Wat is de beste frequentie? Hoe vaak moet je een e-mail zenden naar je contact vooraleer het te vaak is? Een juist antwoord op deze vraag bestaat niet. Helaas varieert dit van bericht tot bericht en van product tot product. Maar voor de beginners in het vak willen we graag nog eens enkele vuistregels meegeven.
Eens per kwartaal als…
Je echt niet veel te vertellen hebt. Je productengamma evolueert niet zo snel en je nieuwswaarde is niet zo vluchtig als andere merken zouden ondervinden. Het is goed om toch eens per drie maanden je te forceren om een goede nieuwsbrief of een andere e-mailuiting samen te stellen. Mensen vergeten anders wie je bent en waarom ze ingeschreven hebben op je e-marketinglijst.
Maandelijks als…
Je een goede nieuwsbrief hebt. Je verzamelt daarin al het nieuws van de voorbije maanden dat op je website verscheen of die je via persberichten de wereld instuurde. Je moet niet altijd via de krant passeren om je nieuws aan je contacten te melden. Het spreekt vanzelf dat eventuele blogberichten ook een plaatsje krijgen in de nieuwsbrief. Reken deze frequentie als een minimum inspanning. Als je merkt dat je nieuwsbrief te lang wordt of dat je moet kiezen welke berichten je wil meegeven, dan is het misschien tijd om…
Tweewekelijks als…
Je meer dan voldoende nieuws hebt om je nieuwsbrieven zinvolle inhoud mee te geven. Want daar draait het nog steeds om. Als je een e-mail uitstuurt om je aan een vooraf opgelegde frequentie te houden en de inhoud is flut, dan heb je de grens van ‘te vaak’ overschreden. Inschrijvers op je e-marketinglijst willen graag je nieuws lezen, mits het relevant is. Aan jou als e-marketeer is het oordeel toevertrouwd of je de verwachtingen van de lezer kan invullen. Anders keer je beter terug naar een maandelijks ritme.
Wekelijks…
Je kan naar een wekelijks ritme overschakelen als je product hier om vraagt. Is het een verbruiksgoed dat elke week opnieuw aangekocht moet worden? Of heb je een e-mailservice waarbij je wekelijks nuttige tips kan versturen? Of heeft een contact zich ingeschreven op een e-marketinglijst om op de hoogte gehouden te worden van de last-minute aanbiedingen in de reissector? Je moet jezelf iedere keer de vraag stellen of de vervaldatum van je bericht snelheid vereist. Keer anders terug naar het tweewekelijks ritme.
Dagelijks als…
Je jezelf spiegelt aan de sociale media. Heb je een drukbezochte blog, een nieuwsstek in een bepaalde niche met dagelijkse updates, elke dag een nieuwe voordeelaanbieding, dan is het dagelijks ritme misschien wel iets voor jou. Er is maar één grote spelregel. Maak je inschrijver duidelijk dat ie dagelijks een bericht in zijn inbox krijgt. Laat het desnoods nog eens extra aanvinken in het inschrijfformulier. Want als je lezer onbewust inschrijft voor deze frequentie en je bericht vervolgens in de spam sleept, dan heb je pas een probleem. Net als bij de andere frequenties moet je ook hier een mogelijkheid tot uitschrijven voorzien. Maar in dagelijkse e-mailberichten moet deze nog prominenter aanwezig zijn dan anders.