Wat voor bankrekeningen en telefoonnummers al de normaalste zaak van de wereld is, is nu ook voor je e-mailadres wettelijk geregeld. Wanneer je van bank of telecombedrijf verandert, dan kan je je rekeningnummer nog even hanteren en je telefoonnummer meenemen. Nu blijft sinds vandaag ook je e-mailadres, met bijhorende inbox, actief gedurende 18 maanden.
Een telefoonnummer meenemen is eerder een eenvoudige operatie, maar een e-mailadres verhuizen is niet zo eenvoudig. Je zit immers met het domein van de internetprovider achter het apenstaartje. Schakel je van bedrijf a over naar bedrijf b, dan verandert je adres van e-mail@a.be naar e-mail@b.be. En de provider waar je vertrekt is natuurlijk niet geneigd om nog veel kosten te maken om je te faciliteren.
Vroeger
Tot gisteren moesten internetproviders, op uitdrukkelijk verzoek, gedurende zes maanden toegang verlenen tot het oude e-mailaccount ofwel de e-mails doorsturen naar het nieuwe e-mailadres. Deze mogelijkheid was niet goed gekend bij de overstappende gebruikers, lezen we in de toelichting bij het nieuwe wetsontwerp. Bovendien blijkt in de praktijk, volgens de indieners van de wet, zes maanden een te korte overgangsperiode te zijn. Een e-mailadres is tegenwoordig ook een identificatiemiddel op internet.
Achttien maanden
Volksvertegenwoordiger Roel Deseyn (CD&V) pleitte aanvankelijk om de oude termijn van zes maanden op te trekken naar twee jaar, maar moest uiteindelijk genoegen nemen in het compromis van 18 maanden. De maatregel werd eind januari 2014 via een wetsontwerp reeds goedgekeurd en staat sinds 27 maart in de telecomwet. Sinds 8 mei 2014 is dit principe van kracht. Wie een e-mailadres van zijn provider – zoals @belgacom.be en @telenet.be – zal na een overstap, nog steeds gedurende anderhalf jaar in zijn oude mailbox kunnen.
Belangrijk signaal
Europees commissaris Neelie Kroes is alvast enthousiast over deze aangepaste paragraaf in de Belgische telecomwet. Ze heeft de ambitie om deze uit te breiden naar de hele Europese Unie. Zo maakt België ook een beetje school voor de hele wereld. Voor digitale marketeers is deze wet ook een heel belangrijk signaal. Vooreerst bevestigt dit nog maar eens een keer dat een e-mailadres even serieus moet genomen worden als een klassiek adres. Als je van woning verandert, dan zijn er verschillende diensten die je post doorsturen. Voortaan geldt hetzelfde principe voor je e-mail. Bovendien is een e-mailadres na een verhuis geen verloren adres op je verzendlijst.
Gekend fenomeen
We weten allemaal dat marketinglijsten na verloop van tijd verouderen. En dat betekent dat je soms serieus moet uitzuiveren. Met het verlies van vele e-mailadressen als gevolg. We kennen het fenomeen, uitgestuurde e-mailberichten komen terug met een bounce boodschap. De inbox van de tegenpartij zit overvol of het adres bestaat gewoon niet meer. Vaak is je contact zich niet meer bewust van zijn inschrijving bij je lijst en zal dan ook niet zijn verandering van provider melden.
Verschuiven
Met de verplichting voor de internetproviders om de inbox langer te beschikking te houden of om de e-mail gedurende 18 maanden door te sturen, verschuif je dat probleem. Daar moeten we ons van bewust zijn. Maar doordat de contacten uit de marketinglijst jou e-mailbericht zien staan in een leeglopende oude inbox krijg je wel twee effecten. Tijdelijk val je beter op. Maar ook zal je contact zich realiseren dat hij een verhuismelding bij jou moet neerleggen.
Nieuwe service?
Daarom is het misschien meer dan zinvol om in de footer van je nieuwsbrief een extra functionaliteit in te bouwen. We hebben allemaal reeds de uitschrijf mogelijkheid. Zorg dat je zeker ook een link voorziet, zodat je contacten hun profiel kunnen aanpassen: “profiel aanpassen” of “gegevens veranderen”? Contacten gemakkelijk hun e-mailadres laten veranderen maakt het leven van je contact een behoorlijk stukje eenvoudiger. En jij als marketeer hebt weer een ziel gered! Of heeft iemand een beter idee?