Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
List Building

Hoe creëer je overzicht in je onoverzichtelijke B2B-gegevens?

Beurzen en netwerkevenementen zijn dé gelegenheden voor het verzamelen van B2B-gegevens. Door de jaren heen hebben marketeers honderden tot soms zelfs duizenden contacten gelegd. Dat zijn natuurlijk een hoop visitekaartjes. In deze blog geven we een aantal tips hoe je orde kan scheppen in de chaos.

E-mailmarketing is nutteloos zonder de juiste data van je doelgroep. Het verzamelen van persoonlijke informatie is dan ook van levensbelang voor de e-mailmarketeer. Maar niet alle gegevens zijn even waardevol en soms zijn ze zelfs gewoon onjuist. Dat betekent dat al die geleverde inspanningen een maat voor niets zijn. Ontdek hier een stappenplan om je B2B-gegevens te organiseren.

Wie is de klant?

Om de overvloedige data in te perken, is het van belang dat je gericht op zoek gaat naar data. Als je een visitekaartje ontvangt, dan heb je al een belangrijke houvast om een profiel van de klant of prospect op te maken.

Maar naar wie moet je precies je communicatie richten? Ontdek wie de producten aankoopt, wie er advies geeft over de aankopen en wie ze autoriseert? Een antwoord op die vragen is nodig om je consument te definiëren.

Bedrijfsprofiel

Een visitekaartje wordt pas uitgegeven na een gesprek over de activiteiten van de organisaties. Maak ook gebruik van die informatie en ga desnoods op zoek naar aanvullende data. Waarin is het bedrijf actief? Wie zijn de klanten? Waarom zou jouw product je contact van pas kunnen komen? Stel met behulp van die vragen een multilevel-profiel op van het bedrijf en zoek naar aanknopingspunten om de communicatie op te starten.

Check je gegevens

Zoals eerder al aangegeven, zijn onjuiste gegevens een verspilling van middelen en inspanningen. Trek daarom de gegevens na. Het gaat dan niet alleen om e-mail- of webadressen. Ga ook de structuur binnen het bedrijf na, waar bevindt je contact zich op de ladder, wie maakt en/of beïnvloedt de beslissingen, enzovoort. Met die aanpak creëer je orde in de chaos en ben je klaar om doelgericht te communiceren.

Ben jij op zoek naar e-mailmarketingoplossingen? Ontdek dan hier wat Flexmail voor je kan betekenen of neem contact met ons op.

jan 18, 2012Thomas Vangelooven
Previous storyNog drie krachtige tips om de klant te overtuigen (deel 2)Next storyCongres- en beursseizoen van start: 4 tips om je doelgroep naar je event te lokken
Home Hoe creëer je overzicht in je onoverzichtelijke B2B-gegevens?
11 jaar geleden List BuildingB2B, B2B-communicatie, B2B-marketing, database marketing, databasemarketing, e-mail tips, e-mailmarketing, e-mailmarketing tips130
Thomas Vangelooven
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
List Building, Strategie, Thema-mailings

Het is nu al Kerstmis!

Tenminste voor de emarketeers die er van houden hun huiswerk grondig te maken. Sinterklaas is eigenlijk bijna gepasseerd. Dus het wordt tijd om je e-mailcampagnes voor de kerstdagen al te plannen. okt 24, 2012Ann Flipkens

E-mailmarketing, Trends

Een succeskit voor e-mailmarketeers in 2012

Terwijl we nog steeds bekomen van 2011 uit te wuiven, staan we alweer enkele dagen in 2012. De goede voornemens zijn gemaakt en het inplannen van de talloze nieuwjaarsrecepties is intussen gebeurd. Maar hoe zit het met je e-mailmarketingplan voor het nieuwe jaar? jan 4, 2012Ann Flipkens

Afleverbaarheid, E-mailmarketing, Tips

Kan je ‘gratis’ en ‘free’ toch riskeren in je bericht?

Spamfilters kunnen soms het leven van een e-marketeer lastig maken. Bepaalde woorden scoren negatiever dan andere als deze filters hun werk doen. Dat ‘viagra’ per definitie als verdacht wordt aangemerkt, daar zal niemand bezwaar tegen hebben. okt 26, 2012Ann Flipkens

E-mailmarketing, Mobile, Strategie, Trends

Service voor de mobiele lezers

Smartphones veroveren de wereld. Daar is iedere e-marketeer zich van bewust. Afhankelijk van de bron, citeert men cijfers die zeggen dat 40 tot 50 procent van de mobiele telefoontoestellen tot die categorie behoren. Een smartphone dient niet alleen om te bellen. Het wordt in tweede instantie gebruikt om e-mail te lezen. mei 4, 2012Ann Flipkens

E-mailmarketing, List Building, Testing, Tips

Gooi eens rond met inschrijfmogelijkheden op je website

Je e-mailmarketing lijst laten aangroeien met relevante adressen is een continu proces. Je moet je potentiële lezers op elk mogelijk moment confronteren met de mogelijkheid om in te schrijven op je e-marketinglijst. Er zijn een reeks klassieke plekken die we reeds  in deze blog bespraken, maar vandaag brengen we een nieuwe. okt 3, 2012Ann Flipkens

Content, E-mailmarketing, List Building, Strategie, Tips

De perfecte welkomstboodschap (deel II)

We vertelden al in de vorige blog dat een nieuwe inschrijving in een e-marketinglijst alle aandacht verdient. Tegelijkertijd kan je al je eerste stappen van je e-marketing loslaten op het verse e-mailadres. De vijf tips die we vandaag geven, sluiten hier nauw bij aan… mei 29, 2012Ann Flipkens

Moeten we terug naar de goede oude tekstversie?

Heel wat internetplatformen bouwen steeds verder aan hun filters om binnenkomende e-mail af te handelen. Ook de afbeeldingen, die je in een e-mailbericht stopt, worden door die filters beoordeeld. jun 15, 2012Thomas Vangelooven

Afleverbaarheid, E-mailmarketing, Tips, Trends

Vijf misverstanden over video in e-mailberichten

Met de komst van HTML 5 ging de wereld van de e-mailmarketing langzaam maar zeker open voor video. Recent onderzoek wijst uit dat bewegend beeld de conversie ratio’s alleen maar ten goede komen. Toch leven er over het meegeven van video in e-mail behoorlijk wat misverstanden. nov 30, 2012Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,978

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,258

Een animated gif als een conversie aanjager

3,509

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,110

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,830

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail