In elke sector raakt de efficiëntie van digitale communicatie langzaam maar zeker beschadigd door het overdadig gebruik. Dat leert ons een onderzoek van Deloitte.
Overdaad
De steeds groter wordende hoeveelheid aan digitale communicatie die we loslaten op de wereld, is eerder een menselijk probleem. Hoe dikwijls componeren we niet een e-mail bericht om eigenlijk niets te zeggen? ‘Dankjewel’ als antwoord op wat iemand voor je geregeld heeft, met daar weer het antwoord ‘Het is nikske’ als gevolg. Of hoeveel berichten krijg je niet in je inbox met een korte boodschap die eigenlijk vertelt dat er nog meer nieuws volgt? Om nog niet eens de gevolgen van de reply-all functie toe te voegen aan al dit geweld. Hoeveel van de geadresseerden wilde je eigenlijk bereiken met de antwoord?
Kwaliteit
In grote Amerikaanse bedrijven is er een actief beleid om medewerkers te sensibiliseren voor kwaliteit. Stuur eerder minder e-mails, maar zorg er voor dat de berichten die je stuurt niet alleen relevant zijn, maar ook de moeite van het lezen waard zijn. Dit betekent niet alleen een gigantische besparing voor een groot bedrijf. Maar het zorgt er ook voor dat de inbox overzichtelijk blijft. En daar kunnen we als e-marketeer alleen maar blij om zijn. Zodoende wordt onze boodschap toch weer een stukje zichtbaarder voor de prospecten en de klanten. Misschien moeten we onszelf ook een erecode opleggen om alleen maar berichten uit te sturen de kwaliteitstoets kunnen verdragen!