Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Content, Reporting

Hoe diep duik je in de (content) statistiek?

E-mailmarketing is het best meetbare instrument dat je je in de wereld van de marketing kunt dromen. Bij goede e-mailplatformen wordt werkelijk alles geregistreerd en is alles beschikbaar in de vorm van rapporten. Vandaag willen we geen open deur intrappen, maar we willen wel even testen of je wel degelijk diep graaft.

De afleverbaarheid, de open- en leesratio’s zijn standaard rapporteringen. Voeg daar nog de rapportering van het aantal doorklikken bij en je hebt de klassiekers in één adem genoemd. Met deze cijfers werkt iedereen. Maar leg je ook de nodige verbanden? Ga je ook content sturen aan de hand van deze statistieken?

Content

E-mailmarketing is een zaak van het genereren van relevante content die je via een bericht bij je contact aflevert. Vaak ga je niet het complete bericht in je e-mail plaatsen. Het zijn korte smaakmakers die de lezer moeten verleiden om op de link te klikken. Veel e-marketeers meten het succes van hun e-mailbericht af aan de hoogte van die doorklikken.

Doorklik

Maar is er niet meer voordeel uit te halen? In het gemiddelde e-mailbericht staan 2 of 3 en zelfs meer leads om de lezer te informeren. Dus weten dat er op je bericht werd doorgeklikt is niet voldoende. Je moet ook kijken op welke link er werd geklikt. En dit zowel op niveau van de lezer afzonderlijk, als op niveau van het bericht zelf.

Lezer

Als je op het niveau van de lezer kijkt, dan kan je langzaam maar zeker het interesseprofiel verfijnen. Inhoudsonderwerpen die door je contact nooit aangeklikt worden, kunnen dan beter vervangen worden door andere onderwerpen die nauwer aansluiten bij zijn of haar profiel. Zo verhoog je bij de lezer het gevoel dat je hem of haar begrijpt. En dat komt ook je leesdichtheid ten goede.

Bericht

Als je op het niveau van het bericht zelf kijkt, dan kan je misschien significante verschillen vinden. Als je staal – lees e-marketinglijst – groot genoeg is, dan moet ieder artikel ongeveer even vaak gelezen worden. Maar het kan soms tot verrassingen leiden. Uitschieters naar boven en naar beneden laten je gemakkelijk toe om je content strategie aan te passen.

jun 8, 2012Ann Flipkens
Previous storyKruip eens in de huid van de sociale mediaNext storyVolg de seizoenen!
Home Hoe diep duik je in de (content) statistiek?
10 jaar geleden Content, Reporting878
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
E-mailmarketing, Inspiratie!, Strategie, Thema-mailings, Tips

Een sprekend beeld voor je boodschap

Dit bericht van een telecomoperator  kregen we in onze inbox. De boodschap is eenvoudig, de wijze waarop ze gebracht werd was omgekeerd evenredig verrassend. dec 11, 2014Ann Flipkens

Thema-mailings

De klok tikt voor e-marketeers

De helft van de e-marketeers meent dat het tijdstip voor het sturen van een e-mail een belangrijke factor is voor het succes van je campagne. Uit een aantal studies naar dat fenomeen blijkt de periode in het jaar, de weekdagen en het tijdstip van de dag wisselende resultaten opleveren. okt 20, 2010Ann Flipkens

Design, Strategie

Steek energie in je CTA, maar met mate!

Je digitale nieuwsbrief of je e-mailmarketing is eigenlijk niet meer, maar zeker niet minder, dan een drager voor de ‘call-to-action’ (CTA). Je spreekt je contacten aan, in de zoete hoop dat ze conversie geven. Dat kan omzet zijn, maar het kan even goed de verwachting invullen dat ze je Facebookpagina leuk gaan vinden mrt 27, […]

List Building

Dag Hotmail, welkom aan Outlook.com

Als we dachten dat op het vlak van de webbased e-mail de posities op de markt ingenomen waren, dan waren we grondig fout. Met de strategische beslissing om Hotmail om te vormen naar Outlook.com heeft Microsoft de aanval ingezet op Gmail. En het is meer dan alleen maar een naamsverandering! aug 2, 2012Ann Flipkens

Tips

Interactie vergoeden met punten

Conversie, we schreven het reeds meermaals, daar doen we het om. Maar conversie lukt pas goed als je de prospect of klant aan het lezen krijgt. En na dat lezen moet ook het doorklikken volgen. InterContinental Hotels Group heeft er een nieuwe tactiek voor in het leven geroepen. okt 13, 2010Thomas Vangelooven

E-mailmarketing, Hoe begin je met e-mailmarketing, Strategie, Tips

5 must-have elementen voor je nieuwsbrief

Die eerste indruk, je weet het ondertussen wel. En dan zijn er nog die e-mailclients die niet spontaan je afbeeldingen willen laten zien. Vandaag geven we vijf tips hoe je dan toch nog de meubelen kan redden… jun 4, 2013Michelle Dassen

Cases, Content, Design, E-commerce, Strategie

Alles wat je moet weten over timing

Online shoppen en e-mail, het is een kwestie van een goede timing. Dat leerden we toen we kennis maakten met het Amerikaanse gilt.com. Zij ontwikkelden een aparte stijl van e-mailmarketing in combinatie met hun online winkel. nov 21, 2012Thomas Vangelooven

Content, Design, E-commerce, E-mailmarketing

Genereer trafiek naar je webshop met een duidelijke boodschap (deel 2)

In de vorige blogpost gaven we mee wat je vooral NIET mag doen in een e-mailcampagne. Om een helder beeld te scheppen van hoe een goede campagne er wel uitziet, heeft Flexmail een best practice opgediept. Ontdek hier wat gouden raad. mrt 31, 2011Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,978

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,258

Een animated gif als een conversie aanjager

3,509

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,110

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,830

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail