E-mailmarketing is het best meetbare instrument dat je je in de wereld van de marketing kunt dromen. Bij goede e-mailplatformen wordt werkelijk alles geregistreerd en is alles beschikbaar in de vorm van rapporten. Vandaag willen we geen open deur intrappen, maar we willen wel even testen of je wel degelijk diep graaft.
De afleverbaarheid, de open- en leesratio’s zijn standaard rapporteringen. Voeg daar nog de rapportering van het aantal doorklikken bij en je hebt de klassiekers in één adem genoemd. Met deze cijfers werkt iedereen. Maar leg je ook de nodige verbanden? Ga je ook content sturen aan de hand van deze statistieken?
Content
E-mailmarketing is een zaak van het genereren van relevante content die je via een bericht bij je contact aflevert. Vaak ga je niet het complete bericht in je e-mail plaatsen. Het zijn korte smaakmakers die de lezer moeten verleiden om op de link te klikken. Veel e-marketeers meten het succes van hun e-mailbericht af aan de hoogte van die doorklikken.
Doorklik
Maar is er niet meer voordeel uit te halen? In het gemiddelde e-mailbericht staan 2 of 3 en zelfs meer leads om de lezer te informeren. Dus weten dat er op je bericht werd doorgeklikt is niet voldoende. Je moet ook kijken op welke link er werd geklikt. En dit zowel op niveau van de lezer afzonderlijk, als op niveau van het bericht zelf.
Lezer
Als je op het niveau van de lezer kijkt, dan kan je langzaam maar zeker het interesseprofiel verfijnen. Inhoudsonderwerpen die door je contact nooit aangeklikt worden, kunnen dan beter vervangen worden door andere onderwerpen die nauwer aansluiten bij zijn of haar profiel. Zo verhoog je bij de lezer het gevoel dat je hem of haar begrijpt. En dat komt ook je leesdichtheid ten goede.
Bericht
Als je op het niveau van het bericht zelf kijkt, dan kan je misschien significante verschillen vinden. Als je staal – lees e-marketinglijst – groot genoeg is, dan moet ieder artikel ongeveer even vaak gelezen worden. Maar het kan soms tot verrassingen leiden. Uitschieters naar boven en naar beneden laten je gemakkelijk toe om je content strategie aan te passen.