,354

Aan de slag met GDPR binnen e-mailmarketing

2018 © Flexmail