Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Cases, E-mailmarketing, Inspiratie!, List Building, Personalisatie, Strategie

Hoe een symfonie orkest in Amerika haar marketing lijst decimeerde en haar omzet verdubbelde!

Het Indianapolis Symphony Orchestra had doorheen de jaren vlijtig e-mailadressen verzameld. Haar marketinglijst telde duizenden e-mailadressen. Maar ondanks het grote aantal adressen, bleef de conversie zwaar achterlopen. Sleutelen aan de onderwerpregel, aan de calls to action en de content in het algemeen, bracht geen soelaas. Tijd voor een nieuwe aanpak lezen we in een studie van Meclabs.

indianapolis1Die nieuwe aanpak werd gevonden in een dubbele opt-in campagne waarbij de ontvanger werd gevraagd of er nog interesse was om e-mailberichten van het orkest te ontvangen. Als er geen reactie vanwege het aangeschreven e-mailadres kwam, werd het adres gewoon van de marketinglijst afgevoerd. Tegelijkertijd werd wel aan de reagerende respondenten gevraagd aan te vinken welke muzieksoort hen het meest kon bekoren. Je ziet, de eerste stap naar segmentatie werd gezet.

Segmentatie

Want in Indianapolis werd geredeneerd dat het niet voldoende is om je marketinglijst uit te kuisen, maar dat je ook je eigen e-mail strategie onder de loep moet nemen. Anders zit je na verloop van tijd opnieuw met een marketinglijst met een lage performantie. Wie in pop geïnteresseerd is, zit niet te wachten op een klassiek concert met zware stukken van Bach. Voor je het weet, ben je zo de interesse van de inschrijver kwijt. Het Indianapolis Symphony Orchestra liet de inschrijvers die reageerden een ruime keuze van pop tot klassiek, van concert over een muzikaal ‘happy hour’ tot een lezing.

Nieuwe template

De relevantie werd ook omgezet in een nieuwe template en een nieuw ritme. De look and feel van de berichten die het symfonieorkest in de toekomst zal uitsturen, zal identiek zijn.  Zowel de popliefhebber als de fervente Bachluisteraar, krijgen visueel dezelfde e-mailberichten. Alleen zal inhoudelijk naar programmatie een andere boodschap gebracht worden. Met deze methode is er slechts één template nodig. Het voorkomt niet alleen vergissingen bij het segmenteren, het maakt ook mogelijk om automatisch te differentiëren. En tenslotte versterkt het nog eens extra het beeldmerk van het Indianapolis Symphony Orchestra.

Duidelijke boodschap

De reactivering werd ook minutieus gepland. Met als onderwerpregel “E-mail klonk nog nooit zo goed als met Symfoniemail! Bevestig nu!”, werd duidelijk de toon gezet. De boodschap bij een dergelijk wakker schuddend bericht is ook belangrijk. Eerst werd uitgelegd dat het concept van de nieuwsbrief volledig herdacht werd. Dit is nodig om te vermijden dat de lezer denkt te moeten bevestigen – of erger te ontkennen – om dezelfde troep te blijven ontvangen. Vervolgens werd in een lijstje de vernieuwingen uitgelegd. Twee nette knoppen met een duidelijk call tot action sloten het e-mailbericht af.

Drie stappen

Het bericht werd uiteindelijk meerdere keren uitgestuurd. Na zes maanden kregen zij die niet reageerden, dezelfde boodschap nog eens voorgeschoteld. In die herinneringscampagne werden de bounces wegens inbox vol, ook opgenomen. In een  derde golf werd nog een laatste keer getracht de bouncers te bereiken. De gevolgen waren op het eerste zicht dramatisch. Niet minder dan 95,9 procent van de e-mailadressen verdwenen uit de marketinglijst. Je zou als e-marketeer voor minder de handdoek in de ring werpen.

indianapolis2Regelmaat

Maar dat deden ze in Indianapolis nu net niet. Ze hielden zich aan de belofte die in het reactiveringsbericht stond. Ze verstuurden elke veertien dagen een relevante e-mail naar de overgebleven adressen.  Daarnaast werd er ook gewerkt aan een aanvulling van de gekrompen lijst. Nieuwe klanten die via de website een ticket boekten werden automatisch voorgesteld om op de juiste lijst ingeschreven te worden. Want aan het concertprogramma ken je natuurlijk ook de voorkeur van de koper.

Wedstrijden

Maar er werden nog nieuwe kanalen aangeboord. Iedereen die belde voor informatie, werd automatisch door de medewerker van het Indianapolis Symphony Orchestra op de nieuwsbrief gewezen. Zo werden ook een reeks e-mailadressen telefonisch toegevoegd aan de marketinglijst. Wedstrijden op andere activiteiten waar passanten een formulier konden invullen om tickets te winnen, deden het ook goed. De winnaars werden per e-mail bekend gemaakt. En tegelijkertijd werden deze e-mailadressen voorzien van een optin bericht in dezelfde stijl als in de reactiveringscampagne.

