Een van de voordelen van e-mailmarketing is dat je snel een nieuwe nieuwsbrief kan creëren en op je doelpubliek kan loslaten. Het is niet alleen snel. Het kan ook op een eenvoudige wijze. En zo kun je nog meer je doelgroep gesegmenteerd aanspreken.
Segmenteren heeft inderdaad haar grote voordeel dat je de doelgroep met gerichtere content kan aanspreken. Maar anderzijds kun je in het productgamma van je onderneming meer dan één product in portefeuille houden, dat dezelfde klant kan interesseren. En dan zijn er twee scenario’s mogelijk. Ofwel heeft de klant zich op de twee nieuwsbrieven ingeschreven. Ofwel heb jij, uitgaande van een bestaande klant relatie, je contact toegevoegd aan de andere nieuwsbrieven.
Nieuwsbrief claimen
Dat is soms de realiteit, als iedere productmanager zijn eigen digitale nieuwsbrief claimt. Vaak groeien dergelijke situaties ook op een organische wijze. Daarom is het goed om periodiek hiervan een analyse te maken. Hoeveel titels hanteren we? Welke content brengen we? In een eerste stap is het goed om kijken hoeveel inhoud dubbel wordt gepresenteerd aan een lezer.
Weg met bladvulsel
Anderzijds komt vaak voor dat het oorspronkelijke inhoudsidee niet genoeg stof oplevert voor een complete en sterke nieuwsbrief. En dan wordt er snel naar bladvulsel gegrepen. In dit geval is het aan te raden om twee nieuwsbrieven die elkaar sterk overlappen, met elkaar te fusioneren, net zoals de onderliggende e-marketinglijsten. Combineer het sterke nieuws uit beiden. Content is nog steeds koning. Je lezer wordt iets minder vaak getrakteerd op je nieuwsbrief, maar het de conversie zal gegarandeerd verhogen.
Voldoende lezers
Zet ook eens de cijfers van al deze nieuwsbrieven op een rijtje. Want iedere nieuwsbrief vraagt toch weer een behoorlijke inspanning. Als je meerdere titels hanteert, dan zullen er gegarandeerd een aantal van deze periodieke e-mailberichten minder vaak gelezen worden. Zonde van de interne kosten. Maar door een aantal titels handig te combineren, kun je wel een beter leesdichtheid bereiken. Niet elk contact zit te wachten op een super gespecialiseerde nieuwsbrief.
Het werkt!
Misschien was er maar een tijdelijke interesse voor een gespecialiseerde nieuwsbrief. Eens je contact het bijhorende probleem heeft kunnen oplossen, is hij gestopt met lezen. Techblog CNET maakte op deze wijze haar huiswerk en reduceerde het aantal digitale nieuwsbrieven met de helft. De resultaten waren opmerkelijk. Met slechts vijf procent verlies van e-mailadressen, bereikten ze een stijging van 3,32 procent in de open ratio en een stijging in de doorklikken met 7,62 procent. Zeker niet verkeerd!