Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
List Building, Strategie, Wetgeving

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

Wat voor bankrekeningen en telefoonnummers al de normaalste zaak van de wereld is, is nu ook voor je e-mailadres wettelijk geregeld. Wanneer je van bank of telecombedrijf verandert, dan kan je je rekeningnummer nog even hanteren en je telefoonnummer meenemen. Nu blijft sinds vandaag ook je e-mailadres, met bijhorende inbox, actief gedurende 18 maanden.

emailEen telefoonnummer meenemen is eerder een eenvoudige operatie, maar een e-mailadres verhuizen is niet zo eenvoudig. Je zit immers met het domein van de internetprovider achter het apenstaartje. Schakel je van bedrijf a over naar bedrijf b, dan verandert je adres van e-mail@a.be naar e-mail@b.be. En de provider waar je vertrekt is natuurlijk niet geneigd om nog veel kosten te maken om je te faciliteren.

Vroeger

Tot gisteren moesten internetproviders, op uitdrukkelijk verzoek, gedurende zes maanden toegang verlenen tot het oude e-mailaccount ofwel de e-mails doorsturen naar het nieuwe e-mailadres. Deze mogelijkheid was niet goed gekend bij de overstappende gebruikers, lezen we in de toelichting bij het nieuwe wetsontwerp. Bovendien blijkt in de praktijk, volgens de indieners van de wet, zes maanden een te korte overgangsperiode te zijn. Een e-mailadres is tegenwoordig ook een identificatiemiddel op internet.

Achttien maanden

Volksvertegenwoordiger Roel Deseyn (CD&V) pleitte aanvankelijk om de oude termijn van zes maanden op te trekken naar twee jaar, maar moest uiteindelijk genoegen nemen in het compromis van 18 maanden.  De maatregel werd eind januari 2014 via een wetsontwerp reeds goedgekeurd en staat sinds 27 maart in de telecomwet. Sinds 8 mei 2014 is dit principe van kracht. Wie een e-mailadres van zijn provider – zoals @belgacom.be en @telenet.be – zal na een overstap, nog steeds gedurende anderhalf jaar in zijn oude mailbox kunnen.

Belangrijk signaal

Europees commissaris Neelie Kroes is alvast enthousiast over deze aangepaste paragraaf in de Belgische telecomwet. Ze heeft de ambitie om deze  uit te breiden naar de hele Europese Unie. Zo maakt België ook een beetje school voor de hele wereld. Voor digitale marketeers is deze wet ook een heel belangrijk signaal. Vooreerst bevestigt dit nog maar eens een keer dat een e-mailadres even serieus moet genomen worden als een klassiek adres. Als je van woning verandert, dan zijn er verschillende diensten die je post doorsturen. Voortaan geldt hetzelfde principe voor je e-mail. Bovendien is een e-mailadres na een verhuis geen verloren adres op je verzendlijst.

Gekend fenomeen

We weten allemaal dat marketinglijsten na verloop van tijd verouderen. En dat betekent dat je soms serieus moet uitzuiveren. Met het verlies van vele e-mailadressen als gevolg. We kennen het fenomeen, uitgestuurde e-mailberichten komen terug met een bounce boodschap. De inbox van de tegenpartij zit overvol of het adres bestaat gewoon niet meer. Vaak is je contact zich niet meer bewust van zijn inschrijving bij je lijst en zal dan ook niet zijn verandering van provider melden.

Verschuiven

Met de verplichting voor de internetproviders om de inbox langer te beschikking te houden of om de e-mail gedurende 18 maanden door te sturen, verschuif je dat probleem.  Daar moeten we ons van bewust zijn. Maar doordat de contacten uit de marketinglijst jou e-mailbericht zien staan in een leeglopende oude inbox krijg je wel twee effecten. Tijdelijk val je beter op. Maar ook zal je contact zich realiseren dat hij een verhuismelding bij jou moet neerleggen.

Nieuwe service?

Daarom is het misschien meer dan zinvol om in de footer van je nieuwsbrief een extra functionaliteit in te bouwen. We hebben allemaal reeds de uitschrijf mogelijkheid. Zorg dat je zeker ook een link voorziet, zodat je contacten hun profiel kunnen aanpassen: “profiel aanpassen” of “gegevens veranderen”? Contacten gemakkelijk hun e-mailadres laten veranderen maakt het leven van je contact een behoorlijk stukje eenvoudiger. En jij als marketeer hebt weer een ziel gered! Of heeft iemand een beter idee?

mei 8, 2014Ann Flipkens
Previous storyHoe een symfonie orkest in Amerika haar marketing lijst decimeerde en haar omzet verdubbelde!Next storyEen animated gif als een conversie aanjager
Home In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider
8 jaar geleden List Building, Strategie, Wetgeving3,171
Ann Flipkens
Twitter
Comments: 1
  1. Mark
    4 jaar geleden

    Net dit issue hindert burgers om van provider te veranderen (18 maanden respijt is een halve oplossing, maar geen goede) . Enige zinvolle oplossing is dat iedere burger een e-adres van de staat toegewezen krijgt.
    Dit mailadres kan levenslang gebruikt worden voor communicatie met… o.a. de staat.
    Iets in de zin van ‘voornaam.naam@bel.be’.
    Deze e-adressen kunnen op servers van de staat beheerd worden.
    Burgers kunnen dan moeiteloos van provider veranderen.

De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Afleverbaarheid, Cases, Design, E-mailmarketing, Strategie, Tips

“Smart Builder” neemt je alle zorgen uit handen!

Het schrijven van een pakkende e-mail is een kunst. Maar dit bericht op een mooie manier opmaken zonder te zondigen tegen de spelregels van goede HTML praktijk, is zo mogelijk nog een grotere uitdaging. Met de “Smart Builder” die we deze week lanceerden heb je nu voortaan slechts één probleem. Het schrijven van een pakkende […]

Social media, Strategie, Tips

Vier denkstappen om je verjaardagsbericht naar een hoger niveau te tillen

Het is een beproefd recept dat perfect door automatische e-mail generatoren kan uitgevoerd worden. Je e-mailcontact op het juiste moment voorzien van een verjaardagsbericht kan soms wonderen doen. sep 30, 2014Ann Flipkens

Social media, Trends

Je sociale muur in je e-mailbericht

In onze reeks trends in e-mailmarketing richting het nieuwe jaar, komen we vandaag met een ongewone truc die eerder nog in experimentele fase verkeert. De knoppen voor de sociale in de e-mailberichten kennen we al. Maar wat als we het eens omkeren? dec 18, 2015Ann Flipkens

Afleverbaarheid, Strategie, Trends

De ‘whitelist’ wordt in de toekomst belangrijker

We zien steeds meer ergens onderaan een e-mailbericht een verzoek om het afzendadres toe te vertrouwen aan de ‘whitelist’. Deze e-marketeers denken nu al vooruit. Met de groeiende hoeveelheid spam en de steeds sluwere werkwijze van ‘nep-viagra verkopers’ wordt het elke dag weer een tikkeltje moeilijker om het onderscheid te maken tussen relevante en niet […]

Content, Thema-mailings, Tips

Hoe verstuur jij dit jaar je zakelijke kerstkaarten?

Rond de feestdagen heeft iedereen het razend druk. Toch is dit de ideale periode om nog eens extra aan je klanten en partners te denken. Dankzij Flexmail steek je op een snelle en eenvoudige manier je kerstkaart in elkaar. dec 1, 2011Thomas Vangelooven

Span een vangnet onder je opt-in

Een eenvoudige manier om je e-maillijsten aan te vullen, is een inschrijfformulier op je website plaatsen. Daar hebben we allemaal voor gezorgd. Maar soms kan het mislopen… feb 13, 2013Ann Flipkens

Afleverbaarheid, E-mailmarketing, Tips

Bereik jij de inbox? Twee misverstanden worden twee tips!

E-mailmarketing staat of valt met met de leesdichtheid van je bericht. Hoe meer lezers, hoe groter de kans dat je contacten overgaan tot actie en hoe lucratiever de conversie wordt. Maar komen al je berichten in die inbox en dus onder de neus van de lezer terecht? feb 24, 2012Michelle Dassen

E-mailmarketing, Trends

De toekomst van e-mailmarketing (I)

Een nieuw jaar is vaak een gedroomd moment om even richting de toekomst te kijken. E-mailmarketing van vandaag verschilt danig van wat gisteren gangbaar was. Daarom is het ook leuk om naar morgen te kijken. jan 2, 2013Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,257

Een animated gif als een conversie aanjager

3,171

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,109

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2,354

Aan de slag met GDPR binnen e-mailmarketing

2018 © Flexmail