Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
E-mailmarketing, Strategie, Testing, Tips

Hoeveel tekens gebruik je?

Iedere e-marketeer moet een beetje een woordkunstenaar zijn. Want naast beeld, blijven woorden, zinnen en tekstparagrafen nog steeds een belangrijk onderdeel in de zoektocht naar conversie.

tekenstellenAlleen, hoeveel tekens gebruik je om je contact te overtuigen dat je boodschap de moeite waard is om door te klikken? Over het aantal tekens van de onderwerpregel kan je meer dan voldoende literatuur vinden. Daar is de basisregel zeer eenvoudig. Doe het met zo weinig mogelijk lettertekens. Zet de voornaamste woorden vooraan, want in veel webbased e-mailclients worden meestal de lettertjes na het vijfendertigste teken weggeveegd.

Openingszin

Over de openingszin die men gebruikt in de e-mailboodschap, heeft men ook de gewoonte om deze kort en krachtig te maken. Dat heeft niets van doen met technische beperkingen zoals de onderwerpregel. Maar dat heeft alles te maken met de kracht van de boodschap. Zeker deze openingszin moet met één enkel oogblik te vatten en te begrijpen zijn.

Body

Maar als je aan de ‘body’ van je e-mailbericht toekomt, is er geen enkele eenduidige basisregel voorhanden. En dat heeft een eenvoudige reden. Voor ieder product en voor iedere doelgroep moet je het e-mailbericht op een andere manier aanpakken. Wanneer heb je te veel tekst? Wanneer heb je te summier geschreven?

Testen

Als het op het testen van e-mailberichten aankomt, dan concentreren we ons vaak op kleuren, vormen en afbeeldingen. Een onderwerpregel zal vaak ook grondig in een A-B test geëvalueerd worden. Waarom zouden we dit dan ook niet doen met de lengte van onze e-mailberichten. Hoe pak je dit aan? Wel eenvoudig. Begin met een kort bericht en test.

Afhakers

Je kunt perfect de conversie meten in deze korte versie. En dan wordt het spelen met woorden. Maak een iets langere versie. En vervolgens een nog langere versie en zo kun je even verder blijven uitproberen in je testpubliek. Je zult merken dat, door je testbericht langer te maken, een aantal contacten gaan afhaken. Voor hen ben je over een onzichtbare grens gestapt. Zo kan je op zeker moment duidelijk een omslagpunt bepalen.

Aanhakers

Maar het kan ook omgekeerd. Contacten die bij korte versies van je e-mailbericht geen krimp gaven, kunnen bij meer info – en dus een langer e-mailbericht – plots wel doorklikken. En daar krijg je weer een nieuwe parameter om te gaan segmenteren. Want we houden graag ieder contact bij de les. Je krijgt een doelgroep die het graag kort voor de neus geschoven krijgt en eentje die je uitgebreid moet informeren. Eens je dit weet kan je weer wat beter beantwoorden aan het principe, de juiste content op het juiste moment bij je contact!

mei 24, 2013Ann Flipkens
Previous storyWas dit nuttig?Next storyNogmaals: een e-nieuwsbrief is de beste keus!
Home Hoeveel tekens gebruik je?
7 jaar geleden E-mailmarketing, Strategie, Testing, Tips295
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Content, E-commerce, E-mailmarketing, Inspiratie!, Personalisatie, Reporting, Strategie

The magic of web tracking

Ik twijfel er niet aan dat elke e-marketeer in zijn e-mailcampagne zijn contacten probeert door te verwijzen naar zijn website. Heb je je dan nooit afgevraagd hoe handig het zou zijn als je je contacten een automatisch bericht kan verzenden nadat ze een bepaalde webpagina bezochten? Niet enkel zou dit de marketeer een stap dichter […]

E-mailmarketing

Nederlands rapport wil belasting op internettoegang

In Nederland is enorme beroering ontstaan bij de presentatie van het eindrapport van de tijdelijke commissie ‘Innovatie en Toekomst Pers’. In dit rapport wordt er uitgekeken naar wat de toekomst van de pers bij onze Noorderburen zou kunnen zijn. Eén van de voorstellen behelst het belasten van de huiselijke internet aansluitingen met enkele euro’s. jun […]

Recover distracted subscribers

We live in a hectic world and with a lot of media available, consumers have a lot on their mind. But while you’re spreading your attention over multiple media (smartphone, tablet, the world around you), a typing error like @gmail.cmo or @oultook.com is easily made. aug 10, 2012Ann Flipkens

Content, Design

Professionaliseer je e-mailcampagnes met templates

Templates zijn een belangrijk element in de opmaak van je e-mailcampagne. Omdat we niet allemaal grafische ontwerpers zijn en toch professionele en consequente e-mailcommunicatie willen opzetten, brengen templates soelaas. mrt 18, 2011Thomas Vangelooven

Content, Tips

Bedenk een efficiënte onderwerpregel met deze checklist

Eén van de meest efficiënte middelen om een hoog openratio voor je e-mailcampagnes te verzekeren is simpelweg een pakkende onderwerpregel. Maar waar haal je de inspiratie keer op keer vandaan? Neem eens een kijkje naar deze checklist. feb 25, 2011Michelle Dassen

Afleverbaarheid, Tips

Recyclage van e-mailadressen

Yahoo begint met het recycleren van oude e-mailadressen. De actie start met het terugsturen – bouncen in een mooie vakterm – van alle e-mail van accounts die in aanmerking komen voor hergebruik. jul 7, 2013Ann Flipkens

Het gros van het e-mail verkeer is spam

Het Amerikaanse Messagelabs ziet tijdens haar core-activiteit behoorlijk wat e-mail verkeer uit de hele wereld op haar servers passeren. En dit leidt tot een onthutsende vaststelling. Hoewel sinds vorige maand een daling van 2,1 procent werd waargenomen, blijft wereldwijd de spam ratio op 86,4 procent hangen. okt 26, 2009Ann Flipkens

E-mailmarketing, Testing

Gebruik webanalyse voor je onderwerpregel

In elk overzicht van aandachtspunten voor een goede e-mailmarketing komt, zit gegarandeerd de onderwerpregel als een topper. Met de onderwerpregel willen we de lezer verleiden. Met wat je leert uit je webanalyse, kan je dat misschien nog een tikkeltje beter doen. okt 5, 2012Thomas Vangelooven

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,255

Een animated gif als een conversie aanjager

3,107

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,656

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2,354

Aan de slag met GDPR binnen e-mailmarketing

2018 © Flexmail