Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Design, Mobile, Reporting, Trends

Is jouw contact een mobiele lezer?

Wordt het tijd voor je organisatie om een e-mail template voor smartphones te implementeren? Laat je niet leiden door de lokroep van internationale trendwatchers. Je kan die vraag immers volledig zelf beantwoorden.

cijfers_clientrapportEr doen veel cijfers de ronde als het over mobiele e-mails gaat. Volgens de typische toekomstvoorspellingen, die tegen het einde van het jaar hier en daar opduiken, staat de opkomst van mobiel steevast in de sterren geschreven. Maar voordat je je hele e-mailontwerp begint om te gooien, is het geen tijdsverspilling om eens naar het reële aantal mobiele lezers te kijken.

Client rapport

Om die reden hebben we in Flexmail een ‘client rapport’ toegevoegd. In dat rapport bezorgen we je een betrouwbaar percentage voor het aantal contacten die je nieuwsbrief daadwerkelijk heeft geopend via een mobiel toestel.

Natuurlijk geven we wat meer informatie prijs in het client rapport. Zo kan je precies nagaan wat de meest populaire e-mailclient is van je ontvangers. Zijn ze voornamelijk Outlook- of hotmail-lezers?  Of prefereren ze misschien de iPad?

Kritisch

Maar laten we ook eens kritisch kijken naar de cijfers. Uit een campagne die wij recent hebben uitgestuurd (afbeelding) blijkt dat iets minder dan 8,5 procent van onze ontvangers via een mobiel toestel de e-mail hebben bekeken. Dat is een behoorlijk cijfer.

iPad

Als we verder kijken, zien we wel dat 3,56 procent van de mobiele lezers de e-mail leest via de iPad. Er is veel discussie over het feit of de iPad wel als een typisch mobiel apparaat kan worden beschouwd. De grootte van het scherm leunt meer aan bij die van een compacte laptop. Dat betekent dat de typische éénkolom-structuur die aangemoedigd wordt voor het lezen op smartphones, niet meteen een noodzaak is voor iPad.

Vrije tijd

Ook het mobiele aspect gaat vaak verloren bij iPad. Hoewel het toestel perfect ontworpen is om je onderweg te vergezellen, gebruikt de doorsnee consument het hebbeding thuis. Dat betekent dat de mensen die hun mails openen op hun iPad dat meestal na de werkuren doen en dat heeft dan weer consequenties op het verzenduur.

Vingertoppen

Wat wel gelijkaardig is met de smartphone, is dat je een iPad kan besturen met je vingertoppen. Een vingertop is vanzelfsprekender minder verfijnd dan een cursor. Dat betekent dat je nieuwsbrief net meer witruimte en vooral losstaande linken nodig heeft, dan een desktopmail. Een link in een tekst is bijna volledig uit den boze.

Ben je klaar voor een mobiele template? Lees dan dit artikel voor enkele design tips.

dec 17, 2012Michelle Dassen
Previous storyTip: Al je voordelen op een landingspaginaNext storyWacht niet te lang
Home Is jouw contact een mobiele lezer?
10 jaar geleden Design, Mobile, Reporting, Trends1,172
Michelle Dassen
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Afleverbaarheid, Content, E-mailmarketing

Litmus en Microsoft zetten een samenwerking op

De berichtcontrole is een service die Flexmail al jaar en dag aanbiedt aan haar klanten. Via de berichtcontrole krijgen alle gebruikers de kans om de weergave van hun e-mailbericht te testen in alle bekende e-mailclients en te controleren of hun e-mailbericht voorbij de meest voorkomende spamfilters mag. Voor deze service is Flexmail al enige tijd […]

Tips

De winnaar is de slimste, niet de grootste

Als je aan een doorsnee e-marketeer vraagt waarmee je hem het gelukkigst maakt, dan is het antwoord vaak ‘een zo groot mogelijke lijst met e-mailadressen’. Een andere e-marketeer die zichzelf slim noemt, zou het anders formuleren. jan 8, 2016Thomas Vangelooven

Cases, Tips

Krabbel even nonchalant op je eigen e-mailbericht

Origineel uit de hoek komen, een boodschap brengen en tegelijkertijd leesbaar zijn. Het is een kunst die e-marketeers zichzelf maar al te graag eigen maken. okt 30, 2015Ann Flipkens

Cases, Content, context, E-commerce, Inspiratie!

De voedingsindustrie: e-mails sturen in hapklare brokken

De voedingsindustrie is een plek waar creativiteit centraal staat. Nieuwe gerechten, nieuwe combinaties, exotische producten,… . Waarom kan de communicatie niet even creatief zijn? In deze blog ga ik wat dieper in op e-mailmarketing binnen de voedingsindustrie. Daarnaast geef ik wat tips en tricks zodat je e-mails even dynamisch en smaakvol zijn als je producten. […]

Afleverbaarheid

Het mysterie van ‘delivery failure’ opgelost (deel 2)

Spamfilters zijn vaak een doorn in het oog van e-marketeers. De vorige blogpost vermeldde al dat maar liefst tien procent van de begunstigden een e-mail mislopen. Spamfilters nemen een groot deel van dat cijfer voor hun rekening.   okt 8, 2010Michelle Dassen

E-mailmarketing

65 procent van je lezers schrijft zich regelmatig uit!

Nu in deze dagen de wereld van de digitale marketing zich vooral bekreunt over wat een correcte opt-in is, verbaast het Amerikaanse Epsilon ons met een ander cijfer. Ruim 65 procent van je lezers schrijft zich zomaar uit. okt 2, 2009Ann Flipkens

Wetgeving

De Nederlandse cookiewet en e-mailmarketing

Alle Europese landen conformeren zich langzaam maar zeker aan de Europse richtlijn over het gebruik van cookies. Het gaat hier om de bescherming van de privacy van de internauten.  De Nederlandse wetgeving die sinds het begin van de zomer van kracht is, is de strengste van Europa. En heeft dus ook gevolgen voor ons. sep […]

Cases, Inspiratie!, Strategie, Trends

5 keer het product centraal bij UI Stencils

In e-mailmarketing zien we langzaam maar zeker de eenvoud, de rust van de lay-out en de focus op één welbepaald product als trend weerkeren. In het voorbeeld van vandaag is dat niet anders. UI stencils is gespecialiseerd in het maken van mallen om schermen voor digitale media in ontwerp te schetsen. feb 6, 2015Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,979

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,260

Een animated gif als een conversie aanjager

3,759

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,111

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,983

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail