Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Reporting, Strategie, Testing, Tips

Het verband tussen een doorklikker en een uitschrijver

De ratio’s die je e-mailmarketingplatform levert, zijn geen trofeeën om in de kast te zetten. Neen, het zijn handige werkinstrumenten die je – mits een juiste inzet – het nodige voordeel kunnen opleveren.

verband2Deze grafiek doken we op uit de abstracts van de laatste ‘Emailmarketing Summit’ van het Amerikaanse MarketingSherpa. De case werd gevoed door een van een anoniem bedrijf. Het cijfermateriaal combineert twee parameters die je na de voltooiing van een campagne kunt berekenen. De doorklik leert ons hoeveel van je lezers men wist te verleiden met een ‘call to action’. In deze grafiek start deze parameter zeer zwak. Maar dat betert in verloop van tijd langzaam, maar zeker.

Correlatie

De andere parameter is een ratio die de uitschrijvers uit de campagne totaliseert. Puur netto verlies voor je e-marketinglijst. Bij de grafiek zie je ook dat deze lijn zich in een stijgende trend bevindt. En dit is misschien zo mogelijk nog erger dan een slechte doorklikratio. Je krijgt van je contact geen nieuwe kans meer. Maar wat nog belangrijker is, dat is het verband tussen beide ratio’s. Hoe harder de doorklikratio daalt, hoe sneller de uitschrijfratio stijgt.

Conclusies trekken

En hier komen we terug bij onze stelling. Deze ratio’s zijn dankbaar materiaal. Ze leren ons dat een tegenvallende reeks e-mailberichten – let op het tijdsverloop van jaren –  achter de schermen nog meer schade aanrichten dan je oorspronkelijk zou denken. Daarom is het anonieme bedrijf in 2011 van tactiek veranderd. De uitschrijvingen overstegen immers zelfs de conversie. Men is gaan werken op de ‘call to action’. Met A/B testing is men consequent gaan zoeken naar het optimum.

En het werkt

Het gevolg was een snelle ommekeer van het cijfermateriaal. Meer doorklikken zal straks ook wel meer omzet opbrengen. Dergelijke testen leveren meestal hun eigen geld op. Anderzijds daalde de uitschrijfratio meer dan dramatisch, om ergens in de buurt van een procent te blijven hangen. De doorklikken blijven evenwel stijgen. Dit impliceert dat er wel een bodem te vinden in deze parameters, maar zeker geen limiet naar boven toe. We durven niet denken aan het drama, mocht men niet tijdig ingegrepen hebben.

mrt 28, 2014Ann Flipkens
Previous storyEen A/B test voor je formulierNext storyDe e-mailbarometer is gearriveerd!
Home Het verband tussen een doorklikker en een uitschrijver
9 jaar geleden Reporting, Strategie, Testing, Tips393
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Content, List Building

E-mail als start van een gesprek

Automatisch gegenereerde e-mails krijgen vaak als afzender een e-mailadres mee in de vorm van ‘noreply@xyz.com’. Reageren wordt blijkbaar soms niet op prijs gesteld. jul 17, 2009Ann Flipkens

Reporting

Door welke bril kijk je naar de ratio’s van je e-mailcampagne?

Real-time en diepgaande analyse is één van de voordelen die e-mail marketing op een speciale plaats zet tussen al het marketing geweld in de commerciële wereld. Het is ook iets wat marketing professionals nachten kan wakker houden… aug 7, 2009Michelle Dassen

E-mailmarketing, Tips

Zijn de links in je bericht echt voor de hand liggend?

E-mailmarketing heeft een duidelijk doel. Dat is contacten zo ver krijgen dat er actie ondernomen wordt. Dus moet je call to action duidelijk zijn. Maar is dat voldoende? apr 19, 2013Thomas Vangelooven

Design

HTML-berichten slaan aan

De meeste abonnees geven de voorkeur aan HTML-berichten. De (creatieve) mogelijkheden en de flexibiliteit van HTML zijn de smaakmakers. Maar voor je je creativiteit de vrije loop laat, denk dan aan de gouden regel: less is more.  mei 11, 2011Thomas Vangelooven

E-mailmarketing, List Building

Keer je salesteam binnenste buiten!

Een gedreven e-marketeer, die heeft één grote passie: de eeuwigdurende jacht naar goede e-mailadressen. Een correct opt-in formulier is natuurlijk de basis. Maar dat is natuurlijk niet de enige zaligmakende methode. Er is nog je salesteam! jun 29, 2012Ann Flipkens

Design, Mobile, Reporting, Trends

Is jouw contact een mobiele lezer?

Wordt het tijd voor je organisatie om een e-mail template voor smartphones te implementeren? Laat je niet leiden door de lokroep van internationale trendwatchers. Je kan die vraag immers volledig zelf beantwoorden. dec 17, 2012Michelle Dassen

E-mailmarketing, Tips

Gebruik de sociale media als etalage

E-mailmarketing draait om content, dat weten we reeds lang. Maar e-mailmarketing draait ook om zoveel mogelijk relevante e-mailadressen. Dat is zelfs het meest cruciale onderdeel. Vandaag combineren we beiden. dec 24, 2013Thomas Vangelooven

Cases, Content, E-commerce, E-mailmarketing, Enquêtes, Inspiratie!, Personalisatie, Strategie, Targeting, Tips

Meer inschrijvingen, minder uitschrijvingen: messcherpe e-commerce van Dollar Shave Club

Niemand spreekt me tegen als ik zeg dat nieuwe inschrijvingen verzamelen (lees: potentiële kopers) key blijft voor een geslaagde e-mailmarketingcampagne. Maar waar veel marketeers wat lichter overheen gaan, blijft dit merk wat langer stilstaan: hoe zorg ik ervoor dat mijn klanten blijven terugkomen? Dit voorbeeld heeft niet alleen een branding waar je onmogelijk niet van […]

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,978

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,258

Een animated gif als een conversie aanjager

3,513

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,110

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,833

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail