Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
E-mailmarketing, Personalisatie, Strategie

Hoeveel digitale nieuwsbrieven staan in je boekenrek?

Een van de voordelen van e-mailmarketing is dat je snel een nieuwe nieuwsbrief kan creëren en op je doelpubliek kan loslaten. Het is niet alleen snel. Het kan ook op een eenvoudige wijze. En zo kun je nog meer je doelgroep gesegmenteerd aanspreken.

bookshelfSegmenteren heeft inderdaad haar grote voordeel dat je de doelgroep met gerichtere content kan aanspreken. Maar anderzijds kun je in het productgamma van je onderneming meer dan één product in portefeuille houden, dat dezelfde klant kan interesseren. En dan zijn er twee scenario’s mogelijk. Ofwel heeft de klant zich op de twee nieuwsbrieven ingeschreven. Ofwel heb jij, uitgaande van een bestaande klant relatie, je contact toegevoegd aan de andere nieuwsbrieven.

Nieuwsbrief claimen

Dat is soms de realiteit, als iedere productmanager zijn eigen digitale nieuwsbrief claimt. Vaak groeien dergelijke situaties ook op een organische wijze. Daarom is het goed om periodiek hiervan een analyse te maken. Hoeveel titels hanteren we? Welke content brengen we? In een eerste stap is het goed om kijken hoeveel inhoud dubbel wordt gepresenteerd aan een lezer.

Weg met bladvulsel

Anderzijds komt vaak voor dat het oorspronkelijke inhoudsidee niet genoeg stof oplevert voor een complete en sterke nieuwsbrief. En dan wordt er snel naar bladvulsel gegrepen. In dit geval is het aan te raden om twee nieuwsbrieven die elkaar sterk overlappen, met elkaar te fusioneren, net zoals de onderliggende e-marketinglijsten. Combineer het sterke nieuws uit beiden. Content is nog steeds koning. Je lezer wordt iets minder vaak getrakteerd op je nieuwsbrief, maar het de conversie zal gegarandeerd verhogen.

Voldoende lezers

Zet ook eens de cijfers van al deze nieuwsbrieven op een rijtje. Want iedere nieuwsbrief vraagt toch weer een behoorlijke inspanning. Als je meerdere titels hanteert, dan zullen er gegarandeerd een aantal van deze periodieke e-mailberichten minder vaak gelezen worden. Zonde van de interne kosten. Maar door een aantal titels handig te combineren, kun je wel een beter leesdichtheid bereiken. Niet elk contact zit te wachten op een super gespecialiseerde nieuwsbrief.

Het werkt!

Misschien was er maar een tijdelijke interesse voor een gespecialiseerde nieuwsbrief. Eens je contact het bijhorende probleem heeft kunnen oplossen, is hij gestopt met lezen. Techblog CNET maakte op deze wijze haar huiswerk en reduceerde het aantal digitale nieuwsbrieven met de helft. De resultaten waren opmerkelijk. Met slechts vijf procent verlies van e-mailadressen, bereikten ze een stijging van 3,32 procent in de open ratio en een stijging in de doorklikken met 7,62 procent. Zeker niet verkeerd!

apr 24, 2013Ann Flipkens
Previous storyZijn de links in je bericht echt voor de hand liggend?Next storyDe eeuw van het mobiel lezen
Home Hoeveel digitale nieuwsbrieven staan in je boekenrek?
9 jaar geleden E-mailmarketing, Personalisatie, Strategie270
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Cases, Tips

Krabbel even nonchalant op je eigen e-mailbericht

Origineel uit de hoek komen, een boodschap brengen en tegelijkertijd leesbaar zijn. Het is een kunst die e-marketeers zichzelf maar al te graag eigen maken. okt 30, 2015Ann Flipkens

Flexmail innoveert op Ondernemers 2011

Meer dan tienduizend (aspirant-) ondernemers zijn afgelopen week naar Tours en Taxis in Brussel afgezakt voor de beurs Ondernemen 2011. Op de tweedaagse beurs, die veel aandacht besteedde aan e-commerce en e-marketing, mocht Flexmail natuurlijk niet ontbreken. apr 6, 2011Ann Flipkens

E-mailmarketing, Thema-mailings, Tips

Een kortingsbon in je e-mail?

Voor e-marketeers is het steeds weer een vraagstuk. Hoe krijg ik mijn kortingsbon, coupon op een correcte wijze in handen van de klant. Het lijkt wel dat een traditioneel klassiek offline kortingsbon en een e-mail water en vuur zijn… mei 5, 2010Ann Flipkens

Nubli, nieuwsoortig drempel voor de e-marketeer?

Het fenomeen is gekend. Een beetje zakelijk druk bezet mens ziet op een dag behoorlijk wat e-mail verkeer voorbij komen. Hoofdzaak en bijzaak scheiden is voor deze dame of heer belangrijk. Nubli wil daar een antwoord op formuleren. nov 10, 2009Thomas Vangelooven

E-mailmarketing, Social media

Gebruik jij al sociale mediareacties in je e-mail?

Neen? Dan kan je daar best eens mee beginnen. Alle conversaties waarin je bedrijf vermeld wordt, zijn goed om je abonnees aan te tonen dat je opvalt binnen het gigantisch sociale medianetwerk.  jun 17, 2011Ann Flipkens

Cases, E-commerce, E-mailmarketing, Thema-mailings

Zomervakantie in aantocht: heb je nog wat te vertellen?

De zomervakantie en de soldenperiode zijn vandaag officieel van start gegaan. Waarschijnlijk werk je in allerijl verder om je e-mailcampagnes met je vakantiegroeten de deur uit te jagen. Heb je nog tijd om origineel te zijn?  jul 1, 2011Michelle Dassen

E-commerce, Personalisatie, Targeting, Tips

Wacht niet te lang

E-mailmarketing kan ook een ondersteunende houding aannemen tegenover de webshop van het bedrijf. Daarbij moet je niet alleen denken aan een promo om nieuwe producten aan te kondigen. dec 19, 2012Thomas Vangelooven

Content, List Building, Targeting

Waarom extra inspanningen de moeite waard zijn

E-mailmarketeers richten hun inspanningen meestal op loyale klanten, die regelmatig een aankoop doen. Niet- geëngageerde klanten worden vaker genegeerd. Hoewel die tijdsverdeling logisch lijkt, laten de marketeers daar toch heel wat potentieel onbenut.  jun 1, 2011Thomas Vangelooven

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,258

Een animated gif als een conversie aanjager

3,442

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,110

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,771

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail