Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Cases, E-mailmarketing, Inspiratie!, List Building, Personalisatie, Strategie

Hoe een symfonie orkest in Amerika haar marketing lijst decimeerde en haar omzet verdubbelde!

Het Indianapolis Symphony Orchestra had doorheen de jaren vlijtig e-mailadressen verzameld. Haar marketinglijst telde duizenden e-mailadressen. Maar ondanks het grote aantal adressen, bleef de conversie zwaar achterlopen. Sleutelen aan de onderwerpregel, aan de calls to action en de content in het algemeen, bracht geen soelaas. Tijd voor een nieuwe aanpak lezen we in een studie van Meclabs.

indianapolis1Die nieuwe aanpak werd gevonden in een dubbele opt-in campagne waarbij de ontvanger werd gevraagd of er nog interesse was om e-mailberichten van het orkest te ontvangen. Als er geen reactie vanwege het aangeschreven e-mailadres kwam, werd het adres gewoon van de marketinglijst afgevoerd. Tegelijkertijd werd wel aan de reagerende respondenten gevraagd aan te vinken welke muzieksoort hen het meest kon bekoren. Je ziet, de eerste stap naar segmentatie werd gezet.

Segmentatie

Want in Indianapolis werd geredeneerd dat het niet voldoende is om je marketinglijst uit te kuisen, maar dat je ook je eigen e-mail strategie onder de loep moet nemen. Anders zit je na verloop van tijd opnieuw met een marketinglijst met een lage performantie. Wie in pop geïnteresseerd is, zit niet te wachten op een klassiek concert met zware stukken van Bach. Voor je het weet, ben je zo de interesse van de inschrijver kwijt. Het Indianapolis Symphony Orchestra liet de inschrijvers die reageerden een ruime keuze van pop tot klassiek, van concert over een muzikaal ‘happy hour’ tot een lezing.

Nieuwe template

De relevantie werd ook omgezet in een nieuwe template en een nieuw ritme. De look and feel van de berichten die het symfonieorkest in de toekomst zal uitsturen, zal identiek zijn.  Zowel de popliefhebber als de fervente Bachluisteraar, krijgen visueel dezelfde e-mailberichten. Alleen zal inhoudelijk naar programmatie een andere boodschap gebracht worden. Met deze methode is er slechts één template nodig. Het voorkomt niet alleen vergissingen bij het segmenteren, het maakt ook mogelijk om automatisch te differentiëren. En tenslotte versterkt het nog eens extra het beeldmerk van het Indianapolis Symphony Orchestra.

Duidelijke boodschap

De reactivering werd ook minutieus gepland. Met als onderwerpregel “E-mail klonk nog nooit zo goed als met Symfoniemail! Bevestig nu!”, werd duidelijk de toon gezet. De boodschap bij een dergelijk wakker schuddend bericht is ook belangrijk. Eerst werd uitgelegd dat het concept van de nieuwsbrief volledig herdacht werd. Dit is nodig om te vermijden dat de lezer denkt te moeten bevestigen – of erger te ontkennen – om dezelfde troep te blijven ontvangen. Vervolgens werd in een lijstje de vernieuwingen uitgelegd. Twee nette knoppen met een duidelijk call tot action sloten het e-mailbericht af.

Drie stappen

Het bericht werd uiteindelijk meerdere keren uitgestuurd. Na zes maanden kregen zij die niet reageerden, dezelfde boodschap nog eens voorgeschoteld. In die herinneringscampagne werden de bounces wegens inbox vol, ook opgenomen. In een  derde golf werd nog een laatste keer getracht de bouncers te bereiken. De gevolgen waren op het eerste zicht dramatisch. Niet minder dan 95,9 procent van de e-mailadressen verdwenen uit de marketinglijst. Je zou als e-marketeer voor minder de handdoek in de ring werpen.

indianapolis2Regelmaat

Maar dat deden ze in Indianapolis nu net niet. Ze hielden zich aan de belofte die in het reactiveringsbericht stond. Ze verstuurden elke veertien dagen een relevante e-mail naar de overgebleven adressen.  Daarnaast werd er ook gewerkt aan een aanvulling van de gekrompen lijst. Nieuwe klanten die via de website een ticket boekten werden automatisch voorgesteld om op de juiste lijst ingeschreven te worden. Want aan het concertprogramma ken je natuurlijk ook de voorkeur van de koper.

Wedstrijden

Maar er werden nog nieuwe kanalen aangeboord. Iedereen die belde voor informatie, werd automatisch door de medewerker van het Indianapolis Symphony Orchestra op de nieuwsbrief gewezen. Zo werden ook een reeks e-mailadressen telefonisch toegevoegd aan de marketinglijst. Wedstrijden op andere activiteiten waar passanten een formulier konden invullen om tickets te winnen, deden het ook goed. De winnaars werden per e-mail bekend gemaakt. En tegelijkertijd werden deze e-mailadressen voorzien van een optin bericht in dezelfde stijl als in de reactiveringscampagne.

Verbluffend resultaat

De resultaten waren verbluffend. De online verkoop van tickets verdubbelde na de start van de campagne in geen tijd en maakt nu ruim 35 procent uit van de totale omzet. Van de herwonnen e-mailadressen, bleek achteraf 40 procent een ticket gekocht te hebben. Slapende omzet kan je blijkbaar wakker maken. En hoewel van de oorspronkelijke lijst weinig overbleef, bleek deze met de extra acties met de telefoon en de wedstrijden terug snel aan te groeien.

In Indianapolis zijn ze er nu van overtuigd. Een drastische switch in je strategie en het opruimen van je mailinglijsten kan leiden tot verbluffende resultaten.

Heb jij een gelijkaardige ervaring? Deel ze met ons in de reacties!

mei 2, 2014Thomas Vangelooven
Previous storySchilder met de alt-tagNext storyIn België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider
Home Hoe een symfonie orkest in Amerika haar marketing lijst decimeerde en haar omzet verdubbelde!
4 jaar geleden Cases, E-mailmarketing, Inspiratie!, List Building, Personalisatie, Strategie1,789
Thomas Vangelooven
Twitter

Geef een reactie Reactie annuleren

De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  • De vastgoedsector: Bouwen aan je klantenbestand met e-mailmarketing 23 mei 2018
  • De toeristische sector: Een vleugje zon in je mailbox 2 mei 2018
  • De voedingsindustrie: e-mails sturen in hapklare brokken 24 april 2018
  Gerelateerd posts  
E-mailmarketing, Trends

De toekomst van e-mailmarketing (I)

Een nieuw jaar is vaak een gedroomd moment om even richting de toekomst te kijken. E-mailmarketing van vandaag verschilt danig van wat gisteren gangbaar was. Daarom is het ook leuk om naar morgen te kijken. jan 2, 2013Ann Flipkens

Waarom segmenteren?

Omdat segmenteren rendeert. Het Amerikaanse Mailchimp draaide 570 miljoen e-mails door een statistische molen en kwam tot volgende toch wel markante vaststellingen. dec 17, 2009Ann Flipkens

Flexmail MasterClass overtuigt opnieuw

De Flexmail MasterClass van vorige donderdag was opnieuw een succes. In intieme kring zetten Jacqueline Mahieux van Flexmail en gastspreker Kris Pattyn van Koppa hun visie uiteen over e-mail marketing. nov 24, 2010Thomas Vangelooven

Afleverbaarheid, E-mailmarketing, Tips

Bereik jij de inbox? Twee misverstanden worden twee tips!

E-mailmarketing staat of valt met met de leesdichtheid van je bericht. Hoe meer lezers, hoe groter de kans dat je contacten overgaan tot actie en hoe lucratiever de conversie wordt. Maar komen al je berichten in die inbox en dus onder de neus van de lezer terecht? feb 24, 2012Michelle Dassen

List Building

Wat als de extensie van het e-mailadres verandert?

Op 1 augustus 2012 vervallen de e-mailadressen van @wanadoo.nl en @orange.nl. De Nederlandse internetaanbieder Online zal deze adressen gaan omvormen naar @online.nl. Dit is het gevolg van de overeenkomst die Online sloot met de oorspronkelijke eigenaars van de domeinnamen. Voor e-marketeers is er werk aan de winkel. jul 19, 2012Ann Flipkens

Content, Design, Strategie, Tips

Uw lezer leest niet!

Mensen lezen geen e-mails of nieuwsbrieven, ze scannen ze. Dat verkondigde  Jacob Nielsen, een in het wereldje van internet bekende Deense consultant, reeds in de jaren negentig. jul 6, 2009Michelle Dassen

Cases, Inspiratie!, List Building, Strategie, Tips, Trends

Een transactionele e-mail gepimpt

Iedereen heeft al eens een withepaper, presentatie of een ander digitaal presentje gedownload van een website. Vaak ging dat gepaard met een e-mailbericht waarin de link werd vervat, of volgde er een ander bericht om te peilen naar verdere vragen of noden. Meestal waren dit zeer technische en dus ook saaie berichten. sep 22, 2016Michelle […]

Content, E-mailmarketing

De kracht van het woord

Een boodschap overbrengen is niet altijd even makkelijk. Daarom is het belangrijk dat je de juiste woorden en beelden gebruikt om je lezer telkens opnieuw te verleiden. De lezer beslist immers wat ie leest en wat in de prullenmand belandt. nov 19, 2009Ann Flipkens

Meest bekeken
5,741

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,967

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,236

Een animated gif als een conversie aanjager

3,100

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,670

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,468

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2,329

5 elementen die je in 2015 best uit je e-mailmarketing strategie laat vallen

2,266

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

2018 © Flexmail