Het woord e-mailmarketing hoor je tegenwoordig dagelijks vallen, je kan het niet negeren. Maar wat houdt e-mailmarketing precies in, wat voor iets is dat beest eigenlijk? En vooral: hoe ga ik ermee om? We zetten enkele basisprincipes op een rijtje!
E-mailmarketing is een vorm van directmarketing waarbij commerciële e-mails en campagnes verstuurd worden naar een doelgroep. Vooral bedrijven maken hier gebruik van aangezien ze hun boodschap aan een grote groep (klanten) bekend willen maken. E-mailmarketing is goedkoper dan traditionele direct marketing en verhoogt de respons. Bovendien is e-mailmarketing meetbaar en kan je op basis van een analyse je volgende campagnes bijsturen.
Service
E-mailmarketing biedt talrijke mogelijkheden om klanten te binden door relatie-onderhoud. Zo kan je nieuwsbrieven versturen, tevredenheidsenquêtes afnemen en acties houden. Deze acties kan je dan weer kenbaar maken via kortingsbonnen of een probeerversie van je programma. Om je contacten nieuwsgierig te maken, kan je ze laten klikken op een ‘lees meer’-knop om meer informatie te verkrijgen of je kan je product voorstellen met een link naar de e-shop. Uiteraard mag je niet vergeten dat de klantenservice erg belangrijk is! Zorg daarom voor een update van je product, voor handleidingen én voer af en toe eens klantenonderzoeken uit.
Beloning
Als je volgende tips opvolgt, is succes gegarandeerd! Zorg eerst en vooral voor een goed adressenbestand en geef je contacten de kans om zich in te schrijven. De kans dat de bezoeker tot je abonnees behoort is het hoogst als hij de mogelijkheid krijgt om zich in te schrijven. Stuur een welkomstbericht, geef een overzicht van de voordelen van inschrijving, geef eventueel een beloning in de vorm van een cadeaubon of een fles wijn en behoud vooral je goede reputatie. Ga niet zomaar mensen ongewild inschrijven. Als je toch meer abonnees wil verkrijgen, kan je zorgen voor een ‘mail a friend’- optie waarbij de lezer je nieuws kan doormailen naar een vriend of kennis.
Spam
Ten tweede moet je zorgen voor een duidelijke, overzichtelijke reclameboodschap met een herkenbaar logo. Wat de ontvanger niet opmerkt, daar kan hij ook niet op reageren. Veel campagnes halen immers de drempel niet omdat ze te saai, te rommelig of te ingewikkeld zijn. Vaak gebeurt het ook dat e-mails onderschept worden door een spam-filter. Om te voorkomen dat je mails als ongewenst gecatalogiseerd worden, vermijd je best (grote) afbeeldingen in je bericht en Engelse termen in je onderwerpregel, zoals onder meer ‘free’, ‘news’ en ‘party’. Zorg er ook voor dat je je belangrijkste informatie bovenaan plaatst, want dat wordt als eerste gelezen. Maak gebruik van links die verwijzen naar je website of landingpage en zorg ervoor dat de links werken.
Natuurlijk kan het altijd zijn dat je lezer niet meer geïnteresseerd is in je boodschap. Plaats daarom een eenvoudige link waarmee de abonnee zich kan uitschrijven zonder al te veel moeite te doen. Nu ben je klaar om succesvol aan e-mailmarketing te doen. Om af te sluiten nog even dit: de beste dagen om te mailen zijn dinsdag en donderdag rond 11 uur.