Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Design, E-mailmarketing, Inspiratie!, Strategie, Tips

In 9 stappen met vooral beeld een onverwachte boodschap brengen

De case die we vandaag brengen is er eentje waar je wat inlevend vermogen voor nodig hebt. Riederalm is een hotel aan de voet van de skipiste in het Oostenrijkse Leogang, niet ver van het bekende Zell am See. Dit hotel beleeft haar hoogdagen natuurlijk in de winter.

riederalmDan is marketing nauwelijks nodig. De kamers lopen in de winter bijna vanzelf vol. Maar in het zomerseizoen is natuurlijk elke lege kamer een doorn in het oog van de eigenaar. Dus wordt e-mailmarketing ingezet om de gasten uit de winter terug te lokken. Maar hoe doe je dat met een imago van sneeuw, skiën en koude? Wel we zetten maximaal in op beeld!

1 Dit is het eerste beeld. Het merk hoort altijd bovenaan te staan – bij voorkeur in de linkerhoek, waarna de titel volgt. Hier geen titel en het logo in het midden. Gewoon om in één oogopslag de voorbije skivakantie op te roepen.

2 Dit is dan het contrasterende beeld. Met een beetje leuke belichting wordt het zwembad van het hotel in beeld gebracht. Als de bergen je niet opvallen, dan zou je zo kunnen denken dat deze getrokken werd in één of ander exotisch oord. Neen, het is wel degelijk Riederalm. Veel gasten zullen zich niet eens beseft hebben dat er een openluchtzwembad was. Als hier de verrassing niet toeslaat, dan had geen enkele tekst – hoe kunstig geschreven – dit effect bereikt.

3 Hier komt pas de titel van de nieuwsbrief. De zomer wordt aan het hotel vastgeknoopt. Had de titel bovenaan gestaan, dan hadden waarschijnlijk veel contacten weg geklikt. Want Riederalm en zomer horen immers niet bij elkaar. En de skivakantie, die regel ik wel in de herfst.

4 Nu is er plaats voor de grootste USP die Riederalm bezit, de kleinschaligheid en de familiale aanpak. Elk lid dat op de foto staat ben je bij je laatste verblijf tegengekomen, aan de receptie, de bar, het restaurant… Wij zijn altijd je vriend is de uitstraling van het hotel. Dit stukje ontbreekt in geen enkel e-mailbericht dat uitgestuurd wordt. En er zit ook een knipoog in verwerkt. Trouwt er iemand of wordt er een nieuwe spruit geboren, dan groeit de groep op de foto. Even vernuftig als Facebook.

5 De spreuk van de dag. Geen stress, geen flitserig verkooppraatje, gewoon even een pauze tussen de opening en de verdere boodschap. Tussen de contacten die de nieuwsbrief lezen kijken er gegarandeerd op den duur een aantal uit naar de wijsheid van de maand. Iets wat de openratio natuurlijk ten goede komt.

6 Normaal staat in een e-mailbericht de tekst links en de afbeeldingen rechts. Hier wordt er duidelijk bewust afgeweken. Vanaf nu zijn de afbeeldingen die weer de sfeer moeten scheppen. Neen, geen winter te zien. In Leogang is het in de zomer net zo leuk als elders. Daarom staan ze dit keer links.

7 Werken met tussentitels is de juiste methode om het scannende oog te bedienen. Telkens worden zomerse activiteiten in het vet gezet. Ontspannen in de zomer, Wandelen, Skydiven, Fietsen. Het zijn tekstuele toelichtingen bij de foto’s die waarschijnlijk reeds lang hun werk gedaan hebben.

8 Hier hebben we pas de eerste Call To action. Je zou deze al sneller verwachten, want ze zit zeker buiten het zichtbare gedeelte van de voorvertoning. Maar daar zijn twee redenen voor te vinden. Vooreerst is er het familiale – bijna zen – karakter van het bedrijf. Dus gaan we niet agressief met CTA’s te werk. En bovendien was er eerst een wat ongewone boodschap uit te leggen. Een CTA hogerop zou haar effect niet gehad hebben. Let ook op de zachte boodschap: „meer details”. Maar vergis je niet. Ze leidt recht naar een landingspagina met een aanbod en tarieven voor een zomer verblijf.

9 Hier worden nog een paar extra diensten in de verf gezet. Het blijft immers een vier sterren etablissement. Het verhuren van fietsen, een cadeaubon om iemand te verwennen of gastronomie, het moet allemaal bijdragen tot de verleiding en uiteraard de omzet.

aug 8, 2014Thomas Vangelooven
Previous storyVervang de ‘No-Reply’ door een ‘mens van vlees en bloed’Next storyVijf overwegingen bij het plaatsen van foto’s in je e-mailberichten
Home In 9 stappen met vooral beeld een onverwachte boodschap brengen
8 jaar geleden Design, E-mailmarketing, Inspiratie!, Strategie, Tips617
Thomas Vangelooven
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  

Nog meer e-mailmarketing

Het einde van het jaar nadert. Het is dan niet alleen tijd voor jaaroverzichten, maar ook voor voorspellingen voor het komende jaar. Het Canadese Überflip zette enkele opmerkelijke cijfers naast elkaar. dec 6, 2013Thomas Vangelooven

List Building, Strategie, Tips

Ooit aan een mini serie gedacht?

E-mail adressen verzamelen is een belangrijk facet in e-marketing. We weten allen dat iedere mogelijke kandidaat voor het ingeven van een e-mailadres soms aarzelt. Want eens zijn adres gegeven, moet hij weer actie ondernemen om uitgeschreven te raken… mrt 30, 2010Ann Flipkens

Testing

De hoge prijs van een schoonheidsfoutje

Elke geopende e-mail is een kans om als merk met de ontvanger te communiceren.  Tegelijkertijd is het ook een kans om je merkreputatie op te bouwen. Slordigheden kunnen die reputatie snel om zeep helpen.  sep 21, 2011Thomas Vangelooven

Afleverbaarheid, E-mailmarketing, Inspiratie!, Strategie, Tips

Stuur eens een adreswijziging

Je e-mail in de mailbox van de ontvanger krijgen. Dat lijkt soms niet zo eenvoudig. Want de grote e-mailproviders hebben zo allen hun eigen spelregels, om te bepalen wat in de primaire inbox terecht mag komen. En soms kan vindingrijkheid een handje helpen. Door bijvoorbeeld een adreswijziging uit te sturen. apr 23, 2015Ann Flipkens

Afleverbaarheid, Content, E-mailmarketing

Kregen jullie al vijf vuistregels bij het schrijven van een onderwerpregel?

Ja, die kregen jullie al twee keer. Maar dan is het verhaal nog niet rond. Vandaag serveren we je er vijf nieuwe. Opdat het duidelijk zou zijn dat een onderwerpregel misschien maar een 35 tot 50 tekens telt,maar toch ongelooflijk belangrijk is. dec 21, 2009Ann Flipkens

E-mailmarketing, Strategie, Trends

E-mailbarometer bevestigt: e-mail kan nog steeds groeien.

Niet dat iedereen al de weg naar e-mailmarketing gevonden heeft. Zelfs de barometer leerde in haar laatste enquête dat heel wat bedrijven de stap nog moeten zetten. Maar dat laatste zijn ze ook wel van plan. Zij die al even bezig zijn op dit pad, zien alleen maar groei. mei 24, 2016Ann Flipkens

Content, E-mailmarketing, Strategie, Tips

Een goede reden om iemand een e-mail te sturen?

We hebben er alvast een paar. Je streeft toch ook naar een langdurige relatie met een klant? Waarom stuur je na een aankoop via de website alleen maar een standaard bedankbericht? Al te vaak focussen we op het product dat we aangeboden hebben of de verkoop zelf. Maar dat is maar van korte duur. Waar […]

E-mailmarketing, Hoe begin je met e-mailmarketing, Strategie, Tips

5 must-have elementen voor je nieuwsbrief

Die eerste indruk, je weet het ondertussen wel. En dan zijn er nog die e-mailclients die niet spontaan je afbeeldingen willen laten zien. Vandaag geven we vijf tips hoe je dan toch nog de meubelen kan redden… jun 4, 2013Michelle Dassen

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,978

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,258

Een animated gif als een conversie aanjager

3,509

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,110

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,830

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail