Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
List Building, Strategie, Wetgeving

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

Wat voor bankrekeningen en telefoonnummers al de normaalste zaak van de wereld is, is nu ook voor je e-mailadres wettelijk geregeld. Wanneer je van bank of telecombedrijf verandert, dan kan je je rekeningnummer nog even hanteren en je telefoonnummer meenemen. Nu blijft sinds vandaag ook je e-mailadres, met bijhorende inbox, actief gedurende 18 maanden.

emailEen telefoonnummer meenemen is eerder een eenvoudige operatie, maar een e-mailadres verhuizen is niet zo eenvoudig. Je zit immers met het domein van de internetprovider achter het apenstaartje. Schakel je van bedrijf a over naar bedrijf b, dan verandert je adres van e-mail@a.be naar e-mail@b.be. En de provider waar je vertrekt is natuurlijk niet geneigd om nog veel kosten te maken om je te faciliteren.

Vroeger

Tot gisteren moesten internetproviders, op uitdrukkelijk verzoek, gedurende zes maanden toegang verlenen tot het oude e-mailaccount ofwel de e-mails doorsturen naar het nieuwe e-mailadres. Deze mogelijkheid was niet goed gekend bij de overstappende gebruikers, lezen we in de toelichting bij het nieuwe wetsontwerp. Bovendien blijkt in de praktijk, volgens de indieners van de wet, zes maanden een te korte overgangsperiode te zijn. Een e-mailadres is tegenwoordig ook een identificatiemiddel op internet.

Achttien maanden

Volksvertegenwoordiger Roel Deseyn (CD&V) pleitte aanvankelijk om de oude termijn van zes maanden op te trekken naar twee jaar, maar moest uiteindelijk genoegen nemen in het compromis van 18 maanden.  De maatregel werd eind januari 2014 via een wetsontwerp reeds goedgekeurd en staat sinds 27 maart in de telecomwet. Sinds 8 mei 2014 is dit principe van kracht. Wie een e-mailadres van zijn provider – zoals @belgacom.be en @telenet.be – zal na een overstap, nog steeds gedurende anderhalf jaar in zijn oude mailbox kunnen.

Belangrijk signaal

Europees commissaris Neelie Kroes is alvast enthousiast over deze aangepaste paragraaf in de Belgische telecomwet. Ze heeft de ambitie om deze  uit te breiden naar de hele Europese Unie. Zo maakt België ook een beetje school voor de hele wereld. Voor digitale marketeers is deze wet ook een heel belangrijk signaal. Vooreerst bevestigt dit nog maar eens een keer dat een e-mailadres even serieus moet genomen worden als een klassiek adres. Als je van woning verandert, dan zijn er verschillende diensten die je post doorsturen. Voortaan geldt hetzelfde principe voor je e-mail. Bovendien is een e-mailadres na een verhuis geen verloren adres op je verzendlijst.

Gekend fenomeen

We weten allemaal dat marketinglijsten na verloop van tijd verouderen. En dat betekent dat je soms serieus moet uitzuiveren. Met het verlies van vele e-mailadressen als gevolg. We kennen het fenomeen, uitgestuurde e-mailberichten komen terug met een bounce boodschap. De inbox van de tegenpartij zit overvol of het adres bestaat gewoon niet meer. Vaak is je contact zich niet meer bewust van zijn inschrijving bij je lijst en zal dan ook niet zijn verandering van provider melden.

Verschuiven

Met de verplichting voor de internetproviders om de inbox langer te beschikking te houden of om de e-mail gedurende 18 maanden door te sturen, verschuif je dat probleem.  Daar moeten we ons van bewust zijn. Maar doordat de contacten uit de marketinglijst jou e-mailbericht zien staan in een leeglopende oude inbox krijg je wel twee effecten. Tijdelijk val je beter op. Maar ook zal je contact zich realiseren dat hij een verhuismelding bij jou moet neerleggen.

Nieuwe service?

Daarom is het misschien meer dan zinvol om in de footer van je nieuwsbrief een extra functionaliteit in te bouwen. We hebben allemaal reeds de uitschrijf mogelijkheid. Zorg dat je zeker ook een link voorziet, zodat je contacten hun profiel kunnen aanpassen: “profiel aanpassen” of “gegevens veranderen”? Contacten gemakkelijk hun e-mailadres laten veranderen maakt het leven van je contact een behoorlijk stukje eenvoudiger. En jij als marketeer hebt weer een ziel gered! Of heeft iemand een beter idee?

mei 8, 2014Ann Flipkens
Previous storyHoe een symfonie orkest in Amerika haar marketing lijst decimeerde en haar omzet verdubbelde!Next storyEen animated gif als een conversie aanjager
Home In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider
9 jaar geleden List Building, Strategie, Wetgeving3,509
Ann Flipkens
Twitter
Comments: 1
  1. Mark
    4 jaar geleden

    Net dit issue hindert burgers om van provider te veranderen (18 maanden respijt is een halve oplossing, maar geen goede) . Enige zinvolle oplossing is dat iedere burger een e-adres van de staat toegewezen krijgt.
    Dit mailadres kan levenslang gebruikt worden voor communicatie met… o.a. de staat.
    Iets in de zin van ‘voornaam.naam@bel.be’.
    Deze e-adressen kunnen op servers van de staat beheerd worden.
    Burgers kunnen dan moeiteloos van provider veranderen.

De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
E-mailmarketing, Tips

Nog drie krachtige tips om de klant te overtuigen (deel 2)

Met de ‘principles of persuasion’ heeft Robert Cialdini, de Amerikaanse hoogleraar in de Psychologie, een handleiding geschreven om consumenten te overtuigen een aankoop te doen. Onmisbare lectuur voor de e-marketeer dus. jan 13, 2012Ann Flipkens

Afleverbaarheid, List Building

Een e-mail lijst moet je af en toe snoeien

Een sierplant laat je niet jaar in jaar uit ongemoeid groeien. Want iedereen weet dat ongecontroleerd groeien snel overgaat in verwilderen. Elk jaar, op een rustig moment de snoeischaar bijhalen levert een mooie struik op. Het klinkt misschien raar, maar de zomer is het ideale moment om je eigen mailinglijsten te snoeien. jul 1, 2009Thomas […]

Content, E-mailmarketing

De kracht van het woord

Een boodschap overbrengen is niet altijd even makkelijk. Daarom is het belangrijk dat je de juiste woorden en beelden gebruikt om je lezer telkens opnieuw te verleiden. De lezer beslist immers wat ie leest en wat in de prullenmand belandt. nov 19, 2009Ann Flipkens

E-mailmarketing, Testing

Gebruik webanalyse voor je onderwerpregel

In elk overzicht van aandachtspunten voor een goede e-mailmarketing komt, zit gegarandeerd de onderwerpregel als een topper. Met de onderwerpregel willen we de lezer verleiden. Met wat je leert uit je webanalyse, kan je dat misschien nog een tikkeltje beter doen. okt 5, 2012Thomas Vangelooven

E-commerce

Scoor hogere conversieratio’s met event driven e-mail

Met event driven e-mailmarketing haal je je klantenrelatie naar de 21ste eeuw. Een e-mailcampagne naar aanleiding van een specifieke gebeurtenis, geeft je open- en doorklikratio een boost, en jaagt onderweg ook je conversieratio de hoogte in. jun 22, 2011Ann Flipkens

Events, Tips, Trends

Flexmail op DMF 2012: twee trends en een tip!

De stand van Flemail op de vakbeurs Digital Marketing First was zeker de moeite waard om te bezoeken. De nieuwste tool, de Flexmail Smart Builder werd er natuurlijk uitgebreid voorgesteld. Maar we leerden ook veel van onze gesprekspartners. okt 12, 2012Thomas Vangelooven

E-mailmarketing, Social media

Kunnen sociale media convergeren naar e-mail?

Goede e-mail marketing en goede sociale marketing zijn gelijkwaardig. Hetzelfde geldt voor slechte e-mailmarketing en slechte sociale media. En de goede praktijk voor beide kanalen is eenvoudig te omschrijven: de relevantie. jan 14, 2010Ann Flipkens

Waarom segmenteren?

Omdat segmenteren rendeert. Het Amerikaanse Mailchimp draaide 570 miljoen e-mails door een statistische molen en kwam tot volgende toch wel markante vaststellingen. dec 17, 2009Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,978

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,258

Een animated gif als een conversie aanjager

3,509

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,110

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,830

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail