Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
E-mailmarketing, GDPR, Privacy, Tips, Wetgeving

Hoe maak ik mezelf GDPR-compliant in 7 stappen?

GDPR zorgt voor kopzorgen binnen veel bedrijven. Daarom zetten wij op een rijtje wat je best nu al doet om ervoor te zorgen dat je tegen 25 mei 2018 in regel bent met de GDPR-wetgeving.  

1. Bewustwordingmeeting GDPR

  • Raadpleeg verschillende bronnen zodat je goed begrijpt wat GDPR inhoudt en wat jij moet doen om compliant te zijn. Uitgebreidere artikels van ons kan je hier raadplegen.
  • Zorg ervoor dat iedereen in het bedrijf op de hoogte is. Het is niet de verantwoordelijkheid van één afdeling. Het is een team effort. Je kan eventueel een workshop organiseren om te zorgen dat iedereen duidelijk weet wat je van hen verwacht.
  • Stel eventueel een sleutelfiguur aan die een overzicht heeft. Hij of zij schat dan in wat er binnen het bedrijf moet gebeuren.

2. Doe een inventaris

  • Kijk na welke gegevens je bijhoudt, hoe lang, waar ze vandaan komen en met wie je ze deelt.
  • Leg een database aan. Je hebt vanaf 25 mei een meldplicht. Je bent vanaf dan verplicht om een data lek te melden binnen de 72 uur aan de overheid.

3. Update je documenten

Persoonlijke data mag enkel verwerkt worden als het noodzakelijk is voor de uitvoering van je diensten. De data mag daarnaast niet eindeloos bewaard worden. Je kijkt daarom best belangrijke documenten na zoals overeenkomsten, algemene voorwaarden, privacyverklaring en dergelijke. Het kan zijn dat je ze moet aanpassen/updaten om te voldoen aan de regelgeving.

crowd4. Toestemming

Toestemming is het belangrijkste punt van de nieuwe wet. De wet kwam tot stand met de bedoeling om burgers te beschermen. Daarom moet de toestemming die de klant geeft vrij, specifiek, geïnformeerd en ondubbelzinnig zijn. Daarnaast moet de klant actief handelen om te mogen worden geregistreerd. Concreet betekent dat dat je geen vakjes meer mag aanvinken op voorhand. Is de klant minderjarig dan moet een ouder of voogd toestemming geven.

5. Spreek klare taal

Één van de belangrijkste problemen en redenen voor de invoering van de GDPR-wet is dat mensen graag wilden weten wat er met hun persoonlijke data gedaan werd. Ze wilden meer transparantie en met de nieuwe regelgeving is er die ook. Je moet vanaf 25 mei duidelijk aangeven:

  • Waar je de gegevens voor gebruikt.
  • Hoe lang je ze gaat bijhouden.
  • Ga je ze uitwisselen?
  • Ga je ze uitwisselen buiten de EU?
  • …

6. Waar heeft je klant recht op?

  • Recht op Informatie en toegang tot zijn persoonlijke gegevens.
  • Recht op correctie van de gegevens.
  • Recht om vergeten te worden.
  • Recht op bezwaar tegen direct marketingpraktijken, profiling en geautomatiseerde besluitvorming.
  • Recht op overdraagbaarheid van de gegevens.

Deze verzoeken zullen verplicht uit te voeren zijn na 25 mei 2018. Zorg er dus voor dat er procedures klaarstaan om deze vragen te behandelen.

slot7. Moet ik een Data Protection Officer aanstellen?

Je bent enkel verplicht een DPO aan te stellen als overheidsinstelling of als je regelmatig privacygegevens op grote schaal verwerkt. Dat zijn bijvoorbeeld direct marketing bedrijven. Je kan hiervoor een externe consulent of iemand intern aanstellen. Die persoon is dan preventieadviseur voor privacy.

Met deze richtlijnen in je achterhoofd ben je goed op weg om van de nieuwe GDPR-regelgeving niet een probleem, maar opportuniteit te maken!

mrt 30, 2018Lynn Steukers
Previous storyDe e-mailmarketingtrends van de toekomst!Next storyDe voedingsindustrie: e-mails sturen in hapklare brokken
Home Hoe maak ik mezelf GDPR-compliant in 7 stappen?
5 jaar geleden E-mailmarketing, GDPR, Privacy, Tips, Wetgeving302
Lynn Steukers
Website
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Geen onderdeel van een categorie

Flexmail behaalt zilver voor de Best performing Belgian tool Award

Op 26 november 2015 werd Flexmail tijdens de Digital Marketing Awards bekroond met zilver in de categorie “Best performing Belgian tool”. Het opbrengen van ROI en conversies, gebruiksgemak en service stonden hierbij centraal. nov 30, 2015Michelle Dassen

Cases, Content, Design, E-commerce, Strategie

Alles wat je moet weten over timing

Online shoppen en e-mail, het is een kwestie van een goede timing. Dat leerden we toen we kennis maakten met het Amerikaanse gilt.com. Zij ontwikkelden een aparte stijl van e-mailmarketing in combinatie met hun online winkel. nov 21, 2012Thomas Vangelooven

E-mailmarketing, Strategie, Tips, Trends

Geniet van onze speciale paasmenu

Deze onderwerpregel kregen we vanochtend voor de neus bij het uitzuiveren van de inbox. Hij trok wel aandacht, want genieten, daar zijn we altijd voor te vinden en speciale menu’s kunnen niet slecht zijn. Alleen is Pasen ondertussen verleden tijd. apr 3, 2013Ann Flipkens

Cases

Wat zijn de resultaten in Nederland?

De DDMA, de Nederlandse branchevereniging voor voor dialoogmarketing heeft haar tweede Nationale E-mail Benchmark gepresenteerd. Ideaal voor ons al e-marketeers om even bij de Noorderburen te gluren om te checken of er geen lessen te leren zijn. jun 21, 2013Thomas Vangelooven

Even filosoferen over html en tekst georiënteerde e-mail berichten

Mike Adams, CEO van Arial Software poneerde een gedurfde stelling. E-mailberichten gespekt met HTML worden vaker weggegooid dan berichten in gewone tekstopmaak. Door de band genomen prefereren internauten e-mailberichten met een eenvoudige tekst opmaak. jan 15, 2010Ann Flipkens

Opmerkelijk: ruim 4 op 10 opent een spam e-mail!

Een onderzoek dat het Amerikaanse MAAWG – Messaging Anti-Abuse Working Group – in Noord Amerika en Europa liet uitvoeren kwam tot deze opmerkelijke vasstelling. Van de bevraagde internauten gaf 43 procent aan dat ze een e-mailbericht waarvan ze zagen dat het spam was toch openden. apr 2, 2010Michelle Dassen

Cases, Design, Inspiratie!, Personalisatie, Social media, Strategie, Tips

Automatische service e-mail, 10 keer goed!

E-mail moet niet altijd deel uitmaken van een grote marketing campagne. Binnen de verschillende processen rondom je prospecten en je klanten zijn er heel wat geëigende momenten om een automatisch e-mailbericht te lanceren. Een verkoop in een winkel is het ideale moment om offline om te zetten in online. jul 11, 2014Ann Flipkens

Cases, E-mailmarketing, Inspiratie!, Personalisatie

Hiep Hiep Hoera

Hiep hiep hoera… jarig zijn is -in mijn wereld toch- altijd een feest! Deze week was het weer zover! Dat merkte ik niet enkel aan de smsjes, whatsappjes, facebookberichten maar ook aan de  fijne mails in mijn mailbox. Als e-mailmarketing expert zou ik mezelf niet zijn als ik daar niet met een kritisch oog naar […]

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,979

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,260

Een animated gif als een conversie aanjager

3,759

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,111

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,983

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail