Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
E-mailmarketing, Strategie, Trends

Hyper-personalisatie is de volgende stap

hyperpersonalisatieDe consultant van een bekend CRM pakket belt naar de consultant op het vlak van e-mailmarketing van een gemeenschappelijke klant. Om even af te stemmen. Vroeger waren dat twee aparte werelden. Vandaag heeft e-mailmarketing veel weg van marketingtools en overigens geldt ook het omgekeerde.

Als we even wat surfen in de wereld van de e-mailmarketing specialisten, dan wordt deze trend bevestigt. Daar hanteert men de term “hyper-personalisatie”. E-mailmarketingplatformen worden steeds meer multikanaal marketing instrumenten die extreem uitgerust zijn om het individuele traject van de klant in kaart te brengen en ook te begeleiden.

Steeds fijner

Enerzijds zal het oorspronkelijk opt-in profiel permanent op het vlak van de geleverde informatie verfijnd worden, anderzijds zullen de verschillende kanalen daar de nodige voeding vinden om consument op de juiste wijze aan te spreken. Segmenteren wordt stilaan niet meer een zaak in de stijl van geef alle contacten binnen een bepaalde postcode waar het verkooppunt gelegen is.

Neen, binnen de theorie van de hyper-personalisatie daalt straks ook e-mailmarketing nog steeds verder af tot op het niveau van de individuele contacten. Nog meer relevantie door de boodschap beter aan te passen aan de juiste persoon, op het juiste moment en via het juiste kanaal. De postcode is nog steeds relevant binnen deze context van de segmentatie, maar het is slechts een eerste stap. Daarna zullen het koopgedrag, het leesgedrag en nog tientallen andere parameters bepalen welk die relevante boodschap zal zijn.

Over en weer stelen

Nog andere evangelisten hebben het over een ‘over en weer’ stelen van tussen e-mailmarketing en marketing automatisering als het over functionaliteit gaat. CRM en marketing pakketten sturen tegenwoordig ook e-mails uit. Bepaalde e-mailplatformen doen hun uiterste best om meer en meer op een marketing en een CRM-tool te lijken. Het goede nieuws is dat e-mailmarketing gewoon niet meer ter discussie staat als het over marketing gaat. Integendeel zelfs, want andere partijen starten met het implementeren van e-mail automatisering.

Het slechte nieuws is dat e-mailmarketing toch een zeer specifieke tak van sport is. Voor individuele berichten zullen die marketingplatformen allicht wel het gevraagde werk verrichten. Maar als het over grote bulk hoeveelheden gaat, dan komen we wel op een specifiek terrein uit. Want één van de grote gevaren van amateurisme op het vlak van het verzenden van grote hoeveelheden zijn de spam filters, de ISP’s die met gemak je bericht uit de primaire inbox houden. En dat zijn nog maar de technische elementen.

Inzicht

Want, straks zal je op klant niveau en eventueel op groepen van klanten wel naar de verkoopresultaten kunnen kijken, maar het verband met je e-mailmarketing campagne is verdwenen. Een doorgedreven analyse van van rapport van een bepaalde  e-mailcampagne leert ook heel veel of je nu de juiste aanpak hanteerde, dan wel je toch moet bijsturen. Met andere woorden, laten we niet in de val trappen alleen nog met individuele gevallen bezig te zijn. Want daar dreigt het gevaar van de automatisering van de marketing.

Wat ons weer bij het telefoongesprek brengt tussen de consultant van het CRM pakket en de consultant. Daar wordt impliciet de juiste verhouding weergegeven. Aan de zijde van de CRM wordt de consument in kaart gebracht. Aan de zijde van het e-mail-platform worden de e-mailcampagnes professioneel verstuurd.

Interactief communiceren

Alleen moeten beiden vandaag met elkaar spreken. Niet zomaar wat gegevens doorgeven, maar wel het materiaal voor de segmentatie moet van de CRM richting het e-mailplatform. De resultaten van de e-mailcampagne zoals lees- en klikgedrag moeten dan weer onverwijld doorgegeven worden aan het CRM pakket. Om de kaart aan te vullen, maar ook om eventuele vervolgacties op te starten. Zo haal je het beste uit twee werelden. Hyper-personalisatie is dan misschien wel de volgende stap, een schitterende API met je e-marketingtool is een must!

aug 27, 2016Ann Flipkens
Previous storyLitmus en Microsoft zetten een samenwerking opNext storyFlexmail voert nieuwe Privacy Policy in voor nog meer garantie op privacy
Home Hyper-personalisatie is de volgende stap
6 jaar geleden E-mailmarketing, Strategie, Trends162
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
E-mailmarketing

Hang geen bijlage aan je e-mail, verwijs er naar!

Je wil extra info meegeven in je e-mail boodschap. Een pdf document,met alle eigenschappen van je nieuwste product meegeven, lijkt de ideale piste. Alleen denkt je lezer daar helemaal anders over. jul 30, 2009Thomas Vangelooven

Content, E-mailmarketing, Inspiratie!, Trends

Verras je publiek: video in e-mail, stap-voor-stap

In onze vorige blogpost ontsluierden we een eerste dimensie van video in e-mail. Tips en tricks om video’s sterker te maken maar ook voordelen van de integratie van video in e-mailcampagnes. Het vorige artikel gemist of een opfrissing nodig? HIER kan je het artikel terugvinden en nalezen. Vandaag gaan we dieper in op een tweede dimensie: […]

Cases, E-mailmarketing

Toerisme Vlaanderen: e-mailmarketing en website werken samen

Toerisme Vlaanderen is een intern verzelfstandigd agentschap van de Vlaamse overheid. Als kennis- en strategie gedreven marketingorganisatie wilt het tegen 2020 het toerisme in en naar Vlaanderen en Brussel op een duurzame manier ontwikkelen tot een economische groeimotor. Vlaanderen actief als vakantiebestemming promoten en meer bezoekers aantrekken zijn twee van de speerpunten. Daarvoor heeft het […]

Cases, Tips

Flexmail lanceert nieuwe e-strategie met dynamic content

Met ‘dynamic content’ heeft het e-mail marketing platform Flexmail een nieuwe e-strategie geïntroduceerd. Die zet in op snelheid, gebruikersgemak en flexibiliteit voor de e-marketeer. nov 19, 2010Thomas Vangelooven

Strategie

Organiseer je e-mailmarketing met het gebruikersbeheer

E-mailmarketing is een opdracht waar vaak meerdere medewerkers in het bedrijf mee bezig zijn. Om te verzekeren dat er een soort van ‘controle’ wordt ingebouwd, kan je met e-mailmarketingplatform Flexmail de gebruikers beheren.   okt 28, 2011Michelle Dassen

Tips

Verspreid nieuws voor een grotere impact

In vele bedrijven wordt op de dag van vandaag de communicatie naar de media toe door meerdere personen in de organisatie gevoerd. En meestal hebben die mensen niet echt een communicatie-achtergrond. Speciaal voor hen hebben we hier een waardevolle tip! nov 18, 2011Michelle Dassen

Strategie

Heb jij al eens gedacht aan levenscyclusmarketing?

Vele marketeers haken af bij het horen van levenscyclusmarketing omdat ze denken dat het te gecompliceerd en tijdrovend is. Maar volgens e-mailmarketingexperts is het omgekeerde net waar. Stel je campagnes slim op en verhoog daarmee je conversieratio.  sep 7, 2011Michelle Dassen

Afleverbaarheid

Priority inbox nieuwe uitdaging

Er is een nieuwe uitdaging voor de e-marketeers. Na het overleven van de spamfilters van de diverse e-mailplatformen is er nu de priority inbox. De idee is best een beetje vergelijkbaar met de vroegere priority zegel van de post. Je bericht wordt sneller verwerkt en als eerste gesorteerd. sep 3, 2010Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,258

Een animated gif als een conversie aanjager

3,442

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,110

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,771

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail