Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Design, Tips

HTML voor e-mailmarketing dummy’s

Een goede e-mailmarketeer zal niet zo maar een tekstbericht de wereld insturen. Hij opteert er voor om HTML in te zetten zodat zijn bericht een kleurrijk en modern tintje meekrijgt. Het oog moet immers ook wat hebben. Alleen weet niet iedere beginnende e-marketeer hoe je dit moet aanpakken. Voor hen houden we het vandaag positief. Geen verboden, wel de geboden van het HTML gebruik bij het opstellen van e-mails

HTML
Gebruik HTML 3.2 of 4.0. Dat is wat door de meest gangbare e-mailclients en webbased e-mailtoepassingen ondersteund wordt. Droom nog even verder van HTML 5.0, want er zal nog een lange weg afgelegd moeten worden voor je een filmpje met HTML in alle e-mailclients kan tonen.Handwerk
Houd het ambachtelijk en creëer je HTML zoveel mogelijk met de hand, tenzij je met een platform werkt dat specifiek gebouwd is voor e-mailmarketing. De andere HTML-editors hebben de onhebbelijke gewoonte allerlei extra code toe te voegen aan je opmaak die door de meeste e-mailclients niet verteerd kunnen worden.Tabellen
Nog een goed bewijs dat een oud ambacht niet verloren is. Gebruik bij het opbouwen van je lay-out de goede oude tabellen. Het lijkt archaïsch, maar dan ben je tenminste zeker dat wat jij ziet, je lezer ook ziet. Het kan raar lijken, maar

tags die het goed doen in een webstek kunnen een e-mailbericht in één klap tot een puinhoop herleiden.

Afbeeldingen
Alleen een jpg en een gif kan je veilig gebruiken. Alle andere types van afbeeldingen gebruiken is steeds weer gokken op de e-mailclient aan de overzijde. Het spreekt vanzelf dat een afbeelding op scherm lang niet zo groot moet zijn als voor drukwerk. Laat hier maar even een foto bewerkprogramma op los. Meestal hebben ze een optie ‘opslaan voor web’.

Nogmaals afbeeldingen
Afbeeldingen in een e-mailbericht ga je toevoegen als een link naar het origineel op de server. Dat zorgt er voor dat het bericht zelf eerder klein blijft. De server die de afbeeldingen herbergt moet ze dan ook wel degelijk herbergen. Test dat even van op een vreemde computer.

CSS
Als je CSS attributen gebruikt om je opmaak aan te sturen, dan zet je die best in je HTML en liefst zo dicht mogelijk bij de plaats waar het nodig is. Detag is ideaal om lokaal een lettergrootte, font familie … te plaatsen. Je moet misschien een paar keer hetzelfde herhalen, maar de zekerheid dat je kunstwerk tot haar recht komt is des te groter.

Head en body
Als je toch gebruik maakt van reguliere CSS, plaats deze dan zowel in deals in detag. Niet omdat we je graag aan het werk houden, maar wel omdat je nooit zeker mag zijn waar de e-mailclient aan de overzijde de CSS gaat zoeken. En dat zou zeker een gemiste kans zijn! Vind je niet?

jun 23, 2010Thomas Vangelooven
Previous storyNog eens drie wijze lessen over onderwerpregelsNext storyOmdat stilzitten nog steeds geen optie is!
Home HTML voor e-mailmarketing dummy’s
12 jaar geleden Design, Tips609
Thomas Vangelooven
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  

Wat denkt de jeugd over de toekomst van e-mail?

De waarheid komt uit een kindermond. Dat heb je zeker al eens meer gehoord. In dit Youtube filmpje peilt een marketeer bij kinderen naar hun primair communicatie kanaal. ‘E-mail!’ klinkt het steeds weer. Zelfs als snoep en games, recht uit de pakjes vanonder de kerstboom, worden ingezet als omkoopmiddel. E-mail, want dat kunnen  jonge kinderen […]

Content, Design, E-mailmarketing, Hoe begin je met e-mailmarketing, Inspiratie!, Thema-mailings

The ultimate Christmas email marketing checklist Infographic

De kerstperiode is vaak een erg stressvol moment voor marketeers. Maar aangezien iedereen het in deze periode van het jaar druk heeft, is het ook zo belangrijk dat jouw e-mailcommunicatie opvalt. Zorg ervoor dat jouw kerstcampagnes de beste ROI behalen. Via deze handige infographic vind je de volledige checklist voor jouw kerstcampagnes terug. Looking for […]

Span een vangnet onder je opt-in

Een eenvoudige manier om je e-maillijsten aan te vullen, is een inschrijfformulier op je website plaatsen. Daar hebben we allemaal voor gezorgd. Maar soms kan het mislopen… feb 13, 2013Ann Flipkens

Mobile, Strategie, Tips, Trends

Maak je e-mail smartphone-vriendelijk met deze tips

E-mail is de meest gebruikte applicatie van smartphone- en iPhone-gebruikers. Dat betekent dat er veel kans bestaat dat jouw e-mail op een mobiele telefoon gelezen wordt. Het belang van een ‘smartphone-vriendelijk’ e-mailontwerp wordt daarmee onderstreept.  nov 25, 2011Michelle Dassen

MasterClass e-mail marketing groeit!

De MasterClass van dinsdag 20 april was een groot succes. Meer dan twintig geïnteresseerden daagden op in Link21 in Herentals om op de hoogte te blijven van de nieuwste trends binnen e-mailmarketing. Daarnaast werd er ook volop gediscussieerd over het gebruik van blacklists, spamfilters en lettertypes. apr 27, 2010Ann Flipkens

Content, Tips

Bedenk een efficiënte onderwerpregel met deze checklist

Eén van de meest efficiënte middelen om een hoog openratio voor je e-mailcampagnes te verzekeren is simpelweg een pakkende onderwerpregel. Maar waar haal je de inspiratie keer op keer vandaan? Neem eens een kijkje naar deze checklist. feb 25, 2011Michelle Dassen

Cases

VIA FUTURA zet haar e-mailplatform op grote schaal in

E-mailmarketing maakt voor het Antwerpse VIA FUTURA ruim een kwart van haar activiteiten uit. Als onderdeel bij het verlenen van een totale service aan haar klanten of als facet in eigen ontwikkelde dienstverlenende webproducten sep 4, 2009Ann Flipkens

Afleverbaarheid, E-mailmarketing

Outlook onder vuur…

Er is via Twitter een petitie opgestart om Microsoft aan te sporen in de volgende versie van het e-mail programma Outlook geen Word als viewer en opsteller te gebruiken, maar wel een HTML-verterende module. Al enkele duizenden internauten tekenden reeds de petitie. jun 24, 2009Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,978

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,258

Een animated gif als een conversie aanjager

3,509

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,110

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,830

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail