Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Design, E-mailmarketing, Inspiratie!, Strategie, Tips

In 9 stappen met vooral beeld een onverwachte boodschap brengen

De case die we vandaag brengen is er eentje waar je wat inlevend vermogen voor nodig hebt. Riederalm is een hotel aan de voet van de skipiste in het Oostenrijkse Leogang, niet ver van het bekende Zell am See. Dit hotel beleeft haar hoogdagen natuurlijk in de winter.

riederalmDan is marketing nauwelijks nodig. De kamers lopen in de winter bijna vanzelf vol. Maar in het zomerseizoen is natuurlijk elke lege kamer een doorn in het oog van de eigenaar. Dus wordt e-mailmarketing ingezet om de gasten uit de winter terug te lokken. Maar hoe doe je dat met een imago van sneeuw, skiën en koude? Wel we zetten maximaal in op beeld!

1 Dit is het eerste beeld. Het merk hoort altijd bovenaan te staan – bij voorkeur in de linkerhoek, waarna de titel volgt. Hier geen titel en het logo in het midden. Gewoon om in één oogopslag de voorbije skivakantie op te roepen.

2 Dit is dan het contrasterende beeld. Met een beetje leuke belichting wordt het zwembad van het hotel in beeld gebracht. Als de bergen je niet opvallen, dan zou je zo kunnen denken dat deze getrokken werd in één of ander exotisch oord. Neen, het is wel degelijk Riederalm. Veel gasten zullen zich niet eens beseft hebben dat er een openluchtzwembad was. Als hier de verrassing niet toeslaat, dan had geen enkele tekst – hoe kunstig geschreven – dit effect bereikt.

3 Hier komt pas de titel van de nieuwsbrief. De zomer wordt aan het hotel vastgeknoopt. Had de titel bovenaan gestaan, dan hadden waarschijnlijk veel contacten weg geklikt. Want Riederalm en zomer horen immers niet bij elkaar. En de skivakantie, die regel ik wel in de herfst.

4 Nu is er plaats voor de grootste USP die Riederalm bezit, de kleinschaligheid en de familiale aanpak. Elk lid dat op de foto staat ben je bij je laatste verblijf tegengekomen, aan de receptie, de bar, het restaurant… Wij zijn altijd je vriend is de uitstraling van het hotel. Dit stukje ontbreekt in geen enkel e-mailbericht dat uitgestuurd wordt. En er zit ook een knipoog in verwerkt. Trouwt er iemand of wordt er een nieuwe spruit geboren, dan groeit de groep op de foto. Even vernuftig als Facebook.

5 De spreuk van de dag. Geen stress, geen flitserig verkooppraatje, gewoon even een pauze tussen de opening en de verdere boodschap. Tussen de contacten die de nieuwsbrief lezen kijken er gegarandeerd op den duur een aantal uit naar de wijsheid van de maand. Iets wat de openratio natuurlijk ten goede komt.

6 Normaal staat in een e-mailbericht de tekst links en de afbeeldingen rechts. Hier wordt er duidelijk bewust afgeweken. Vanaf nu zijn de afbeeldingen die weer de sfeer moeten scheppen. Neen, geen winter te zien. In Leogang is het in de zomer net zo leuk als elders. Daarom staan ze dit keer links.

7 Werken met tussentitels is de juiste methode om het scannende oog te bedienen. Telkens worden zomerse activiteiten in het vet gezet. Ontspannen in de zomer, Wandelen, Skydiven, Fietsen. Het zijn tekstuele toelichtingen bij de foto’s die waarschijnlijk reeds lang hun werk gedaan hebben.

8 Hier hebben we pas de eerste Call To action. Je zou deze al sneller verwachten, want ze zit zeker buiten het zichtbare gedeelte van de voorvertoning. Maar daar zijn twee redenen voor te vinden. Vooreerst is er het familiale – bijna zen – karakter van het bedrijf. Dus gaan we niet agressief met CTA’s te werk. En bovendien was er eerst een wat ongewone boodschap uit te leggen. Een CTA hogerop zou haar effect niet gehad hebben. Let ook op de zachte boodschap: „meer details”. Maar vergis je niet. Ze leidt recht naar een landingspagina met een aanbod en tarieven voor een zomer verblijf.

9 Hier worden nog een paar extra diensten in de verf gezet. Het blijft immers een vier sterren etablissement. Het verhuren van fietsen, een cadeaubon om iemand te verwennen of gastronomie, het moet allemaal bijdragen tot de verleiding en uiteraard de omzet.

aug 8, 2014Thomas Vangelooven
Previous storyVervang de ‘No-Reply’ door een ‘mens van vlees en bloed’Next storyVijf overwegingen bij het plaatsen van foto’s in je e-mailberichten
Home In 9 stappen met vooral beeld een onverwachte boodschap brengen
6 jaar geleden Design, E-mailmarketing, Inspiratie!, Strategie, Tips617
Thomas Vangelooven
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Strategie

Heb jij al eens gedacht aan levenscyclusmarketing?

Vele marketeers haken af bij het horen van levenscyclusmarketing omdat ze denken dat het te gecompliceerd en tijdrovend is. Maar volgens e-mailmarketingexperts is het omgekeerde net waar. Stel je campagnes slim op en verhoog daarmee je conversieratio.  sep 7, 2011Michelle Dassen

Design

De truc met de achtergrondafbeelding

Welke e-marketeer heeft al niet eens een dosis hoofdpijn verzachtende middelen tot zich moeten nemen omdat de achtergrondafbeelding in zijn e-mailcampagne hardnekkig weigerde zich correct te vertonen. Vooral in Microsofts liefste, de e-mailclient Outlook, wil het vaak misgaan. Een Amerikaanse internaut puzzelde net zo lang, tot hij een sluitende oplossing gevonden had. We willen deze […]

Content, Design, E-mailmarketing

Maak het je lezer gemakkelijk

We zitten altijd verlekkerd te kijken naar de statistieken van de conversie ratio’s. Daarvoor bedrijven we immers e-marketing. En dan is het verwonderlijk dat we toch weer keer op keer geconfronteerd worden met drempels. apr 25, 2012Ann Flipkens

Afleverbaarheid, Inspiratie!, Strategie, Tips, Trends

Vlieg niet te vaak op automatische piloot!

Het is dan wel vakantie en het moment van het jaar om het vliegtuig te nemen. Maar waar een piloot op een lijnvlucht automatisch grijpt naar de piloot zonder handen, letten we bij e-mailmarketing beter op. Het is niet omdat je iets kan automatiseren, dat je het ook moet. jul 13, 2015Ann Flipkens

Cases, Inspiratie!, Tips

Hoe Touring in 8 stappen haar promotie aankondigt

Een besparing is een goed uitgangspunt om een aanbieding te lanceren. Dat geldt voor alle marketingkanalen, maar zeker ook voor e-mailmarketing. Als de werkende mens in de ochtendfile via het radionieuws heeft mogen vernemen wat allemaal de komende tijd duurder gaat worden, dan is een besparing van ruim 200 euro een goede trigger voor eenieder […]

E-mailmarketing, Strategie, Tips

25 antwoorden voor de e-mailmarketeer (deel 2)

In de vorige blogpost gaven we al een uitgebreide inleiding over het steeds complex wordende werkveld van de e-mailmarketeer. In dit artikel geven we het tweede deel mee van de ‘wegenkaart’, waarmee de e-markteer kan manoeuvreren door het ingewikkelde e-mailmarketinglandschap. dec 15, 2010Ann Flipkens

Reporting

De meetcijfers for dummies

Start je net met e-mailmarketing? Dan klinken al die data, die een e-mailmarketingplatform vrijgeeft over je e-mailcampagne, vast nuttig. Maar als nieuwkomer is het niet evident om meteen te weten wat de cijfers je precies zeggen. Hier een gids.  mei 18, 2011Michelle Dassen

Tips, Trends

Wat kunnen we van LinkedIn leren?

Deze week trok Facebook de stekker uit haar e-mailplatform. LinkedIn daarentegen doet net het omgekeerde. Ze brengt haar gesponsorde InMail naar het mobiele platform. mrt 7, 2014Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,255

Een animated gif als een conversie aanjager

3,107

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,747

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2,354

Aan de slag met GDPR binnen e-mailmarketing

2018 © Flexmail