Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
E-mailmarketing, Strategie, Trends

Hyper-personalisatie is de volgende stap

hyperpersonalisatieDe consultant van een bekend CRM pakket belt naar de consultant op het vlak van e-mailmarketing van een gemeenschappelijke klant. Om even af te stemmen. Vroeger waren dat twee aparte werelden. Vandaag heeft e-mailmarketing veel weg van marketingtools en overigens geldt ook het omgekeerde.

Als we even wat surfen in de wereld van de e-mailmarketing specialisten, dan wordt deze trend bevestigt. Daar hanteert men de term “hyper-personalisatie”. E-mailmarketingplatformen worden steeds meer multikanaal marketing instrumenten die extreem uitgerust zijn om het individuele traject van de klant in kaart te brengen en ook te begeleiden.

Steeds fijner

Enerzijds zal het oorspronkelijk opt-in profiel permanent op het vlak van de geleverde informatie verfijnd worden, anderzijds zullen de verschillende kanalen daar de nodige voeding vinden om consument op de juiste wijze aan te spreken. Segmenteren wordt stilaan niet meer een zaak in de stijl van geef alle contacten binnen een bepaalde postcode waar het verkooppunt gelegen is.

Neen, binnen de theorie van de hyper-personalisatie daalt straks ook e-mailmarketing nog steeds verder af tot op het niveau van de individuele contacten. Nog meer relevantie door de boodschap beter aan te passen aan de juiste persoon, op het juiste moment en via het juiste kanaal. De postcode is nog steeds relevant binnen deze context van de segmentatie, maar het is slechts een eerste stap. Daarna zullen het koopgedrag, het leesgedrag en nog tientallen andere parameters bepalen welk die relevante boodschap zal zijn.

Over en weer stelen

Nog andere evangelisten hebben het over een ‘over en weer’ stelen van tussen e-mailmarketing en marketing automatisering als het over functionaliteit gaat. CRM en marketing pakketten sturen tegenwoordig ook e-mails uit. Bepaalde e-mailplatformen doen hun uiterste best om meer en meer op een marketing en een CRM-tool te lijken. Het goede nieuws is dat e-mailmarketing gewoon niet meer ter discussie staat als het over marketing gaat. Integendeel zelfs, want andere partijen starten met het implementeren van e-mail automatisering.

Het slechte nieuws is dat e-mailmarketing toch een zeer specifieke tak van sport is. Voor individuele berichten zullen die marketingplatformen allicht wel het gevraagde werk verrichten. Maar als het over grote bulk hoeveelheden gaat, dan komen we wel op een specifiek terrein uit. Want één van de grote gevaren van amateurisme op het vlak van het verzenden van grote hoeveelheden zijn de spam filters, de ISP’s die met gemak je bericht uit de primaire inbox houden. En dat zijn nog maar de technische elementen.

Inzicht

Want, straks zal je op klant niveau en eventueel op groepen van klanten wel naar de verkoopresultaten kunnen kijken, maar het verband met je e-mailmarketing campagne is verdwenen. Een doorgedreven analyse van van rapport van een bepaalde  e-mailcampagne leert ook heel veel of je nu de juiste aanpak hanteerde, dan wel je toch moet bijsturen. Met andere woorden, laten we niet in de val trappen alleen nog met individuele gevallen bezig te zijn. Want daar dreigt het gevaar van de automatisering van de marketing.

Wat ons weer bij het telefoongesprek brengt tussen de consultant van het CRM pakket en de consultant. Daar wordt impliciet de juiste verhouding weergegeven. Aan de zijde van de CRM wordt de consument in kaart gebracht. Aan de zijde van het e-mail-platform worden de e-mailcampagnes professioneel verstuurd.

Interactief communiceren

Alleen moeten beiden vandaag met elkaar spreken. Niet zomaar wat gegevens doorgeven, maar wel het materiaal voor de segmentatie moet van de CRM richting het e-mailplatform. De resultaten van de e-mailcampagne zoals lees- en klikgedrag moeten dan weer onverwijld doorgegeven worden aan het CRM pakket. Om de kaart aan te vullen, maar ook om eventuele vervolgacties op te starten. Zo haal je het beste uit twee werelden. Hyper-personalisatie is dan misschien wel de volgende stap, een schitterende API met je e-marketingtool is een must!

aug 27, 2016Ann Flipkens
Previous storyLitmus en Microsoft zetten een samenwerking opNext storyFlexmail voert nieuwe Privacy Policy in voor nog meer garantie op privacy
Home Hyper-personalisatie is de volgende stap
6 jaar geleden E-mailmarketing, Strategie, Trends162
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Content, E-mailmarketing, List Building, Strategie, Tips

De perfecte welkomstboodschap (deel II)

We vertelden al in de vorige blog dat een nieuwe inschrijving in een e-marketinglijst alle aandacht verdient. Tegelijkertijd kan je al je eerste stappen van je e-marketing loslaten op het verse e-mailadres. De vijf tips die we vandaag geven, sluiten hier nauw bij aan… mei 29, 2012Ann Flipkens

E-mailmarketing, Inspiratie!, Tips, Trends

Keuzemogelijkheden in je e-mailcampagne Ja, nee en misschien…

Steeds vaker krijgen we e-mails in onze inbox met een Call to action die ons een keuze laat maken. In de illustratie zie je er een voorbeeld van. mei 17, 2016Michelle Dassen

Content, E-mailmarketing, Tips

Hoe ‘droog’ is uw bevestiging?

Als iemand zich inschrijft op een nieuwsbrief, krijgt hij meestal een e-mail bevestiging. Soms wordt er gevraagd om even op een link te klikken om de inschrijving daadwerkelijk te bevestigen. “Dank voor de inschrijving, klik hier om te bevestigen”, klinkt meestal droog… jul 2, 2009Ann Flipkens

E-mailmarketing, Tips

Zijn de links in je bericht echt voor de hand liggend?

E-mailmarketing heeft een duidelijk doel. Dat is contacten zo ver krijgen dat er actie ondernomen wordt. Dus moet je call to action duidelijk zijn. Maar is dat voldoende? apr 19, 2013Thomas Vangelooven

Afleverbaarheid, Design, E-mailmarketing, Strategie, Testing, Trends

Trend, e-mailclient wordt een gateway

Een groot aandeel van het e-mailverkeer dat bij bedrijven vertrekt hoort thuis in de categorie van de transactionele berichten. Een bevestiging van een verkoop, een melding van de incheck voor het vliegtuig, een herinnering aan een jaarlijks onderhoud. sep 25, 2015Thomas Vangelooven

E-mailmarketing, List Building, Strategie, Tips

Een pop-up werkt. Hier het bewijs!

Allicht heb je al gemerkt dat je lees- of koopervaring op een website soms – of eerder vaak – onderbroken wordt door een opt-in pop-up. Meestal in een vorm van een Lightbox, net zoals er ook eentje ingezet wordt om een foto te tonen. dec 10, 2015Thomas Vangelooven

Cases, Tips

Welkom e-mails vergeleken in 5 punten, wie wint?

Het was toeval, maar bij een verkenningsronde naar software voor het noteren van zakelijke processen, schreven we ons twee keer na elkaar op twee plaatsen in voor een probeer versie. Uiteraard krijg je dan netjes – zoals de wetten van e-mailmarketing vereisen – een welkomstbericht. Alleen verschillen ze beiden behoorlijk van elkaar. We hebben ze […]

Content, E-mailmarketing

Hoe welkom is je e-mail nieuwsbrief?

Een steeds sneller groeiend informatieaanbod maakt lezers een tikkeltje huiverig om nog eens in te tekenen op een extra nieuwsbrief. Daarnaast is er steeds de vrees dat het e-mailadres wel eens misbruikt zou kunnen worden. jul 7, 2009Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,979

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,259

Een animated gif als een conversie aanjager

3,618

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,111

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,909

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail