E-commerce en e-mailmarketing raken elkaar steeds vaker. Met re-marketing tracht men vaak vroegere bezoekers en kopers van een webshop terug te lokken. Vaak gebeurt dit met automatisch gegenereerde e-mailberichten.
Want eens een bezoeker een karretje gevuld en afgerekend heeft, kun je automatisch een klok aanzetten. Een bepaalde tijd later kan er dan een e-mail vertrekken om je contact nog eens te attenderen op je webshop. Het Britse WHSmith heeft daar ruime ervaring mee.
Eerste golf
In een laatste campagne werden er drie golven van e-mailberichten losgelaten op de contacten. In een eerste bericht beperkte men zich tot een algemeen bericht waarbij ieder contact de naam “WHSmit” nog eens voor ogen kreeg. Het leverde een conversie ratio op van 10%. Nogmaals een bewijs dat e-mailmarketing altijd conversie oplevert. Alleen het kan nog beter.
Met promocode
In een tweede golf werd het bericht gepersonaliseerd en bovendien voorzien van een promocode van 5% korting als er tenminste binnen de 72 uur besteld werd. Het gevolg was duidelijk. De conversie ratio steeg met 100% procent. Een duidelijk verschil met de eerste e-mailgolf. Een derde golf was identiek, alleen werd de geldigheid van de promocode nu beperkt tot 48 uur. En weer schoot de conversie ratio omhoog tot 200 procent.
Mix je tactieken
De conclusie is duidelijk. Maak gebruik van een aantal basisprincipes die hun werkende karakter getoond hebben in e-mailmarketing. Als eerste geeft personaliseren extra attentiewaarde voor de lezer. Iets weggeven is ook altijd goed om de twijfelaars over de drempel te trekken. En een deadline stellen brengt ook meer mensen tot directe actie. Men wil niet riskeren dat men door uitstellen het aanbod mist. Mix je al deze drie technieken, dan heb je zeker succes!