Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Design, Mobile, Reporting, Trends

Is jouw contact een mobiele lezer?

Wordt het tijd voor je organisatie om een e-mail template voor smartphones te implementeren? Laat je niet leiden door de lokroep van internationale trendwatchers. Je kan die vraag immers volledig zelf beantwoorden.

cijfers_clientrapportEr doen veel cijfers de ronde als het over mobiele e-mails gaat. Volgens de typische toekomstvoorspellingen, die tegen het einde van het jaar hier en daar opduiken, staat de opkomst van mobiel steevast in de sterren geschreven. Maar voordat je je hele e-mailontwerp begint om te gooien, is het geen tijdsverspilling om eens naar het reële aantal mobiele lezers te kijken.

Client rapport

Om die reden hebben we in Flexmail een ‘client rapport’ toegevoegd. In dat rapport bezorgen we je een betrouwbaar percentage voor het aantal contacten die je nieuwsbrief daadwerkelijk heeft geopend via een mobiel toestel.

Natuurlijk geven we wat meer informatie prijs in het client rapport. Zo kan je precies nagaan wat de meest populaire e-mailclient is van je ontvangers. Zijn ze voornamelijk Outlook- of hotmail-lezers?  Of prefereren ze misschien de iPad?

Kritisch

Maar laten we ook eens kritisch kijken naar de cijfers. Uit een campagne die wij recent hebben uitgestuurd (afbeelding) blijkt dat iets minder dan 8,5 procent van onze ontvangers via een mobiel toestel de e-mail hebben bekeken. Dat is een behoorlijk cijfer.

iPad

Als we verder kijken, zien we wel dat 3,56 procent van de mobiele lezers de e-mail leest via de iPad. Er is veel discussie over het feit of de iPad wel als een typisch mobiel apparaat kan worden beschouwd. De grootte van het scherm leunt meer aan bij die van een compacte laptop. Dat betekent dat de typische éénkolom-structuur die aangemoedigd wordt voor het lezen op smartphones, niet meteen een noodzaak is voor iPad.

Vrije tijd

Ook het mobiele aspect gaat vaak verloren bij iPad. Hoewel het toestel perfect ontworpen is om je onderweg te vergezellen, gebruikt de doorsnee consument het hebbeding thuis. Dat betekent dat de mensen die hun mails openen op hun iPad dat meestal na de werkuren doen en dat heeft dan weer consequenties op het verzenduur.

Vingertoppen

Wat wel gelijkaardig is met de smartphone, is dat je een iPad kan besturen met je vingertoppen. Een vingertop is vanzelfsprekender minder verfijnd dan een cursor. Dat betekent dat je nieuwsbrief net meer witruimte en vooral losstaande linken nodig heeft, dan een desktopmail. Een link in een tekst is bijna volledig uit den boze.

Ben je klaar voor een mobiele template? Lees dan dit artikel voor enkele design tips.

dec 17, 2012Michelle Dassen
Previous storyTip: Al je voordelen op een landingspaginaNext storyWacht niet te lang
Home Is jouw contact een mobiele lezer?
10 jaar geleden Design, Mobile, Reporting, Trends1,172
Michelle Dassen
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Afleverbaarheid

Aflevering van e-mailcampagnes soms bedroevend laag

Een onderzoek heeft uitgewezen dat in Amerika en Canada één vijfde van de uitgezonden e-mail de ‘inbox’ van de geadresseerde niet bereikt.Als de post één brief op vijf niet zou uitreiken, dan zou de voogdijminister, met pek en veren overladen, uit de hoofdstad verjaagd worden. aug 3, 2009Thomas Vangelooven

Design, E-mailmarketing, Hoe begin je met e-mailmarketing, Tips

Vijf gewetensvragen bij een e-mailtemplate

Een template inzetten voor je e-mailmarketing is een verstandige keuze. Je kan immers snel een professioneel ogend bericht de wereld insturen. Bovendien heb je totaal geen zorgen over de conformiteit naar huisstijl en leesbaarheid. We hebben vandaag vijf gewetensvragen om even bij stil te staan. Het enige doel? Er voor zorgen dat de keuze voor […]

Thema-mailings

Verpak niet alleen je kerstgeschenken, maar ook je boodschap

Het ontwerp draagt bij tot de aantrekkelijkheid van je e-mail. Inhoud en vorm zijn immers onlosmakelijk met elkaar verbonden. Hieronder vind je een aantal tips om je boodschap in de juiste vorm te verpakken. dec 14, 2011Ann Flipkens

Testing, Tips, Trends

Een A/B test voor je formulier

E-mailadressen verzamelen we via verschillende kanalen. Een bedrijfswebsite is natuurlijk één van de geëigende kanalen. We hebben er op gelet dat ons formulier op elke pagina aanwezig is. Maar hebben we ook ooit getest of dat inschrijfformulier op de meest ideale plek staat? mrt 27, 2014Thomas Vangelooven

Cases, Reporting

Web-based e-mailclients nemen de leiding

Waar en hoe lezen je contacten je e-mail? Deze wijsheid is goud waard als je  e-mailmarketing zo nauwkeurig mogelijk wil afstellen op je lezer. E-mails lezen in een e-mailclient op je computer is een geheel andere ervaring dan e-mails lezen in een web-based omgeving. Voor één van onze grootgebruikers LimburgActueel.be zochten we dit even uit. […]

Opmerkelijk: ruim 4 op 10 opent een spam e-mail!

Een onderzoek dat het Amerikaanse MAAWG – Messaging Anti-Abuse Working Group – in Noord Amerika en Europa liet uitvoeren kwam tot deze opmerkelijke vasstelling. Van de bevraagde internauten gaf 43 procent aan dat ze een e-mailbericht waarvan ze zagen dat het spam was toch openden. apr 2, 2010Michelle Dassen

Gmail sorts out email marketing

Google has again taken a step towards the remodeling of the face of email marketing. Gmail users now have the tab ‘promotions’. aug 22, 2013Ann Flipkens

Cases, Strategie, Tips

E-mailadressen verzamelen met gratis advies

Iedereen heeft wel zijn methode om e-mailadressen op een doordachte manier te verzamelen. Want e-mailadressen met een gekende geschiedenis zijn oneindig veel meer waard dan adressen die je – op het randje van het legale – zo maar her en der bijeen sprokkelt. jun 21, 2014Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,978

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,258

Een animated gif als een conversie aanjager

3,513

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,110

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,833

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail