Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
E-mailmarketing

Hoe succesvol omgaan met e-mailmarketing?

Het woord e-mailmarketing hoor je tegenwoordig dagelijks vallen, je kan het niet negeren. Maar wat houdt e-mailmarketing precies in, wat voor iets is dat beest eigenlijk? En vooral: hoe ga ik ermee om? We zetten enkele basisprincipes op een rijtje!

E-mailmarketing is een vorm van directmarketing waarbij commerciële e-mails en campagnes verstuurd worden naar een doelgroep. Vooral bedrijven maken hier gebruik van aangezien ze hun boodschap aan een grote groep (klanten) bekend willen maken. E-mailmarketing is goedkoper dan traditionele direct marketing en verhoogt de respons. Bovendien is e-mailmarketing meetbaar en kan je op basis van een analyse je volgende campagnes bijsturen.

Service

E-mailmarketing biedt talrijke mogelijkheden om klanten te binden door relatie-onderhoud. Zo kan je nieuwsbrieven versturen, tevredenheidsenquêtes afnemen en acties houden. Deze acties kan je dan weer kenbaar maken via kortingsbonnen of een probeerversie van je programma. Om je contacten nieuwsgierig te maken, kan je ze laten klikken op een ‘lees meer’-knop om meer informatie te verkrijgen of je kan je product voorstellen met een link naar de e-shop. Uiteraard mag je niet vergeten dat de klantenservice erg belangrijk is! Zorg daarom voor een update van je product, voor handleidingen én voer af en toe eens klantenonderzoeken uit.

Beloning

Als je volgende tips opvolgt, is succes gegarandeerd! Zorg eerst en vooral voor een goed adressenbestand en geef je contacten de kans om zich in te schrijven. De kans dat de bezoeker tot je abonnees behoort is het hoogst als hij de mogelijkheid krijgt om zich in te schrijven. Stuur een welkomstbericht, geef een overzicht van de voordelen van inschrijving, geef eventueel een beloning in de vorm van een cadeaubon of een fles wijn en behoud vooral je goede reputatie. Ga niet zomaar mensen ongewild inschrijven. Als je toch meer abonnees wil verkrijgen, kan je zorgen voor een ‘mail a friend’- optie waarbij de lezer je nieuws kan doormailen naar een vriend of kennis.

Spam

Ten tweede moet je zorgen voor een duidelijke, overzichtelijke reclameboodschap met een herkenbaar logo. Wat de ontvanger niet opmerkt, daar kan hij ook niet op reageren. Veel campagnes halen immers de drempel niet omdat ze te saai, te rommelig of te ingewikkeld zijn. Vaak gebeurt het ook dat e-mails onderschept worden door een spam-filter. Om te voorkomen dat je mails als ongewenst gecatalogiseerd worden, vermijd je best (grote) afbeeldingen in je bericht en Engelse termen in je onderwerpregel, zoals onder meer ‘free’, ‘news’ en ‘party’. Zorg er ook voor dat je je belangrijkste informatie bovenaan plaatst, want dat wordt als eerste gelezen. Maak gebruik van links die verwijzen naar je website of landingpage en zorg ervoor dat de links werken.

Natuurlijk kan het altijd zijn dat je lezer niet meer geïnteresseerd is in je boodschap. Plaats daarom een eenvoudige link waarmee de abonnee zich kan uitschrijven zonder al te veel moeite te doen. Nu ben je klaar om succesvol aan e-mailmarketing te doen. Om af te sluiten nog even dit: de beste dagen om te mailen zijn dinsdag en donderdag rond 11 uur.

nov 19, 2009Michelle Dassen
Previous storyEen geslaagde MasterClass e-mailmarketingNext storyDe kracht van het woord
Home Hoe succesvol omgaan met e-mailmarketing?
13 jaar geleden E-mailmarketing191
Michelle Dassen
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
List Building, Strategie, Tips

Tip: Al je voordelen op een landingspagina

Elk e-mailbericht heeft haar vormelijke kenmerken. De uitschrijflink is hiervan een geschikt voorbeeld. Een link naar een contactpagina zie je steeds vaker verschijnen. Maar nog een beetje meer experimenteren op dit vlak kan nooit kwaad. dec 14, 2012Thomas Vangelooven

Design

Het oog wil ook wat!

Bij een goed gerecht is niet alleen het recept van belang, maar het oog doet ook eten. Net zoals je een bord netjes geschikt op tafel krijgt, moet je de lezer ook een goed vormgegeven landingspagina voorschotelen. Graag geven we de volgende vijf tips! jan 7, 2010Ann Flipkens

Content, E-mailmarketing, Strategie

Heb je al nagedacht over je UVP?

Je ‘unique value proposition’ moet je toekomstige leden van je e-marketing lijst overtuigen hun e-mailadres achter te laten. Dit klinkt heel erg logisch. Maar heb je er zelf al over nagedacht? okt 10, 2012Ann Flipkens

List Building, Personalisatie, Tips

Zorg dat een welkom een echt welkom is!

Het is snel gebeurd. Je komt een interessante website tegen die een leuke nieuwsbrief aankondigt. Inschrijven dan maar. En zoals het hoort, werd de inschrijving netjes bevestigd. feb 20, 2014Ann Flipkens

E-commerce, E-mailmarketing, Strategie, Tips

Hoe schat jij de waarde in van een bedankje?

Bedank jij je klanten na een transactie? Zo niet, dan start je daar beter mee. Die kleine inspanning kan immers een positieve invloed hebben op je ROI.  apr 15, 2011Ann Flipkens

Cases, Design, Inspiratie!, Personalisatie, Social media, Strategie, Tips

Automatische service e-mail, 10 keer goed!

E-mail moet niet altijd deel uitmaken van een grote marketing campagne. Binnen de verschillende processen rondom je prospecten en je klanten zijn er heel wat geëigende momenten om een automatisch e-mailbericht te lanceren. Een verkoop in een winkel is het ideale moment om offline om te zetten in online. jul 11, 2014Ann Flipkens

Afleverbaarheid, List Building

Krijg je het juiste e-mailadres?

Iedere e-marketeer, die tenminste zijn huiswerk heeft gemaakt, heeft er voor gezorgd dat op de juiste plaats een opt-in inschrijfformulier staat voor zijn of haar digitale nieuwsbrief. Helaas levert dit formulier niet altijd geldige e-mailadressen op… sep 8, 2010Ann Flipkens

E-mailmarketing, Reporting, Tips

Verplicht conformeren naar een gemiddelde doorklikratio: mythe of realiteit?

Het gemiddelde doorklikratio van een e-mailcampagne kan een belangrijke maatstaf opleveren voor het sturen van het succes van je campagne. Bij tegenvallende resultaten kan het bovendien als indicatie dienen om de ondermaatse prestatie in de kiem te smoren. Maar bestaat dat unieke cijfer überhaupt wel? okt 15, 2010Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,979

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,259

Een animated gif als een conversie aanjager

3,611

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,111

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,906

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail