Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
E-mailmarketing, Strategie, Targeting, Tips

Hoe vaak is te vaak?

Wat is de beste frequentie? Hoe vaak moet je een e-mail zenden naar je contact vooraleer het te vaak is? Een juist antwoord op deze vraag bestaat niet. Helaas varieert dit van bericht tot bericht en van product tot product. Maar voor de beginners in het vak willen we graag nog eens enkele vuistregels meegeven.

Eens per kwartaal als…

Je echt niet veel te vertellen hebt. Je productengamma evolueert niet zo snel en je nieuwswaarde is niet zo vluchtig als andere merken zouden ondervinden. Het is goed om toch eens per drie maanden je te forceren om een goede nieuwsbrief of een andere e-mailuiting samen te stellen. Mensen vergeten anders wie je bent en waarom ze ingeschreven hebben op je e-marketinglijst.

Maandelijks als…

Je een goede nieuwsbrief hebt. Je verzamelt daarin al het nieuws van de voorbije maanden dat op je website verscheen of die je via persberichten de wereld instuurde. Je moet niet altijd via de krant passeren om je nieuws aan je contacten te melden. Het spreekt vanzelf dat eventuele blogberichten ook een plaatsje krijgen in de nieuwsbrief. Reken deze frequentie als een minimum inspanning. Als je merkt dat je nieuwsbrief te lang wordt of dat je moet kiezen welke berichten je wil meegeven, dan is het misschien tijd om…

Tweewekelijks als…

Je meer dan voldoende nieuws hebt om je nieuwsbrieven zinvolle inhoud mee te geven. Want daar draait het nog steeds om. Als je een e-mail uitstuurt om je aan een vooraf opgelegde frequentie te houden en de inhoud is flut, dan heb je de grens van ‘te vaak’ overschreden. Inschrijvers op je e-marketinglijst willen graag je nieuws lezen, mits het relevant is. Aan jou als e-marketeer is het oordeel toevertrouwd of je de verwachtingen van de lezer kan invullen. Anders keer je beter terug naar een maandelijks ritme.

Wekelijks…

Je kan naar een wekelijks ritme overschakelen als je product hier om vraagt. Is het een verbruiksgoed dat elke week opnieuw aangekocht moet worden? Of heb je een e-mailservice waarbij je wekelijks nuttige tips kan versturen? Of heeft een contact zich ingeschreven op een e-marketinglijst om op de hoogte gehouden te worden van de last-minute aanbiedingen in de reissector? Je moet jezelf iedere keer de vraag stellen of de vervaldatum van je bericht snelheid vereist. Keer anders terug naar het tweewekelijks ritme.

Dagelijks als…

Je jezelf spiegelt aan de sociale media. Heb je een drukbezochte blog, een nieuwsstek in een bepaalde niche met dagelijkse updates, elke dag een nieuwe voordeelaanbieding, dan is het dagelijks ritme misschien wel iets voor jou. Er is maar één grote spelregel. Maak je inschrijver duidelijk dat ie dagelijks een bericht in zijn inbox krijgt. Laat het desnoods nog eens extra aanvinken in het inschrijfformulier. Want als je lezer onbewust inschrijft voor deze frequentie en je bericht vervolgens in de spam sleept, dan heb je pas een probleem. Net als bij de andere frequenties moet je ook hier een mogelijkheid tot uitschrijven voorzien. Maar in dagelijkse e-mailberichten moet deze nog prominenter aanwezig zijn dan anders.

jul 30, 2012Ann Flipkens
Previous storyOpvallende stijging van leespercentages tijdens zomermaandenNext storyDag Hotmail, welkom aan Outlook.com
Home Hoe vaak is te vaak?
11 jaar geleden E-mailmarketing, Strategie, Targeting, Tipse-mailmarketing, e-mailmarketingtips, e-mailtips, frequentie e-mail511
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
E-mailmarketing, Tips

Drie krachtige strategieën om de klant te overtuigen

De ‘principles of persuasion’ van psychologieprofessor Robert Cialdini is interessante lectuur voor marketeers. Kort samengevat gaat het boek over zes methoden om iemand te overtuigen actie te ondernemen. In deze blog bespreken we alvast de eerste drie principes en geven we je tips om ze online in te zetten. jan 11, 2012Ann Flipkens

Cases, E-mailmarketing, Social media

Op zoek naar ‘deelbare’ content?

Platformen zoals Facebook en LinkedIn zijn ontzettend dankbaar voor marketeers. Als contacten de boodschap lezen en delen op hun profiel, dan vermenigvuldigt de marketeer het bereik van de boodschap. Veel extra moeite of kost hoeft hij er zelfs niet in te steken. Enige voorwaarde is dat hij voor ‘deelbare’ content zorgt. nov 2, 2012Michelle Dassen

E-commerce

De bijbel voor de e-mailmarketeer

Onderzoeksbureau Nielsen heeft een interessant onderzoek uitgevoerd naar het onlineshopgedrag van 25.000 consumenten in 51 landen. Met andere woorden heeft het bureau hier min of meer de bijbel voor de e-mailmarketeer geschreven. nov 16, 2011Michelle Dassen

E-mailmarketing, Strategie, Tips

Dubbele opt-in: een blijver voor Flexmail

Een nieuwe trend in de markt zorgt ervoor dat de dubbele opt-in wordt veranderd naar een single. In dit artikel leggen we uit waarom Flexmail toch voor dubbel opt-in als standaard blijft kiezen. Waarom een opt-in? Uitbouwen van e-mailmarketinglijsten blijft een werk van lange adem. Diverse opt-informulieren op websites proberen dat werk lichter te maken. […]

List Building

Wat als de extensie van het e-mailadres verandert?

Op 1 augustus 2012 vervallen de e-mailadressen van @wanadoo.nl en @orange.nl. De Nederlandse internetaanbieder Online zal deze adressen gaan omvormen naar @online.nl. Dit is het gevolg van de overeenkomst die Online sloot met de oorspronkelijke eigenaars van de domeinnamen. Voor e-marketeers is er werk aan de winkel. jul 19, 2012Ann Flipkens

Afleverbaarheid, Reporting

E-uitval als management parameter voor je e-marketinglijst?

Iedereen heeft het over conversie, doorklikratio’s en leesdichtheid. Daarmee wordt het succes van een e-mailcampagne afgemeten. Maar zouden dezelfde gegevens ook niet de basis van een parameter kunnen vormen waarbij je de gezondheid van een e-maillijst afweegt? Of er is de handicap van e-mailadressen die geen conversie meer geven. Of er is verlies aan activiteit […]

Social media

Maak van Facebook Timeline een opportuniteit

Er is de voorbije dagen veel commotie ontstaan over de verplichte invoering van de Timeline Template van Facebook. Vanuit het oogpunt van je e-mailmarketingstrategie kan je met Timeline toch je voordeel doen. mrt 30, 2012Ann Flipkens

Content, E-mailmarketing, List Building, Reporting, Strategie, Targeting, Tips

Beloven doet lezen

Je kent de routine. We schrijven een bericht met relevante inhoud. We bedenken daar ook ineens een goede onderwerpregel bij. En toch blijft de leesratio beneden de verwachting. Tijd om eens in de toverdoos te rammelen… okt 17, 2012Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,980

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,260

Een animated gif als een conversie aanjager

3,811

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,112

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

3,017

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,686

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail