Over het nut van het personaliseren van e-mailberichten heeft men al hele boeken gevuld en menig congres toegesproken. Niemand twijfelt aan de kracht van een persoonlijke toets in een e-mailbericht. Maar denken we er ook aan om persoonlijk deze gepersonaliseerde boodschap te versturen?
Van wie?
Alle energie die we steken in het aanmaken van de perfecte digitale boodschap aan onze prospecten laten we soms verloren gaan door een kleine onoplettendheid. De afzender moet natuurlijk ook een gevoel van herkenning geven aan de ontvanger. Als je je e-marketing campagne verstuurt vanuit info@mijnbedrijf.com loop je niet alleen het risico dat de ongewenste e-mailmap het einddoel wordt, maar dat je klant de e-mail niet als relevant herkent.
Ikke, wie anders?
Dezelfde boodschap met je eigen naam als afzender geeft gegarandeerd een hogere open ratio. John Mast, de verantwoordelijke van Expedia CruiseShipCenters, nam een tijdje terug de proef op de som. Hij verstuurde de e-mailcampagne uit naam een echte reisconsulent uit de buurt van de prospect. En wat merkte de e-marketeer? Zijn open ratio klom met ruim vijf procent. En de doorklik ratio groeide met een kwart. De omzet bleef niet achter. Met een minimum aan inspanning een kers op de taart zetten, dat laat je toch niet zo maar achterwege!