Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Cases, E-mailmarketing, Personalisatie, Strategie, Tips, Trends

Hoe segmenteer je?

Een e-mailbericht moet de lezer aanspreken. Tenminste als je naar hoge conversie ratio’s streeft. Content kun je relevanter maken door een bepaald type bericht te sturen naar een specifieke doelgroep. Je e-marketinglijsten segmenteren is één van de tactieken die je kunt toepassen.
chartofweek-02-04-14-lp
En hoe pakken de collega’s dat aan? Wel dat is één van de vragen die MarketingSherpa zich stelde. Zij lieten e-marketeers kiezen uit een reeks opties.

Leesgewoonte

Met 55% blijkt het segmenteren naar leesgedrag van de e-mailcontacten het hoogst te scoren. De techniek is eenvoudig en tegelijkertijd efficiënt. Elk goed e-mailplatform staat toe om doorklik gedrag te linken aan een e-mailadres. Als je een grote gemene deler berekent op een bepaald contact, dan merk je al snel dat hij of zij meer doorklinkt op een bepaald onderwerp. Bingo, je hebt zijn interesse gevonden!

Aankoopgeschiedenis

Bijna net zo efficiënt in de ogen van de collega’s is segmenteren op niveau van koopgedrag. Het scoort 53% bij de ondervraagden. Het principe is eigenlijk een beetje zoals de voorgaande methode. Met dat verschil dat klikgedrag volgen ideaal is voor mensen die nog prospect zijn. Als ze iets kopen, dan weet je wel zeker dat ze er voor geïnteresseerd zijn. Zeker indien je bijhorende verbruiksgoederen in de aanbieding hebt!

Pijplijn

Segmenteren naar gelang een prospect steeds warmer wordt, is een tactiek die je niet vaak tegenkomt. Anderzijds is het wel een erg logische segmentatie, tenminste voor 38% van de ondervraagden. Het is best mogelijk een prospect die reeds de fase van de offerte gepasseerd is, over de streep te trekken met een aantal gerichte boodschappen via e-mail. Dit impliceert wel een goede connectie tussen het e-mailplatform en CRM. Een band die de laatste jaren als het gouden duo wordt aanzien.

Inschrijving

Al even hoog scoort de klassieke segmentatie op basis van de informatie die het contact je bij inschrijving verschaft heeft. Dat is natuurlijk zeer waardevolle informatie. Maar je bent nooit zeker of deze informatie klopt. Wie is er nog nooit een ‘Pietje Puk’ of ‘Mickey Mouse’ in zijn databank tegengekomen? De geldigheid van de antwoorden zal je pas kunnen afwegen als het klikgedrag dezelfde lijn doortrekt. Daarom is de eerste methode net wel de belangrijkste. Anderzijds kun je zo ook de vrijwillig afgegeven informatie valideren.

Toestel

Variëren naargelang het device waarmee gelezen wordt, is maar voor 28% van de e-marketeers een reden om te segmenteren. Dat heeft enerzijds een historische reden. Vroeger las men gewoon op het scherm in een klassieke e-mailclient. De laatste jaren is er het webbased gebeuren bijgekomen samen met de smartphones en pads. Het zal nog even moeten doordringen dat hier mogelijkheden liggen. Een lezer op smartphone X heeft een ander profiel dan een lezer op Y. Omwille van de leesbaarheid is men minder afhankelijk van segmentatie. Men kan in een e-mailbericht perfect twee versies meegeven die zich plooit naar het leesmedium.

feb 7, 2014Ann Flipkens
Previous storyE-mailadres voortaan in het bevolkingsregisterNext storyDag info@bedrijf.be!
Home Hoe segmenteer je?
7 jaar geleden Cases, E-mailmarketing, Personalisatie, Strategie, Tips, Trends412
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
E-mailmarketing, Strategie, Testing, Trends

De veranderende wereld van de computers

De wereld van de computers is compleet aan het veranderen. En dat heeft ook zo haar gevolgen voor het e-mailgebruik en in het verlengde daarvan je e-marketingstrategie. apr 12, 2013Thomas Vangelooven

E-mailmarketing

E-mail, of hoe je tegen een minimale kost, maximaal omzet kan halen

De meest waardevolle klanten heb je reeds in je vingertippen zitten. Met e-mailmarketing haal je het beste uit deze zakelijke relaties. sep 11, 2009Thomas Vangelooven

E-mailmarketing, Personalisatie, Strategie, Tips

Verzorg je leads! Het achtste werk van Flexmail leert hoe!

Er zijn in e-mailmarketing twee grote fases waarbij je de mogelijke contacten tot klant maakt. De eerste fase is iemand overtuigen zich in te schrijven op je e-marketinglijst. De tweede stap is diezelfde persoon ook nog klant laten worden. Tussen beide stappen zit een wereld van verschil. sep 4, 2013Ann Flipkens

E-mailmarketing

Neen, e-mailmarketing is niet goedkoop!

We zagen in een e-mailbericht een webplatform haar uiterste best doen om ons te bekeren tot het gebruik van e-mailberichten om onze marketing te bedrijven. E-mailmarketing is goedkoop was de onderwerpregel die ons moest verleiden. Dat heeft gewerkt, maar verder lazen we alleen maar argumenten die een vals beeld ophingen. jun 11, 2010Thomas Vangelooven

E-mailmarketing, Tips

Was dit nuttig?

Goede content creëren is in e-mailmarketing een primaire vereiste. Zondig aan dit heilig principe en je zult nooit scoren in de wereld van e-marketing. Maar er is nog een tweede heilig principe. Je moet de juiste content op het juiste moment bij je contact afleveren. mei 22, 2013Thomas Vangelooven

Cases, Content, E-mailmarketing, Strategie, Tips

Communiceren in tijden van crisis

We hebben lang en hard nagedacht of we een e-mailcommunicatie zouden uitsturen rond onze dienstverlening in tijden van Covid-19. Hierbij alvast een geruststelling: ons team is er volledig op voorzien om van thuis uit te kunnen werken. Er is geen enkele impact op de continuïteit van onze diensten en onze support is nog altijd bereikbaar […]

E-commerce, Personalisatie, Targeting, Tips

Wacht niet te lang

E-mailmarketing kan ook een ondersteunende houding aannemen tegenover de webshop van het bedrijf. Daarbij moet je niet alleen denken aan een promo om nieuwe producten aan te kondigen. dec 19, 2012Thomas Vangelooven

E-mailmarketing, Strategie, Tips, Trends

Gericht schieten, het nieuwste werk van Flexmail

De zomervakantie mag dan wel lonken, maar bij Flexmail trekt men de draad onverminderd verder door. Net voor de zomer trakteren we de e-marketeer met ons zesde werk: ‘neem de juiste doelgroep in het vizier‘ jul 4, 2013Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,255

Een animated gif als een conversie aanjager

3,107

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,658

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2,354

Aan de slag met GDPR binnen e-mailmarketing

2018 © Flexmail