Verbluffend resultaat

De resultaten waren verbluffend. De online verkoop van tickets verdubbelde na de start van de campagne in geen tijd en maakt nu ruim 35 procent uit van de totale omzet. Van de herwonnen e-mailadressen, bleek achteraf 40 procent een ticket gekocht te hebben. Slapende omzet kan je blijkbaar wakker maken. En hoewel van de oorspronkelijke lijst weinig overbleef, bleek deze met de extra acties met de telefoon en de wedstrijden terug snel aan te groeien.

In Indianapolis zijn ze er nu van overtuigd. Een drastische switch in je strategie en het opruimen van je mailinglijsten kan leiden tot verbluffende resultaten.

Heb jij een gelijkaardige ervaring? Deel ze met ons in de reacties!

mei 2, 2014Thomas Vangelooven
Previous storySchilder met de alt-tagNext storyIn België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider
Home Hoe een symfonie orkest in Amerika haar marketing lijst decimeerde en haar omzet verdubbelde!
8 jaar geleden Cases, E-mailmarketing, Inspiratie!, List Building, Personalisatie, Strategie1,799
Thomas Vangelooven
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Strategie

E-mailmarketing en nieuwsbrieven, twee handen op één buik!

Heel vaak beperkt e-mailmarketing zich nog tot dat éne e-mailbericht waarmee klanten en prospecten benaderd worden. Nochtans biedt dit medium veel meer mogelijkheden. Zowel naar vorm, als naar diversificatie en naar ROI. Als je deze cijfers leest, dan zijn er twee mogelijke reacties. “Zie je wel dat ik goed bezig ben!” of “Waarom heb ik […]

Cases, Content, E-mailmarketing, Events, Strategie, Thema-mailings, Tips

Wek de interesse voor je productlancering op met nieuwsbrieven

Wek jij al interesse op voor een product of dienst dat je in de toekomst lanceert? Nieuwsbrieven zijn een dankbaar kanaal om de aandacht van je publiek te trekken. Hier geeft Flexmail vijf strategieën mee die je publiek nieuwsgierig en enthousiast maken voor de lancering.  apr 20, 2011Ann Flipkens

Respecteer de comfortzone van je e-contact!

In onze vorige blog haalden we een interessante grafiek boven van het Amerikaanse Blue Hornet. Zij onderzochten waarom consumenten hun e-mailadres achterlaten op een e-marketinglijst. Ze wilden eenvoudigweg extra korting in de inbox. Maar in diezelfde wetenschappelijke enquête peilden ze begin dit jaar ook bij die consumenten naar de hoeveelheid aan informatie die ze bereid […]

E-mailmarketing, Tips

Welke info zet jij in je footer?

Vaak zijn we bij het opmaken van een e-mail bezorgd over de onderwerpregel en alles wat in de preview te zien zal zijn. En daarna gaat meestal onze aandacht naar de ‘call to action’. En op het einde van het e-mailbericht is de inspiratie meestal op. Nochtans liggen daar heel wat kansen voor het rapen. […]

E-mailmarketing, Strategie, Testing, Tips

Laat “mailto” beter achterwege

Eigenzinnige e-mailclients kunnen soms een ware nachtmerrie vormen voor e-marketeers. Dat afbeeldingen tegenwoordig standaard geblokkeerd worden, daar hebben we ondertussen mee leren leven. Maar een ingebouwde “mailto” blijkt nu ook alle alarmbellen af te laten gaan. jul 19, 2013Michelle Dassen

E-mailmarketing, Strategie, Tips, Trends

Geniet van onze speciale paasmenu

Deze onderwerpregel kregen we vanochtend voor de neus bij het uitzuiveren van de inbox. Hij trok wel aandacht, want genieten, daar zijn we altijd voor te vinden en speciale menu’s kunnen niet slecht zijn. Alleen is Pasen ondertussen verleden tijd. apr 3, 2013Ann Flipkens

Afleverbaarheid, Reporting

E-uitval als management parameter voor je e-marketinglijst?

Iedereen heeft het over conversie, doorklikratio’s en leesdichtheid. Daarmee wordt het succes van een e-mailcampagne afgemeten. Maar zouden dezelfde gegevens ook niet de basis van een parameter kunnen vormen waarbij je de gezondheid van een e-maillijst afweegt? Of er is de handicap van e-mailadressen die geen conversie meer geven. Of er is verlies aan activiteit […]

Directe verkoop door integratie e-mail en sociale media?

Onze vorige bijdrage stond nog maar net op de blog en daar viel een recent onderzoek van eROI binnen. En daar stonden cijfers in om van te duizelen. Volgens e-Dialog gebruikt 97 procent van de Amerikaanse huishoudens e-mail. Daarvan is volgens Nielsen er ruim 75 procent actief bezig op een sociaal netwerk. Weliswaar allemaal cijfers […]

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,258

Een animated gif als een conversie aanjager

3,442

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,110

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,771

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail