Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Design, E-mailmarketing, Inspiratie!, Strategie, Tips

In 9 stappen met vooral beeld een onverwachte boodschap brengen

De case die we vandaag brengen is er eentje waar je wat inlevend vermogen voor nodig hebt. Riederalm is een hotel aan de voet van de skipiste in het Oostenrijkse Leogang, niet ver van het bekende Zell am See. Dit hotel beleeft haar hoogdagen natuurlijk in de winter.

riederalmDan is marketing nauwelijks nodig. De kamers lopen in de winter bijna vanzelf vol. Maar in het zomerseizoen is natuurlijk elke lege kamer een doorn in het oog van de eigenaar. Dus wordt e-mailmarketing ingezet om de gasten uit de winter terug te lokken. Maar hoe doe je dat met een imago van sneeuw, skiën en koude? Wel we zetten maximaal in op beeld!

1 Dit is het eerste beeld. Het merk hoort altijd bovenaan te staan – bij voorkeur in de linkerhoek, waarna de titel volgt. Hier geen titel en het logo in het midden. Gewoon om in één oogopslag de voorbije skivakantie op te roepen.

2 Dit is dan het contrasterende beeld. Met een beetje leuke belichting wordt het zwembad van het hotel in beeld gebracht. Als de bergen je niet opvallen, dan zou je zo kunnen denken dat deze getrokken werd in één of ander exotisch oord. Neen, het is wel degelijk Riederalm. Veel gasten zullen zich niet eens beseft hebben dat er een openluchtzwembad was. Als hier de verrassing niet toeslaat, dan had geen enkele tekst – hoe kunstig geschreven – dit effect bereikt.

3 Hier komt pas de titel van de nieuwsbrief. De zomer wordt aan het hotel vastgeknoopt. Had de titel bovenaan gestaan, dan hadden waarschijnlijk veel contacten weg geklikt. Want Riederalm en zomer horen immers niet bij elkaar. En de skivakantie, die regel ik wel in de herfst.

4 Nu is er plaats voor de grootste USP die Riederalm bezit, de kleinschaligheid en de familiale aanpak. Elk lid dat op de foto staat ben je bij je laatste verblijf tegengekomen, aan de receptie, de bar, het restaurant… Wij zijn altijd je vriend is de uitstraling van het hotel. Dit stukje ontbreekt in geen enkel e-mailbericht dat uitgestuurd wordt. En er zit ook een knipoog in verwerkt. Trouwt er iemand of wordt er een nieuwe spruit geboren, dan groeit de groep op de foto. Even vernuftig als Facebook.

5 De spreuk van de dag. Geen stress, geen flitserig verkooppraatje, gewoon even een pauze tussen de opening en de verdere boodschap. Tussen de contacten die de nieuwsbrief lezen kijken er gegarandeerd op den duur een aantal uit naar de wijsheid van de maand. Iets wat de openratio natuurlijk ten goede komt.

6 Normaal staat in een e-mailbericht de tekst links en de afbeeldingen rechts. Hier wordt er duidelijk bewust afgeweken. Vanaf nu zijn de afbeeldingen die weer de sfeer moeten scheppen. Neen, geen winter te zien. In Leogang is het in de zomer net zo leuk als elders. Daarom staan ze dit keer links.

7 Werken met tussentitels is de juiste methode om het scannende oog te bedienen. Telkens worden zomerse activiteiten in het vet gezet. Ontspannen in de zomer, Wandelen, Skydiven, Fietsen. Het zijn tekstuele toelichtingen bij de foto’s die waarschijnlijk reeds lang hun werk gedaan hebben.

8 Hier hebben we pas de eerste Call To action. Je zou deze al sneller verwachten, want ze zit zeker buiten het zichtbare gedeelte van de voorvertoning. Maar daar zijn twee redenen voor te vinden. Vooreerst is er het familiale – bijna zen – karakter van het bedrijf. Dus gaan we niet agressief met CTA’s te werk. En bovendien was er eerst een wat ongewone boodschap uit te leggen. Een CTA hogerop zou haar effect niet gehad hebben. Let ook op de zachte boodschap: „meer details”. Maar vergis je niet. Ze leidt recht naar een landingspagina met een aanbod en tarieven voor een zomer verblijf.

9 Hier worden nog een paar extra diensten in de verf gezet. Het blijft immers een vier sterren etablissement. Het verhuren van fietsen, een cadeaubon om iemand te verwennen of gastronomie, het moet allemaal bijdragen tot de verleiding en uiteraard de omzet.

aug 8, 2014Thomas Vangelooven
Previous storyVervang de ‘No-Reply’ door een ‘mens van vlees en bloed’Next storyVijf overwegingen bij het plaatsen van foto’s in je e-mailberichten
Home In 9 stappen met vooral beeld een onverwachte boodschap brengen
9 jaar geleden Design, E-mailmarketing, Inspiratie!, Strategie, Tips617
Thomas Vangelooven
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Content, E-mailmarketing, List Building, Reporting, Strategie, Targeting, Tips

Beloven doet lezen

Je kent de routine. We schrijven een bericht met relevante inhoud. We bedenken daar ook ineens een goede onderwerpregel bij. En toch blijft de leesratio beneden de verwachting. Tijd om eens in de toverdoos te rammelen… okt 17, 2012Ann Flipkens

Cases, Content, Design, E-commerce, Strategie

Alles wat je moet weten over timing

Online shoppen en e-mail, het is een kwestie van een goede timing. Dat leerden we toen we kennis maakten met het Amerikaanse gilt.com. Zij ontwikkelden een aparte stijl van e-mailmarketing in combinatie met hun online winkel. nov 21, 2012Thomas Vangelooven

Targeting

Vier tactieken om je mailinglijst te segmenteren

Segmentatie is en blijft een krachtige tactiek om de ontvangers te overtuigen je e-mail te openen én te lezen. De kunst zit erin om de juiste data te verzamelen. In deze blogpost onthullen we vier tactieken om je mailinglijst te segmenteren.  jul 13, 2011Ann Flipkens

Content, Design, E-mailmarketing, Tips

E-mailmarketingtips voor kleine bedrijven en starters

MarketingProfs geeft een aantal eenvoudige e-mailmarketingtips voor kleine bedrijven die je nieuwsbrief een boost kunnen geven. Wij voegen intussen daad bij het woord. feb 10, 2012Ann Flipkens

De juiste inbox!

In de blog ‘Heb jij wel het juiste e-mailadres?’ refereerden we toen naar een onderzoek van het Engelse Contactlab. Zij leerden dat als je alle e-mailadressen in de Europese gemeenschap uitsmeerde over de volledige bevolking, dat iedere Europeaan op dat moment gemiddeld 2,3 e-mailadressen heeft. Recent onderzoek van BlueHornet in Amerika bevestigt nogmaals dit cijfer. […]

Content, List Building

Drie manieren om de aandacht van je abonnee vast te houden

Relevantie en waarde zijn de twee sleutelwoorden van efficiënte e-mailmarketing. Maar als je abonnee niet de moeite doet om je e-mail te openen of te lezen, dan mist de e-mail zijn doel. Volg daarom deze tips om hem bij de les te houden.  aug 26, 2011Ann Flipkens

E-mailmarketing, Inspiratie!, Trends

Ontvanger triggert e-mailmarketing

Het jaar loopt weer stilaan naar haar einde. Hoewel er op het vlak van e-mailmarketing net omwille van dat jaareinde, nog drukke dagen te wachten staan, sijpelen nu al de eerste trendlijstjes en voorspellingen omtrent de toekomst van e-mailmarketing binnen. We filteren ze op haalbaarheid en zullen de komende weken de opmerkelijkste visies brengen. nov […]

Afleverbaarheid, E-mailmarketing, Inspiratie!, Strategie, Tips

Stuur eens een adreswijziging

Je e-mail in de mailbox van de ontvanger krijgen. Dat lijkt soms niet zo eenvoudig. Want de grote e-mailproviders hebben zo allen hun eigen spelregels, om te bepalen wat in de primaire inbox terecht mag komen. En soms kan vindingrijkheid een handje helpen. Door bijvoorbeeld een adreswijziging uit te sturen. apr 23, 2015Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,979

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,260

Een animated gif als een conversie aanjager

3,757

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,111

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,983

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail