Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
List Building, Strategie, Wetgeving

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

Wat voor bankrekeningen en telefoonnummers al de normaalste zaak van de wereld is, is nu ook voor je e-mailadres wettelijk geregeld. Wanneer je van bank of telecombedrijf verandert, dan kan je je rekeningnummer nog even hanteren en je telefoonnummer meenemen. Nu blijft sinds vandaag ook je e-mailadres, met bijhorende inbox, actief gedurende 18 maanden.

emailEen telefoonnummer meenemen is eerder een eenvoudige operatie, maar een e-mailadres verhuizen is niet zo eenvoudig. Je zit immers met het domein van de internetprovider achter het apenstaartje. Schakel je van bedrijf a over naar bedrijf b, dan verandert je adres van e-mail@a.be naar e-mail@b.be. En de provider waar je vertrekt is natuurlijk niet geneigd om nog veel kosten te maken om je te faciliteren.

Vroeger

Tot gisteren moesten internetproviders, op uitdrukkelijk verzoek, gedurende zes maanden toegang verlenen tot het oude e-mailaccount ofwel de e-mails doorsturen naar het nieuwe e-mailadres. Deze mogelijkheid was niet goed gekend bij de overstappende gebruikers, lezen we in de toelichting bij het nieuwe wetsontwerp. Bovendien blijkt in de praktijk, volgens de indieners van de wet, zes maanden een te korte overgangsperiode te zijn. Een e-mailadres is tegenwoordig ook een identificatiemiddel op internet.

Achttien maanden

Volksvertegenwoordiger Roel Deseyn (CD&V) pleitte aanvankelijk om de oude termijn van zes maanden op te trekken naar twee jaar, maar moest uiteindelijk genoegen nemen in het compromis van 18 maanden.  De maatregel werd eind januari 2014 via een wetsontwerp reeds goedgekeurd en staat sinds 27 maart in de telecomwet. Sinds 8 mei 2014 is dit principe van kracht. Wie een e-mailadres van zijn provider – zoals @belgacom.be en @telenet.be – zal na een overstap, nog steeds gedurende anderhalf jaar in zijn oude mailbox kunnen.

Belangrijk signaal

Europees commissaris Neelie Kroes is alvast enthousiast over deze aangepaste paragraaf in de Belgische telecomwet. Ze heeft de ambitie om deze  uit te breiden naar de hele Europese Unie. Zo maakt België ook een beetje school voor de hele wereld. Voor digitale marketeers is deze wet ook een heel belangrijk signaal. Vooreerst bevestigt dit nog maar eens een keer dat een e-mailadres even serieus moet genomen worden als een klassiek adres. Als je van woning verandert, dan zijn er verschillende diensten die je post doorsturen. Voortaan geldt hetzelfde principe voor je e-mail. Bovendien is een e-mailadres na een verhuis geen verloren adres op je verzendlijst.

Gekend fenomeen

We weten allemaal dat marketinglijsten na verloop van tijd verouderen. En dat betekent dat je soms serieus moet uitzuiveren. Met het verlies van vele e-mailadressen als gevolg. We kennen het fenomeen, uitgestuurde e-mailberichten komen terug met een bounce boodschap. De inbox van de tegenpartij zit overvol of het adres bestaat gewoon niet meer. Vaak is je contact zich niet meer bewust van zijn inschrijving bij je lijst en zal dan ook niet zijn verandering van provider melden.

Verschuiven

Met de verplichting voor de internetproviders om de inbox langer te beschikking te houden of om de e-mail gedurende 18 maanden door te sturen, verschuif je dat probleem.  Daar moeten we ons van bewust zijn. Maar doordat de contacten uit de marketinglijst jou e-mailbericht zien staan in een leeglopende oude inbox krijg je wel twee effecten. Tijdelijk val je beter op. Maar ook zal je contact zich realiseren dat hij een verhuismelding bij jou moet neerleggen.

Nieuwe service?

Daarom is het misschien meer dan zinvol om in de footer van je nieuwsbrief een extra functionaliteit in te bouwen. We hebben allemaal reeds de uitschrijf mogelijkheid. Zorg dat je zeker ook een link voorziet, zodat je contacten hun profiel kunnen aanpassen: “profiel aanpassen” of “gegevens veranderen”? Contacten gemakkelijk hun e-mailadres laten veranderen maakt het leven van je contact een behoorlijk stukje eenvoudiger. En jij als marketeer hebt weer een ziel gered! Of heeft iemand een beter idee?

mei 8, 2014Ann Flipkens
Previous storyHoe een symfonie orkest in Amerika haar marketing lijst decimeerde en haar omzet verdubbelde!Next storyEen animated gif als een conversie aanjager
Home In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider
6 jaar geleden List Building, Strategie, Wetgeving2,755
Ann Flipkens
Twitter
Comments: 1
  1. Mark
    2 jaar geleden

    Net dit issue hindert burgers om van provider te veranderen (18 maanden respijt is een halve oplossing, maar geen goede) . Enige zinvolle oplossing is dat iedere burger een e-adres van de staat toegewezen krijgt.
    Dit mailadres kan levenslang gebruikt worden voor communicatie met… o.a. de staat.
    Iets in de zin van ‘voornaam.naam@bel.be’.
    Deze e-adressen kunnen op servers van de staat beheerd worden.
    Burgers kunnen dan moeiteloos van provider veranderen.

De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Mobile, Strategie, Tips, Trends

Maak je e-mail smartphone-vriendelijk met deze tips

E-mail is de meest gebruikte applicatie van smartphone- en iPhone-gebruikers. Dat betekent dat er veel kans bestaat dat jouw e-mail op een mobiele telefoon gelezen wordt. Het belang van een ‘smartphone-vriendelijk’ e-mailontwerp wordt daarmee onderstreept.  nov 25, 2011Michelle Dassen

Cases, E-mailmarketing, Inspiratie!, Personalisatie, Social media, Strategie

Intelligentie in je e-mailstrategie

Secretsales.com is een bedrijf dat online kledij, accessoires en schoonheidsproducten verkoopt van grote merken. Niet wat er vandaag in de winkel ligt, wel stockoverschotten en kleding die uit vroegere seizoenen komen.  Zij leveren zo aan 1.500 merken over de hele wereld een snel en efficiënt platform om van hun overschotten af te raken, er nog […]

E-mailmarketing, List Building, Tips

Recupereer de verstrooide inschrijvers

We leven nu eenmaal in een jachtige wereld en daar spelen multimedia heerlijk op in. Maar als je je aandacht tegelijkertijd over drie plekken (smartphone, tablet en de wereld rondom je) moet verdelen, dan is een tikfout in de stijl van @teelnet.be of @gmail.cmo snel gemaakt… aug 10, 2012Ann Flipkens

Tips

De winnaar is de slimste, niet de grootste

Als je aan een doorsnee e-marketeer vraagt waarmee je hem het gelukkigst maakt, dan is het antwoord vaak ‘een zo groot mogelijke lijst met e-mailadressen’. Een andere e-marketeer die zichzelf slim noemt, zou het anders formuleren. jan 8, 2016Thomas Vangelooven

E-mailmarketing, Tips

De dissectie van een e-mailbericht

Neen, je zit niet in een les biologie waar de docent bezig is met de duif te verdoven. Je zit wel degelijk een blog over e-mailmarketing te lezen. nov 27, 2013Ann Flipkens

Reporting

Door welke bril kijk je naar de ratio’s van je e-mailcampagne?

Real-time en diepgaande analyse is één van de voordelen die e-mail marketing op een speciale plaats zet tussen al het marketing geweld in de commerciële wereld. Het is ook iets wat marketing professionals nachten kan wakker houden… aug 7, 2009Michelle Dassen

List Building

Ontdek hier de beste groeitactieken voor je database

Een kwalitatieve database opbouwen staat met stip genoteerd op het prioriteitenlijstje van e-mailmarketeers. Marketingscherpa vroeg aan 1.100 marketeers wat zij de meest efficiënte groeitactiek vinden. apr 1, 2011Ann Flipkens

Cases, Hoe begin je met e-mailmarketing, Inspiratie!, Tips

Stuur een kat een e-mail in 4 stappen

Of toch tenminste naar zijn baasje. Met dit voorbeeld willen we graag tonen dat een eenvoudige boodschap “Ren naar de winkel en koop ons katten voedsel”, kan werken. mei 9, 2016Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,255

Een animated gif als een conversie aanjager

3,107

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,755

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2,354

Aan de slag met GDPR binnen e-mailmarketing

2018 © Flexmail