Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Design, Mobile, Reporting, Trends

Is jouw contact een mobiele lezer?

Wordt het tijd voor je organisatie om een e-mail template voor smartphones te implementeren? Laat je niet leiden door de lokroep van internationale trendwatchers. Je kan die vraag immers volledig zelf beantwoorden.

cijfers_clientrapportEr doen veel cijfers de ronde als het over mobiele e-mails gaat. Volgens de typische toekomstvoorspellingen, die tegen het einde van het jaar hier en daar opduiken, staat de opkomst van mobiel steevast in de sterren geschreven. Maar voordat je je hele e-mailontwerp begint om te gooien, is het geen tijdsverspilling om eens naar het reële aantal mobiele lezers te kijken.

Client rapport

Om die reden hebben we in Flexmail een ‘client rapport’ toegevoegd. In dat rapport bezorgen we je een betrouwbaar percentage voor het aantal contacten die je nieuwsbrief daadwerkelijk heeft geopend via een mobiel toestel.

Natuurlijk geven we wat meer informatie prijs in het client rapport. Zo kan je precies nagaan wat de meest populaire e-mailclient is van je ontvangers. Zijn ze voornamelijk Outlook- of hotmail-lezers?  Of prefereren ze misschien de iPad?

Kritisch

Maar laten we ook eens kritisch kijken naar de cijfers. Uit een campagne die wij recent hebben uitgestuurd (afbeelding) blijkt dat iets minder dan 8,5 procent van onze ontvangers via een mobiel toestel de e-mail hebben bekeken. Dat is een behoorlijk cijfer.

iPad

Als we verder kijken, zien we wel dat 3,56 procent van de mobiele lezers de e-mail leest via de iPad. Er is veel discussie over het feit of de iPad wel als een typisch mobiel apparaat kan worden beschouwd. De grootte van het scherm leunt meer aan bij die van een compacte laptop. Dat betekent dat de typische éénkolom-structuur die aangemoedigd wordt voor het lezen op smartphones, niet meteen een noodzaak is voor iPad.

Vrije tijd

Ook het mobiele aspect gaat vaak verloren bij iPad. Hoewel het toestel perfect ontworpen is om je onderweg te vergezellen, gebruikt de doorsnee consument het hebbeding thuis. Dat betekent dat de mensen die hun mails openen op hun iPad dat meestal na de werkuren doen en dat heeft dan weer consequenties op het verzenduur.

Vingertoppen

Wat wel gelijkaardig is met de smartphone, is dat je een iPad kan besturen met je vingertoppen. Een vingertop is vanzelfsprekender minder verfijnd dan een cursor. Dat betekent dat je nieuwsbrief net meer witruimte en vooral losstaande linken nodig heeft, dan een desktopmail. Een link in een tekst is bijna volledig uit den boze.

Ben je klaar voor een mobiele template? Lees dan dit artikel voor enkele design tips.

dec 17, 2012Michelle Dassen
Previous storyTip: Al je voordelen op een landingspaginaNext storyWacht niet te lang
Home Is jouw contact een mobiele lezer?
8 jaar geleden Design, Mobile, Reporting, Trends1,170
Michelle Dassen
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
E-mailmarketing, Strategie, Trends

Hyper-personalisatie is de volgende stap

De consultant van een bekend CRM pakket belt naar de consultant op het vlak van e-mailmarketing van een gemeenschappelijke klant. Om even af te stemmen. Vroeger waren dat twee aparte werelden. Vandaag heeft e-mailmarketing veel weg van marketingtools en overigens geldt ook het omgekeerde. Als we even wat surfen in de wereld van de e-mailmarketing […]

List Building, Strategie

Weggevers en wedstrijden leveren zelden winstgevende prospecten op!

Wedstrijden of gratis stalen en zelfs volledige producten uitdelen lokken natuurlijk veel volk. Wie wil er niet graag de nieuwste Iphone winnen? Al ligt thuis de lade al vol met ongebruikte gsm’s wegens de nieuwste smartphone pas in gebruik genomen. Wie wil er niet graag thuis een gratis bak bier afgeleverd krijgen? jan 18, 2010Ann […]

Design, Tips

HTML voor e-mailmarketing dummy’s

Een goede e-mailmarketeer zal niet zo maar een tekstbericht de wereld insturen. Hij opteert er voor om HTML in te zetten zodat zijn bericht een kleurrijk en modern tintje meekrijgt. Het oog moet immers ook wat hebben. Alleen weet niet iedere beginnende e-marketeer hoe je dit moet aanpakken. Voor hen houden we het vandaag positief. […]

Cases, Reporting

Web-based e-mailclients nemen de leiding

Waar en hoe lezen je contacten je e-mail? Deze wijsheid is goud waard als je  e-mailmarketing zo nauwkeurig mogelijk wil afstellen op je lezer. E-mails lezen in een e-mailclient op je computer is een geheel andere ervaring dan e-mails lezen in een web-based omgeving. Voor één van onze grootgebruikers LimburgActueel.be zochten we dit even uit. […]

List Building, Personalisatie, Targeting

Vier segmentatietactieken om je vingers bij af te likken

Segmentatie is het modewoord voor e-mailmarketeers in 2012. Door de opmars van location based services (lbs)  en de nood aan relevante boodschappen, is er geen ontkomen meer aan. In dit artikel vind je enkele tactieken om de interesses van je doelgroep te ontfutselen. jan 6, 2012Thomas Vangelooven

Content, E-mailmarketing

Plaats jezelf in de schoenen van je lezer

Heel wat KMO’s hebben de e-mail als perfect en goedkoop marketing kanaal ontdekt. En als goede ondernemer duiken ze er dadelijk in. De eerste massa e-mail is zo vertrokken. Maar hebben ze ook eerst nagedacht? jul 3, 2009Ann Flipkens

Bug in Hotmail doet e-mailmarketeers schrikken

Het was even schrikken vorige week toen Hotmail te kennen gaf dat er een bug in het systeem zat. Meer dan zeventienduizend gebruikers werden getroffen door het probleem. Het incident maakte de afhankelijkheidsrelatie tussen e-mailmarketeers en de technologie pijnlijk duidelijk. jan 12, 2011Ann Flipkens

Alle karakters in je e-mailadres, begin van ellende?

Op 30 oktober besliste in Seoul de algemene vergadering van internet regulator ICANN dat domeinnamen op internet niet meer exclusief met Latijnse karakters moeten worden geschreven. De eerste alfabetten kunnen vanaf midden november al ingediend worden. nov 2, 2009Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,255

Een animated gif als een conversie aanjager

3,107

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,658

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2,354

Aan de slag met GDPR binnen e-mailmarketing

2018 © Flexmail