Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
E-mailmarketing, GDPR, Privacy, Tips, Wetgeving

Hoe maak ik mezelf GDPR-compliant in 7 stappen?

GDPR zorgt voor kopzorgen binnen veel bedrijven. Daarom zetten wij op een rijtje wat je best nu al doet om ervoor te zorgen dat je tegen 25 mei 2018 in regel bent met de GDPR-wetgeving.  

1. Bewustwordingmeeting GDPR

  • Raadpleeg verschillende bronnen zodat je goed begrijpt wat GDPR inhoudt en wat jij moet doen om compliant te zijn. Uitgebreidere artikels van ons kan je hier raadplegen.
  • Zorg ervoor dat iedereen in het bedrijf op de hoogte is. Het is niet de verantwoordelijkheid van één afdeling. Het is een team effort. Je kan eventueel een workshop organiseren om te zorgen dat iedereen duidelijk weet wat je van hen verwacht.
  • Stel eventueel een sleutelfiguur aan die een overzicht heeft. Hij of zij schat dan in wat er binnen het bedrijf moet gebeuren.

2. Doe een inventaris

  • Kijk na welke gegevens je bijhoudt, hoe lang, waar ze vandaan komen en met wie je ze deelt.
  • Leg een database aan. Je hebt vanaf 25 mei een meldplicht. Je bent vanaf dan verplicht om een data lek te melden binnen de 72 uur aan de overheid.

3. Update je documenten

Persoonlijke data mag enkel verwerkt worden als het noodzakelijk is voor de uitvoering van je diensten. De data mag daarnaast niet eindeloos bewaard worden. Je kijkt daarom best belangrijke documenten na zoals overeenkomsten, algemene voorwaarden, privacyverklaring en dergelijke. Het kan zijn dat je ze moet aanpassen/updaten om te voldoen aan de regelgeving.

crowd4. Toestemming

Toestemming is het belangrijkste punt van de nieuwe wet. De wet kwam tot stand met de bedoeling om burgers te beschermen. Daarom moet de toestemming die de klant geeft vrij, specifiek, geïnformeerd en ondubbelzinnig zijn. Daarnaast moet de klant actief handelen om te mogen worden geregistreerd. Concreet betekent dat dat je geen vakjes meer mag aanvinken op voorhand. Is de klant minderjarig dan moet een ouder of voogd toestemming geven.

5. Spreek klare taal

Één van de belangrijkste problemen en redenen voor de invoering van de GDPR-wet is dat mensen graag wilden weten wat er met hun persoonlijke data gedaan werd. Ze wilden meer transparantie en met de nieuwe regelgeving is er die ook. Je moet vanaf 25 mei duidelijk aangeven:

  • Waar je de gegevens voor gebruikt.
  • Hoe lang je ze gaat bijhouden.
  • Ga je ze uitwisselen?
  • Ga je ze uitwisselen buiten de EU?
  • …

6. Waar heeft je klant recht op?

  • Recht op Informatie en toegang tot zijn persoonlijke gegevens.
  • Recht op correctie van de gegevens.
  • Recht om vergeten te worden.
  • Recht op bezwaar tegen direct marketingpraktijken, profiling en geautomatiseerde besluitvorming.
  • Recht op overdraagbaarheid van de gegevens.

Deze verzoeken zullen verplicht uit te voeren zijn na 25 mei 2018. Zorg er dus voor dat er procedures klaarstaan om deze vragen te behandelen.

slot7. Moet ik een Data Protection Officer aanstellen?

Je bent enkel verplicht een DPO aan te stellen als overheidsinstelling of als je regelmatig privacygegevens op grote schaal verwerkt. Dat zijn bijvoorbeeld direct marketing bedrijven. Je kan hiervoor een externe consulent of iemand intern aanstellen. Die persoon is dan preventieadviseur voor privacy.

Met deze richtlijnen in je achterhoofd ben je goed op weg om van de nieuwe GDPR-regelgeving niet een probleem, maar opportuniteit te maken!

mrt 30, 2018Lynn Steukers
Previous storyDe e-mailmarketingtrends van de toekomst!Next storyDe voedingsindustrie: e-mails sturen in hapklare brokken
Home Hoe maak ik mezelf GDPR-compliant in 7 stappen?
5 jaar geleden E-mailmarketing, GDPR, Privacy, Tips, Wetgeving300
Lynn Steukers
Website
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Testing

Weet je zeker dat je de perfecte e-mail verstuurt?

Een ruim aandeel van de digitale marketeers weten dat inderdaad zeker. Maar 37 procent van de e-marketeers weet het niet. Dat wees onlangs een e-mail bevraging  van het Amerikaanse eROI uit. sep 10, 2009Ann Flipkens

Targeting

Nooit meer gemiste kansen met autoresponder

Zodra je abonnee actief met je nieuwsbrief aan de slag gaat, bijvoorbeeld door te klikken op een link, krijg je heel wat gegevens binnen over de interesses van de klant. E-mailmarketing is iets moois, maar hoe groter je mailinglijst wordt, hoe moeilijker het is om iedereen op te volgen. Hoe vaak heb jij niet gevloekt […]

E-mailmarketing, Strategie, Thema-mailings

Het juiste bericht voor de job

E-mail marketing kan eigenlijk verschillende vormen en uitingen aannemen. Ervaren e-marketeers weten wel dat voor elk doel een specifiek vorm van e-mail bestaat. Voor de nieuwelingen onder de lezers zetten we even enkele types op een rijtje. Voor de oude rotten in het vak misschien het moment om even het geheugen op te frissen. Wie […]

Content, E-mailmarketing, Personalisatie

Reclamefolder via e-mail

Supermarkten testen momenteel de digitale snelweg uit om hun wekelijkse folder bij de klanten te bezorgen. Dat berichtte ‘Het Laatste Nieuws’op donderdag 9 juli. jul 10, 2009Thomas Vangelooven

E-mailmarketing, Tips

Plan B bij segmentatie

Segmenteren is de boodschap. Want hoe nauwkeuriger je de contacten uitkiest voor de content die gaat uitsturen, hoe groter de kans op relevantie is. En dat is nog altijd de sleutel tot een succesvolle e-marketing campagne. jan 10, 2014Thomas Vangelooven

Content, Tips

Laat je prospect helpen bij het samenstellen van je nieuwsbrief

Content, content, het blijft het ordewoord van de dag. Hoe relevanter de inhoud van je nieuwsbrief is, hoe beter dat deze gelezen wordt. En hoe groter de kans is dat je met deze prospect zaken kan doen. Het Amerikaanse Business Insider heeft nu een nieuwe methode geïntroduceerd. jul 9, 2010Ann Flipkens

Strategie, Targeting, Tips

Jaag het gebruikersengagement de hoogte in met deze tips

Het verbeteren van het engagement van de gebruiker is de op één na hoogste prioriteit van e-mailmarketeers in 2011. Maar hoe pak je dat aan? Flexmail zet hier een aantal best practices op een rijtje. feb 2, 2011Thomas Vangelooven

E-mailmarketing, Strategie, Tips

Een sprookje met ‘over-enthousiaste’ e-marketeers

Een huisvader regelt zijn vakantie. Hij heeft voor het gezin een keurig huisje gehuurd in het zonnige zuiden. Ze reizen er met de gezinsauto naar toe. Dus reserveert diezelfde huisvader een aantal hotelnachten voor onderweg. jun 25, 2013Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,978

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,258

Een animated gif als een conversie aanjager

3,513

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,110

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,833

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail