Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Wetgeving

In Nederland geldt vanaf oktober nultolerantie

Bij onze Noorderburen bestaat al enkele jaren een wet die het ongevraagd e-mail versturen verbiedt. Maar tot op de dag van vandaag is deze alleen maar bedoeld om particulieren te besparen van allerlei spam toestanden.

Vanaf oktober 2009 wordt de wet een stuk aangescherpt. Het zakelijk e-mail verkeer zal vanaf dan ook onder deze regelgeving vallen. Het is van dan af verboden om op zakelijke e-mail adressen ongevraagd uw commerciële boodschap af te leveren. De boetes die u bij een overtreding kan opgelegd krijgen lopen op tot 450.00 €. Mag u dan helemaal niets meer?

Toch wel. Maar dan moet u aan enkele strikte voorwaarden voldoen. U moet een zakelijke relatie hebben met uw digitale correspondent. Hij is klant. Of hij heeft een offerte aangevraagd. Dan mag u zonder apart toestemming te vragen, commerciële boodschappen versturen naar het e-mail adres dat u in het oorspronkelijke zakelijke contact heeft verkregen.

Maar ook hier moet je opletten. De inhoud moet steeds gaan over producten of diensten die in dezelfde sfeer liggen als de eerste koop bevatte. Gratis producten aanbieden en de klant bestoken met wedstrijden zal in Nederland vanaf de herfst ook bij zakelijke relaties verboden blijven. Let u trouwens er ook op dat in elk bericht steeds een duidelijke en eenvoudige verwijzing opgenomen wordt waarlangs de ontvanger zich kan uitschrijven?

In alle andere gevallen moet u aan uw e-mail contact expliciet toestemming vragen. Geen reactie op zo een vraag mag niet als een stilzwijgend ja beschouwd worden. Bovendien moet u deze toestemming niet absoluut op elektronische wijze verkrijgen. Een invul bon op een folder kan perfect een aankruisvakje bevatten om deze toestemming te regelen.

Tenslotte is het goed om weten deze wet alleen maar geldt voor Nederlandse bedrijven die andere Nederlandse zaken commerciële e-mail toezenden. Een Belgisch bedrijf dat haar Nederlands bestand van een digitale marketing uiting voorziet, valt niet onder deze bepalingen. Krijgen we straks naast fiscale migratie ook digitale migratie?

jun 18, 2009Thomas Vangelooven
Previous storyHet gevecht je e-mail campagne af te leverenNext storyBijten sociale media uw e-mail marketing?
Home In Nederland geldt vanaf oktober nultolerantie
14 jaar geleden Wetgeving227
Thomas Vangelooven
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Design, E-mailmarketing, Tips

Gebruik eens een ☺ in je onderwerpregel

Helaas, je bent niet de enige die met e-mailmarketing aan de slag gaat. Dus is het de kunst om jouw bericht er tussenuit te laten springen. En dat start bij de onderwerpregel. Deze op een pakkende en aantrekkelijke manier dichten is al een kunst. Maar dan zijn er nog mogelijkheden om je boodschap visueel in […]

Content, Thema-mailings, Tips

Hoe verstuur jij dit jaar je zakelijke kerstkaarten?

Rond de feestdagen heeft iedereen het razend druk. Toch is dit de ideale periode om nog eens extra aan je klanten en partners te denken. Dankzij Flexmail steek je op een snelle en eenvoudige manier je kerstkaart in elkaar. dec 1, 2011Thomas Vangelooven

Post wil de inbox een nieuwe dimensie geven

In Zwitserland experimenteert men al een tijdje met de post die bijgehouden moet worden. Maar de Finse post wil nog een stapje verder gaan: alle post openen en in scannen om ze dan als een pdf per e-mail aan de geadresseerde bezorgen. Voorlopig is het een experiment dat op 12 april van start gaat voor […]

Boeiende discussie over e-marketinglijsten in tweede Masterclass

In de tweede masterclass die Flexmail organiseerde in samenwerking met 2imagine, lieten de deelnemers zich niet onbetuigd. Er ontspon zich bij de voorstelling van het webplatform van Flexmail een boeiende discussie over het beheren van e-marketinglijsten. jan 21, 2010Thomas Vangelooven

Waarom niet eens een gewoon tekstbericht sturen?

Voor de meeste e-marketeers is de keuze snel gemaakt. Berichten met HTML zijn draagt de voorkeur weg boven eenvoudige tekst berichten. Met met kleuren, tabellen en figuren kan een e-mail bericht toch heel wat aantrekkelijker gemaakt worden. dec 9, 2009Thomas Vangelooven

Content, Reporting, Tips

Onderwerpregel: maak je keuze!

Het openen van een e-mailbericht. Het blijft een kunst om je contact te verleiden tot lezen. De onderwerpregel van je e-mailbericht blijft de belangrijkste trekker in dat ene beslissingselement van de lezer. Grasduinend in wat Amerikaans onderzoek kwamen we volgende opmerkelijke uitspraken tegen… aug 24, 2012Ann Flipkens

Enquêtes, Tips

Waarom geen mini enquête in je e-mail stoppen?

Van tijd tot tijd valt er zo’n digitale enquête in je inbox. Met de plechtige belofte dat het maar enkele minuten kost om deze in te vullen. En voor je het weet, ben je een kwartier verder en heb je al een paar keer overwogen om de bevraging af te breken. jul 22, 2009Ann Flipkens

Design, Hoe begin je met e-mailmarketing, Tips

Zoek de drie verschillen, met en zonder afbeeldingen!

Het is een bekend fenomeen. Bij heel wat e-mailclients staan de afbeeldingen standaard op uit. Met de alt-tag kan je altijd één en ander recht zetten. Maar het blijft behelpen. Daarom willen we je dit voorbeeld van de befaamd e-marketeers van moo.com niet onthouden. jul 12, 2013Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,979

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,259

Een animated gif als een conversie aanjager

3,615

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,111

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,908

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail