E-mailmarketing is geëvolueerd van een monoloog naar een dialoog. Interactie is het sleutelbegrip, maar tegelijkertijd een grote uitdaging binnen het marketingsegment. E-mailmarketeers discussiëren op dagdagelijkse basis over een nieuwe aanpak…Ook op Twitter.
Toen e-mailmarketing in zijn kinderschoenen stond, was het opzet vooral gericht op het ‘informeren’ van de ontvanger. Vandaag de dag gaat die redenering niet meer op. E-mailmarketing is niet langer one size fits all, maar een gepersonaliseerde dialoog met de klant. De focus ligt op informeren en het aanmoedigen van engagement, loyaliteit en aankopen.
Lijm
Om die verschillende motieven is e-mail de ‘lijm’ geworden voor marketeers die een relatie willen opbouwen met de abonnees en/of klanten. Dat is de stelling die MarketingProfs op de microblogsite Twitter lanceerde. Enkele e-mailmarketeers gingen er gretig op in. Hier lees je enkele leerrijke opvattingen:
Relevant
Om een betekenisvolle dialoog op te starten met de ontvanger, moet de content van de e-mail in de eerste plaats relevant zijn. De zogenaamde ‘lijm’ is dan het stuk van de conversatie waarin de interesses van de e-mailmarketeer overlappen met de lezersbehoeften.
Feedback
Het veelbesproken begrip ‘interactie’ hoeft, volgens één van de discussanten, zich niet automatisch te vertalen in feedback. In conversaties trachten we de abonnee aan te zetten tot een reactie, maar dat kan ook door hem actie te laten ondernemen.
Nieuwsbrief
Ter aanvulling van de vorige opmerking, wijst één van de deelnemers op het doel van nieuwsbrieven. Die delen informatie maar zetten geen dialoog in de startblokken. Dat doet geen afbreuk aan de waarde van het medium. Hetzelfde geldt voor e-mails met aanbiedingen en promoties. Hoewel er sensu stricto niet van een conversatie kan worden gesproken, kan de e-mailcampagne toch geslaagd zijn als het de klant aanzet tot kopen.
Versterking
Een andere deelnemer gaat niet volledig akkoord met die stelling. Eenmaal de aankoop gebeurd is, hoeft dat een conversatie niet uit te sluiten. In tegendeel, de aankoop geeft net nieuwe voeding om de interactie met de klant op te starten. De besproken vormen van e-mailmarketing moeten op elkaar afgestemd worden en elkaar versterken.
Start vandaag zelf je eigen dialoog met je klanten op en neem contact op met Flexmail.