E-marketing heeft het genereren van omzet als uiteindelijk doel. Daar twijfelt niemand aan. Maar hoe vergroot je de visvijver van potentiële klanten? Bij een advertentie in een krant is dat eerder eenvoudig. Het totale lezerspubliek wordt aangesproken. Bij e-marketing loopt het een tikkeltje anders. Het totale e-mail publiek aanspreken is bijna onmogelijk. En als het dan technisch toch mogelijk zou zijn, dan ben je nog geen stap verder. Het mag niet van de wetgever.
Dus moet je op een zo inventief mogelijke wijze e-mailadressen sprokkelen. In een vorige blog schoven we reeds de sociale media naar voor als mogelijke plekken om opt-in adressen te scoren. Maar heb je ook al eens gedacht aan de mogelijkheid om een andere nieuwsbrief in te huren?
Geen adressen kopen
Let wel, dit is niet hetzelfde als adressen kopen. Een e-marketeer die zich zelf respecteert doet zo iets trouwens niet. Het gaat recht in tegen elke deontologie. Bovendien zijn gekochte adressen meestal over bevraagde adressen. Het gaat dus wel degelijk over een nieuwsbrief die sowieso naar een bepaalde doelgroep gestuurd wordt. En dat moet niet eens je eigen doelgroep zijn. Sterker nog, om te voorkomen dat je toch weer in dezelfde vijver gaat vissen, zoek je best een samenwerking met een nieuwsbrief die een brede sector bestrijkt.
Welke actie?
Een platte banner plaatsen in de nieuwsbrief die je als gast opneemt, is misschien niet de ideale oplossing. Want eventueel bezoek zal wel een glimp van je webstek opvangen, maar daarom nog niet doorklikken naar het inschrijf formulier voor je eigen nieuwsbrief. Een soort publireportage waarin de lezer extra info wordt beloofd via je eigen nieuwsbrief is een betere aanzet. En de ‘meer info’ knop linken aan je eigen opt-in moet het werk afmaken. Schep niet te hoge verwachtingen met deze werkwijze. Je gaat er geen honderden adressen mee winnen, maar wees er maar zeker van dat de e-mail prospecten die je op deze wijze vangt, goud waard zijn!