Deze cijfers plukten we uit de laatste editie van het “MarketingSherpa 2010 Email Marketing Benchmark Report”. Het blijkt dat het gevecht om aandacht voor je e-mail boodschap pas goed begonnen is.
Eind 2009 werden net geen 1.500 digitale marketeers uit zowel de B2B als de B2C in ‘real life’ ondervraagd. En zoals het bij een goede bevraging hoort, worden de cijfers vergeleken met de antwoorden van het jaar voordien. Niet minder dan 71 % van de bevraagden zien de sociale media als de uitdaging van het jaar. Ter vergelijking zie je in de blauwe balk welk gewicht deze thematiek het jaar voordien in de tactische overwegingen van de e-marketeer in het thuisland van MarketingSherpa kreeg. Toen was het nog nauwelijks 23 procent van de bevraagden die hierin een uitdaging zag.
Nieuwe generatie
Met alle plannen die de sociale netwerken ontplooien op het vlak van e-mail(integratie) zou je wel ziende blind zijn als je met deze evolutie geen rekening zou houden. Bovendien komt er stilaan een nieuwe en jongere generatie in het werkveld terecht. De meesten onder hen hebben bijna nooit anders geweten dan dat de sociale webplatformen “the place to be” zijn. Die generatie gebruikt commentaren op elkaars status om info door te geven waar een wat oudere generatie anders wel een e-mailtje over zou dichten. En zo blijft voor die jongeren de e-mail box de hele avond gesloten. Wel erg lastig voor de ROI van een B2C campagne. Maar vermits bijna drie kwart van de e-marketeers over dit fenomeen gaat nadenken, zullen binnenkort wel verschillende proeven van oplossingen opduiken. We houden je op de hoogte!