Iedereen heeft ondertussen wel begrepen dat het inzamelen van e-mailadressen in de huidige constellatie van de markt een verschil kan maken tussen succes en achteraan bengelen. Maar hoe doe je dat in een tijd waar de opt-in overal in de wetgeving ingeschreven wordt?
VRAAG HET : Als je met verkoopspunten werkt waarbij klanten persoonlijk aan de kassa komen aanschuiven, dank an je het hen gewoon vragen. Of je kan een kortingsbon weggeven die alleen gehonoreerd wordt als er een e-mailadres op staat. Gebruik de klassieker dat ze nog meer kortingen en aanbiedingen kunnen krijgen bij afgifte van het adres. Als je ziet met welk gemak iedereen in de grote verkoopoppervlakten zijn e-mailadres vrijgeeft in ruil voor een korting kaart, waarom zou jij het dan niet doen?
FORMULIER : Eenvoudiger dan dat kan het niet. Een invul formulier op een prominente plaats op de webstek. En vervolgens op elke pagina van je site. Zodat bezoekers niet moeten zoeken naar een plek waar ze hun e-mailadres kwijt kunnen. Want wees gerust, dat doen ze niet spontaan.
TELEFOONGESPREK : In een B2B omgeving zie je de klanten niet persoonlijk. Maar je spreekt ze wel vaak tot zeer vaak. Waarom niet in zo een gesprek even je digitale nieuwsbrief ter sprake brengen en vragen of je hen op de abonneelijst mag zetten. Je zit immers toch in het systeem, dan kan je het wel snel even doen. Je zal er versteld van staan hoeveel van je gesprekspartners akkoord gaan en tijdens de loop van het telefoongesprek al op de bevestigingslink geklikt hebben.