Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
E-mailmarketing, Personalisatie, Targeting, Tips

Interactieve e-mailmarketing blijft scoren

E-mailmarketing is geëvolueerd van een monoloog naar een dialoog. Interactie is het sleutelbegrip, maar tegelijkertijd een grote uitdaging binnen het marketingsegment. E-mailmarketeers discussiëren op dagdagelijkse basis over een nieuwe aanpak…Ook op Twitter.

Toen e-mailmarketing in zijn kinderschoenen stond, was het opzet vooral gericht op het ‘informeren’ van de ontvanger. Vandaag de dag gaat die redenering niet meer op. E-mailmarketing is niet langer one size fits all, maar een gepersonaliseerde dialoog met de klant. De focus ligt op informeren en het aanmoedigen van engagement, loyaliteit en aankopen.

Lijm

Om die verschillende motieven is e-mail de ‘lijm’ geworden voor marketeers die een relatie willen opbouwen met de abonnees en/of klanten. Dat is de stelling die MarketingProfs op de microblogsite Twitter lanceerde. Enkele e-mailmarketeers gingen er gretig op in. Hier lees je enkele leerrijke opvattingen:

Relevant

Om een betekenisvolle dialoog op te starten met de ontvanger, moet de content van de e-mail in de eerste plaats relevant zijn. De zogenaamde ‘lijm’ is dan het stuk van de conversatie waarin de interesses van de e-mailmarketeer overlappen met de lezersbehoeften.

Feedback

Het veelbesproken begrip ‘interactie’ hoeft, volgens één van de discussanten, zich niet automatisch te vertalen in feedback. In conversaties trachten we de abonnee aan te zetten tot een reactie, maar dat kan ook door hem actie te laten ondernemen.

Nieuwsbrief

Ter aanvulling van de vorige opmerking, wijst één van de deelnemers op het doel van nieuwsbrieven. Die delen informatie maar zetten geen dialoog in de startblokken. Dat doet geen afbreuk aan de waarde van het medium. Hetzelfde geldt voor e-mails met aanbiedingen en promoties. Hoewel er sensu stricto niet van een conversatie kan worden gesproken, kan de e-mailcampagne toch geslaagd zijn als het de klant aanzet tot kopen.

Versterking

Een andere deelnemer gaat niet volledig akkoord met die stelling. Eenmaal de aankoop gebeurd is, hoeft dat een conversatie niet uit te sluiten. In tegendeel, de aankoop geeft net nieuwe voeding om de interactie met de klant op te starten. De besproken vormen van e-mailmarketing moeten op elkaar afgestemd worden en elkaar versterken.

Start vandaag zelf je eigen dialoog met je klanten op en neem contact op met Flexmail.

jan 28, 2011Ann Flipkens
Previous storyDe harde waarheid van e-mailmarketing: acht seconden om de ontvanger te informeren (deel 2)Next storyJaag het gebruikersengagement de hoogte in met deze tips
Home Interactieve e-mailmarketing blijft scoren
12 jaar geleden E-mailmarketing, Personalisatie, Targeting, Tips307
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
E-mailmarketing

Tot welk type e-mailbeheerder hoort jouw lezer?

De makers van Windows Live Hotmail hebben recent op de ‘EmailInsider Summit’ een boom opgezet over de types e-mail gebruikers: stapelaars,klasseerders en opruimers. Ze kwamen tot deze indeling na gesprekken met Live Hotmail gebruikers, naast een trits gebruikers van ‘andere e-mailclients’ zoals ze heerlijk eufemistisch omschreven. jun 4, 2010Ann Flipkens

Social media, Trends

Je sociale muur in je e-mailbericht

In onze reeks trends in e-mailmarketing richting het nieuwe jaar, komen we vandaag met een ongewone truc die eerder nog in experimentele fase verkeert. De knoppen voor de sociale in de e-mailberichten kennen we al. Maar wat als we het eens omkeren? dec 18, 2015Ann Flipkens

E-mailmarketing, Strategie, Trends

E-mailbarometer bevestigt: e-mail kan nog steeds groeien.

Niet dat iedereen al de weg naar e-mailmarketing gevonden heeft. Zelfs de barometer leerde in haar laatste enquête dat heel wat bedrijven de stap nog moeten zetten. Maar dat laatste zijn ze ook wel van plan. Zij die al even bezig zijn op dit pad, zien alleen maar groei. mei 24, 2016Ann Flipkens

E-mailmarketing, Social media, Strategie

Koppel je marketingkanalen voor coherente communicatie

E-mailmarketing is niet statisch, ze evolueert. De fundamenten zijn gelegd, maar de tactieken veranderen door de jaren wanneer nieuwe technologieën hun intrede doen. Ook het veranderlijke consumentengedrag heeft een invloed op de evolutie. Maar wat betekent dat nu juist voor de e-marketeer?  apr 13, 2011Ann Flipkens

Cases, Inspiratie!, Tips

Vijf vergelijkingspunten om even bij stil te staan

Deze promomail viel in onze inbox. Een vakantiemaker wil ons verleiden tot het investeren in een vakantieverblijf. Het is een bericht met een duidelijk doel. De ROI zal achteraf ook eenduidig kunnen gemeten worden. Het enige probleem is dat het bericht volledig bestaat uit afbeeldingen. Bekijk onze vijf aandachtspunten. okt 4, 2014Ann Flipkens

E-mailmarketing

Trap jij in de vier valkuilen van promotionele marketing?

Promotionele marketing is een ‘hot topic’ bij de feestdagen. Het is het ideale moment om aan je klantenrelaties te werken en je conversieratio op te drijven. Toch kan dat ‘extraatje’ heel wat stress met zich meebrengen. Test je marketingskills hier.  dec 21, 2011Thomas Vangelooven

E-commerce

Vijf tips voor een efficiënte transactiemail

Als e-marketeer heb je vast en zeker al gemerkt dat aankoopbevestigingsmails torenhoge open ratio’s halen. Daarom is het de uitgelezen kans om je reputatie als aanbieder eer aan te doen. Een checklijst.  jul 15, 2011Ann Flipkens

Trends

Bereid je voor op de komst van video

Er beweegt wat in de e-mailmarketingsector. Het meegeven van video’s in e-mailberichten blijft de interesse wekken, maar een adequate oplossing is er tot nog niet. De geruchtenmolen staat echter niet stil. Je kan maar beter voorbereid zijn!  sep 14, 2011Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,979

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,259

Een animated gif als een conversie aanjager

3,611

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,111

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,906

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail