De meeste abonnees geven de voorkeur aan HTML-berichten. De (creatieve) mogelijkheden en de flexibiliteit van HTML zijn de smaakmakers. Maar voor je je creativiteit de vrije loop laat, denk dan aan de gouden regel: less is more.
Uit onderzoek is gebleken dat mensen HTML aantrekkelijker vinden dan de tekstgebaseerde e-mailcampagnes. De redenen zijn duidelijk: 28 procent vindt dat de e-mails in HTML een efficiëntere lay-out hebben, 24 procent zegt dat het kleurgebruik aanspreekt, 21 procent vindt de mogelijkheid om afbeeldingen toe te voegen dan weer de sterkte. Ten slotte vindt twintig procent dat de advertenties beter opvallen in HTML dan in tekstgebaseerde e-mails.
Link
Een andere reden waarom mensen de voorkeur geven aan HTML is het weergeven van een link. In HTML kunnen ze verwerkt worden in de tekst, terwijl tekstgebaseerde e-mails genoodzaakt zijn om de volledige webadressen weer te geven. Dat oogt niet mooi en geeft de lezers ook geen impuls om door te klikken.
Keuze
De conclusie luidt onverbiddelijk: HTML slaat aan. Moeten e-mails in tekst dan uit het straatbeeld verdwijnen? Elk deftig e-mailmarketingplatform biedt je de mogelijkheid om beide aan te bieden. Dat geeft je de mogelijkheid om de keuze over te laten aan de abonnee.
Amateurs
Het grote gevaar bij HTML is de creativiteit van de gebruiker. Bonte kleuren en weinig oog voor een aantrekkelijke leesbare lay-out doet sommige abonnees hunkeren naar een tekstgebaseerde e-mail.
Flexmail heeft alvast rekening gehouden met de trend en heeft zo’n vijftig verschillende HTML-templates klaarstaan, die je kan aanpassen naar jouw huisstijl.