Beurzen en netwerkevenementen zijn dé gelegenheden voor het verzamelen van B2B-gegevens. Door de jaren heen hebben marketeers honderden tot soms zelfs duizenden contacten gelegd. Dat zijn natuurlijk een hoop visitekaartjes. In deze blog geven we een aantal tips hoe je orde kan scheppen in de chaos.
E-mailmarketing is nutteloos zonder de juiste data van je doelgroep. Het verzamelen van persoonlijke informatie is dan ook van levensbelang voor de e-mailmarketeer. Maar niet alle gegevens zijn even waardevol en soms zijn ze zelfs gewoon onjuist. Dat betekent dat al die geleverde inspanningen een maat voor niets zijn. Ontdek hier een stappenplan om je B2B-gegevens te organiseren.
Wie is de klant?
Om de overvloedige data in te perken, is het van belang dat je gericht op zoek gaat naar data. Als je een visitekaartje ontvangt, dan heb je al een belangrijke houvast om een profiel van de klant of prospect op te maken.
Maar naar wie moet je precies je communicatie richten? Ontdek wie de producten aankoopt, wie er advies geeft over de aankopen en wie ze autoriseert? Een antwoord op die vragen is nodig om je consument te definiëren.
Bedrijfsprofiel
Een visitekaartje wordt pas uitgegeven na een gesprek over de activiteiten van de organisaties. Maak ook gebruik van die informatie en ga desnoods op zoek naar aanvullende data. Waarin is het bedrijf actief? Wie zijn de klanten? Waarom zou jouw product je contact van pas kunnen komen? Stel met behulp van die vragen een multilevel-profiel op van het bedrijf en zoek naar aanknopingspunten om de communicatie op te starten.
Check je gegevens
Zoals eerder al aangegeven, zijn onjuiste gegevens een verspilling van middelen en inspanningen. Trek daarom de gegevens na. Het gaat dan niet alleen om e-mail- of webadressen. Ga ook de structuur binnen het bedrijf na, waar bevindt je contact zich op de ladder, wie maakt en/of beïnvloedt de beslissingen, enzovoort. Met die aanpak creëer je orde in de chaos en ben je klaar om doelgericht te communiceren.
Ben jij op zoek naar e-mailmarketingoplossingen? Ontdek dan hier wat Flexmail voor je kan betekenen of neem contact met ons op.