Het beste tijdstip om commerciële e-mail te verzenden, is niet alleen afhankelijk van de dag, ook het uur van de dag heeft een impact op het open ratio. Het e-mailmarketingbedrijf Pure 360 heeft alle informatie in de onderstaande infographic gestoken.
Eens je de dag hebt uitgekozen, waarop je publiek het meest gewillig is om naar je boodschap te luisteren, dan kan je het open ratio nog wat opkrikken door het ideale tijdstip uit te kiezen. Met een beetje gezond verstand -en deze infofiche- vind je zo het ideale uur voor het verzenden van je commerciële mailing.
Zwart gat
Tussen 22 uur ’s avonds en 9 uur ’s morgens mik je waarschijnlijk op nachtuilen. Toch blijft het twijfelachtig of zij dan net op zoek zijn naar commerciële boodschappen.
Vroege vogels
Het eerste uur van de werkdag is het tweede meest populaire tijdstip om e-mails te verzenden. Meeste werknemers beginnen immers hun dag met het checken van e-mail.
Niet storen
Consumenten willen liever niet gestoord worden tussen 10 uur en 12 uur, het meest productieve tijdstip van de dag. Ze willen zich focussen op hun werk en staan niet open voor afleiding.
Lunch
Vanaf het middaguur tot 14 uur in de middag is het lunchtime. Consumenten zijn dan meer vatbaar voor nieuwtjes uit tijdschriften of kranten. Commerciële mailings scoren niet zo goed. Wil je toch graag tijdens het middaguur je mailing versturen? Denk er dan eens aan om je boodschap opnieuw te verpakken.
Zone
Tussen 14 en 15 uur ‘s middags is de hardwerkende consument ‘in de zone’. Hij is geconcentreerd op zijn werk en heeft enkel oog voor e-mails over financiële diensten.
Beleggen
Heb je een vastgoedbedrijf of verkoop je financiële diensten, dan moet je je e-mail tussen 15 en 17 uur in de namiddag verzenden. De consument is dan namelijk vatbaar voor job gerelateerde producten. Hij heeft immers weer zijn inkomen verdiend en wil de opties bekijken waarmee hij dat kan laten renderen.
Ontspanning
Tussen 19 en 22 uur zijn de ontvangers meer geneigd om te antwoorden op consumentenpromoties. Kledingwinkels of fitnesscentra hebben dan het meeste succes.