Bedank jij je klanten na een transactie? Zo niet, dan start je daar beter mee. Die kleine inspanning kan immers een positieve invloed hebben op je ROI.
E-mailmarketing draait om de dialoog tussen jou en je prospect, die nodig is om een waardevolle klantenrelatie op te zetten. Beëindig de conversatie dan ook niet abrupt als je gesprekspartner overgaat tot een transactie, maar volg hem op met een bedankje.
Webshop
Heb je een webshop, dan heb je automatisch het e-mailadres van de klant. Stuur hem na de aankoop een bedankje en geef hem tegelijkertijd een incentief om je webwinkel opnieuw te bezoeken. Dat kan door een vriendelijk verzoek toe te voegen in de lijn van: ‘Bedankt voor uw vertrouwen in ons bedrijf. Ontdek nog veel meer aanbiedingen tegen scherpe prijzen in onze webcatalogus’.
Rechtuit
Het kan ook minder subtiel door een kortingsbon of een voucher voor een geschenk toe te voegen aan de e-mail. Die kan de klant dan inruilen bij zijn volgende aankoop. Verleidelijk, toch?
Fysieke winkel
Heb je een fysieke winkel, vraag dan naar de gegevens van de klant. Voeg zeker een optie toe zodat de klant zelf kan beslissen of hij e-mails van je wilt ontvangen. Ziet hij dat zitten, laat het dan niet na om hem een bedankmail te sturen.
Beurs
Hetzelfde geldt voor mensen die je ontmoet op (handel-) beurzen en conferenties. Volg je prospecten op met een e-mail waarin je hen uitnodigt om eens naar je website te surfen of je fysieke winkel te bezoeken.
Menselijk
Bedankmails zijn net als e-mails met verjaardags- en feestwensen een legitieme reden om de conversatie met je klant nieuw leven in te blazen. Het geeft je klanten ook het gevoel dat je e-mailmarketing meer zegt dan alleen: koop, koop, koop. Die kleine inspanningen geven een persoonlijke en menselijke toets aan je e-mailcommunicatie waarmee je een waardevolle klantenrelatie op touw zet.