Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Cases, E-mailmarketing, Inspiratie!, List Building, Personalisatie, Strategie

Hoe een symfonie orkest in Amerika haar marketing lijst decimeerde en haar omzet verdubbelde!

Het Indianapolis Symphony Orchestra had doorheen de jaren vlijtig e-mailadressen verzameld. Haar marketinglijst telde duizenden e-mailadressen. Maar ondanks het grote aantal adressen, bleef de conversie zwaar achterlopen. Sleutelen aan de onderwerpregel, aan de calls to action en de content in het algemeen, bracht geen soelaas. Tijd voor een nieuwe aanpak lezen we in een studie van Meclabs.

indianapolis1Die nieuwe aanpak werd gevonden in een dubbele opt-in campagne waarbij de ontvanger werd gevraagd of er nog interesse was om e-mailberichten van het orkest te ontvangen. Als er geen reactie vanwege het aangeschreven e-mailadres kwam, werd het adres gewoon van de marketinglijst afgevoerd. Tegelijkertijd werd wel aan de reagerende respondenten gevraagd aan te vinken welke muzieksoort hen het meest kon bekoren. Je ziet, de eerste stap naar segmentatie werd gezet.

Segmentatie

Want in Indianapolis werd geredeneerd dat het niet voldoende is om je marketinglijst uit te kuisen, maar dat je ook je eigen e-mail strategie onder de loep moet nemen. Anders zit je na verloop van tijd opnieuw met een marketinglijst met een lage performantie. Wie in pop geïnteresseerd is, zit niet te wachten op een klassiek concert met zware stukken van Bach. Voor je het weet, ben je zo de interesse van de inschrijver kwijt. Het Indianapolis Symphony Orchestra liet de inschrijvers die reageerden een ruime keuze van pop tot klassiek, van concert over een muzikaal ‘happy hour’ tot een lezing.

Nieuwe template

De relevantie werd ook omgezet in een nieuwe template en een nieuw ritme. De look and feel van de berichten die het symfonieorkest in de toekomst zal uitsturen, zal identiek zijn.  Zowel de popliefhebber als de fervente Bachluisteraar, krijgen visueel dezelfde e-mailberichten. Alleen zal inhoudelijk naar programmatie een andere boodschap gebracht worden. Met deze methode is er slechts één template nodig. Het voorkomt niet alleen vergissingen bij het segmenteren, het maakt ook mogelijk om automatisch te differentiëren. En tenslotte versterkt het nog eens extra het beeldmerk van het Indianapolis Symphony Orchestra.

Duidelijke boodschap

De reactivering werd ook minutieus gepland. Met als onderwerpregel “E-mail klonk nog nooit zo goed als met Symfoniemail! Bevestig nu!”, werd duidelijk de toon gezet. De boodschap bij een dergelijk wakker schuddend bericht is ook belangrijk. Eerst werd uitgelegd dat het concept van de nieuwsbrief volledig herdacht werd. Dit is nodig om te vermijden dat de lezer denkt te moeten bevestigen – of erger te ontkennen – om dezelfde troep te blijven ontvangen. Vervolgens werd in een lijstje de vernieuwingen uitgelegd. Twee nette knoppen met een duidelijk call tot action sloten het e-mailbericht af.

Drie stappen

Het bericht werd uiteindelijk meerdere keren uitgestuurd. Na zes maanden kregen zij die niet reageerden, dezelfde boodschap nog eens voorgeschoteld. In die herinneringscampagne werden de bounces wegens inbox vol, ook opgenomen. In een  derde golf werd nog een laatste keer getracht de bouncers te bereiken. De gevolgen waren op het eerste zicht dramatisch. Niet minder dan 95,9 procent van de e-mailadressen verdwenen uit de marketinglijst. Je zou als e-marketeer voor minder de handdoek in de ring werpen.

indianapolis2Regelmaat

Maar dat deden ze in Indianapolis nu net niet. Ze hielden zich aan de belofte die in het reactiveringsbericht stond. Ze verstuurden elke veertien dagen een relevante e-mail naar de overgebleven adressen.  Daarnaast werd er ook gewerkt aan een aanvulling van de gekrompen lijst. Nieuwe klanten die via de website een ticket boekten werden automatisch voorgesteld om op de juiste lijst ingeschreven te worden. Want aan het concertprogramma ken je natuurlijk ook de voorkeur van de koper.

Wedstrijden

Maar er werden nog nieuwe kanalen aangeboord. Iedereen die belde voor informatie, werd automatisch door de medewerker van het Indianapolis Symphony Orchestra op de nieuwsbrief gewezen. Zo werden ook een reeks e-mailadressen telefonisch toegevoegd aan de marketinglijst. Wedstrijden op andere activiteiten waar passanten een formulier konden invullen om tickets te winnen, deden het ook goed. De winnaars werden per e-mail bekend gemaakt. En tegelijkertijd werden deze e-mailadressen voorzien van een optin bericht in dezelfde stijl als in de reactiveringscampagne.

