Een e-mailbericht moet de lezer aanspreken. Tenminste als je naar hoge conversie ratio’s streeft. Content kun je relevanter maken door een bepaald type bericht te sturen naar een specifieke doelgroep. Je e-marketinglijsten segmenteren is één van de tactieken die je kunt toepassen.
En hoe pakken de collega’s dat aan? Wel dat is één van de vragen die MarketingSherpa zich stelde. Zij lieten e-marketeers kiezen uit een reeks opties.
Leesgewoonte
Met 55% blijkt het segmenteren naar leesgedrag van de e-mailcontacten het hoogst te scoren. De techniek is eenvoudig en tegelijkertijd efficiënt. Elk goed e-mailplatform staat toe om doorklik gedrag te linken aan een e-mailadres. Als je een grote gemene deler berekent op een bepaald contact, dan merk je al snel dat hij of zij meer doorklinkt op een bepaald onderwerp. Bingo, je hebt zijn interesse gevonden!
Aankoopgeschiedenis
Bijna net zo efficiënt in de ogen van de collega’s is segmenteren op niveau van koopgedrag. Het scoort 53% bij de ondervraagden. Het principe is eigenlijk een beetje zoals de voorgaande methode. Met dat verschil dat klikgedrag volgen ideaal is voor mensen die nog prospect zijn. Als ze iets kopen, dan weet je wel zeker dat ze er voor geïnteresseerd zijn. Zeker indien je bijhorende verbruiksgoederen in de aanbieding hebt!
Pijplijn
Segmenteren naar gelang een prospect steeds warmer wordt, is een tactiek die je niet vaak tegenkomt. Anderzijds is het wel een erg logische segmentatie, tenminste voor 38% van de ondervraagden. Het is best mogelijk een prospect die reeds de fase van de offerte gepasseerd is, over de streep te trekken met een aantal gerichte boodschappen via e-mail. Dit impliceert wel een goede connectie tussen het e-mailplatform en CRM. Een band die de laatste jaren als het gouden duo wordt aanzien.
Inschrijving
Al even hoog scoort de klassieke segmentatie op basis van de informatie die het contact je bij inschrijving verschaft heeft. Dat is natuurlijk zeer waardevolle informatie. Maar je bent nooit zeker of deze informatie klopt. Wie is er nog nooit een ‘Pietje Puk’ of ‘Mickey Mouse’ in zijn databank tegengekomen? De geldigheid van de antwoorden zal je pas kunnen afwegen als het klikgedrag dezelfde lijn doortrekt. Daarom is de eerste methode net wel de belangrijkste. Anderzijds kun je zo ook de vrijwillig afgegeven informatie valideren.
Toestel
Variëren naargelang het device waarmee gelezen wordt, is maar voor 28% van de e-marketeers een reden om te segmenteren. Dat heeft enerzijds een historische reden. Vroeger las men gewoon op het scherm in een klassieke e-mailclient. De laatste jaren is er het webbased gebeuren bijgekomen samen met de smartphones en pads. Het zal nog even moeten doordringen dat hier mogelijkheden liggen. Een lezer op smartphone X heeft een ander profiel dan een lezer op Y. Omwille van de leesbaarheid is men minder afhankelijk van segmentatie. Men kan in een e-mailbericht perfect twee versies meegeven die zich plooit naar het leesmedium.