Verbluffend resultaat

De resultaten waren verbluffend. De online verkoop van tickets verdubbelde na de start van de campagne in geen tijd en maakt nu ruim 35 procent uit van de totale omzet. Van de herwonnen e-mailadressen, bleek achteraf 40 procent een ticket gekocht te hebben. Slapende omzet kan je blijkbaar wakker maken. En hoewel van de oorspronkelijke lijst weinig overbleef, bleek deze met de extra acties met de telefoon en de wedstrijden terug snel aan te groeien.

In Indianapolis zijn ze er nu van overtuigd. Een drastische switch in je strategie en het opruimen van je mailinglijsten kan leiden tot verbluffende resultaten.

Heb jij een gelijkaardige ervaring? Deel ze met ons in de reacties!

mei 2, 2014Thomas Vangelooven
Previous storySchilder met de alt-tagNext storyIn België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider
Home Hoe een symfonie orkest in Amerika haar marketing lijst decimeerde en haar omzet verdubbelde!
9 jaar geleden Cases, E-mailmarketing, Inspiratie!, List Building, Personalisatie, Strategie1,799
Thomas Vangelooven
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Reporting

De meetcijfers for dummies

Start je net met e-mailmarketing? Dan klinken al die data, die een e-mailmarketingplatform vrijgeeft over je e-mailcampagne, vast nuttig. Maar als nieuwkomer is het niet evident om meteen te weten wat de cijfers je precies zeggen. Hier een gids.  mei 18, 2011Michelle Dassen

Afleverbaarheid, E-mailmarketing, Mobile, Tips

Smartwatches en e-mailmarketing, dat is even aanpassen

Met de Apple Watches die stilaan in grote getale onze richting uitkomen, staan de draagbare devices langzaam maar zeker ook op de agenda van de e-marketeer. Want alles wordt weer een tikkeltje anders. En het is beter om hier op voorbereid te zijn. mei 13, 2015Michelle Dassen

Cases, Design, E-mailmarketing, Strategie, Tips

Optimaliseer je landingspagina met deze tips

Conversie, daar draait het nu eenmaal om. E-marketeers werken in overdrive om hun campagnes klaar te krijgen voor de feestdagen. Ze gaan daarvoor op zoek naar nieuwe manieren om het maximum eruit te halen. Ben jij ook op zoek naar handige tips? Zoek niet verder en lees deze blog. dec 2, 2011Ann Flipkens

Content, Design, E-mailmarketing, Hoe begin je met e-mailmarketing, List Building, Strategie, Testing, Tips

De checklist voor een goed inschrijfformulier

Of je nu al lang bezig bent met e-mailmarketing of er pas mee begint, iedereen wil graag zo veel mogelijk nieuwe inschrijvingen bemachtigen. Maar moedigt het inschrijfformulier op je website je bezoekers wel genoeg aan om in te schrijven? Met deze checklist kom je erachter!   jan 16, 2014Michelle Dassen

E-mailmarketing, Inspiratie!, Strategie, Thema-mailings, Tips

Een sprekend beeld voor je boodschap

Dit bericht van een telecomoperator  kregen we in onze inbox. De boodschap is eenvoudig, de wijze waarop ze gebracht werd was omgekeerd evenredig verrassend. dec 11, 2014Ann Flipkens

E-mailmarketing, List Building, Tips

10 stappen voor een schitterende opt-in (2)

Om aan e-mailmarketing te doen heb je absoluut nood aan e-mailadressen.Eén van de mogelijke bronnen om je lijst te vullen zijn de bezoekers van je webite. Een inschrijfformulier is het meest gebruikte middel.Vandaag geven we graag de laatste 5 tips hoe je het maximale effect kan bereiken. mrt 9, 2010Ann Flipkens

Cases, E-mailmarketing, Inspiratie!, List Building, Strategie

11 ideeën ter verbetering van je opt-in formulier

Wat is de beste plaats om een opt-in formulier te plaatsen? Welke strategie moet je ontwikkelen? Wat zijn de verplichte elementen? Klassieke vraagstukken voor een e-marketeer. Vandaag willen we hierin een handje toesteken. nov 10, 2014Ann Flipkens

Afleverbaarheid, Content, Design, Testing

Een afbeelding blokkade is te overleven

Als e-marketeer heb je heel wat technologische drempels te overwinnen alvorens je de boodschap bij de lezer krijgt op de wijze zoals jij het bedacht hebt. Cookies worden geweigerd of verwijderd, nieuwe vensters bij een doorklik worden geblokkeerd. Vooral het standaard wegstrippen van de afbeeldingen door vele e-mailclients is een lastige. Het pleegt een aanslag […]

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,979

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,259

Een animated gif als een conversie aanjager

3,618

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,111

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,909

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail