Wordt het tijd voor je organisatie om een e-mail template voor smartphones te implementeren? Laat je niet leiden door de lokroep van internationale trendwatchers. Je kan die vraag immers volledig zelf beantwoorden.
Er doen veel cijfers de ronde als het over mobiele e-mails gaat. Volgens de typische toekomstvoorspellingen, die tegen het einde van het jaar hier en daar opduiken, staat de opkomst van mobiel steevast in de sterren geschreven. Maar voordat je je hele e-mailontwerp begint om te gooien, is het geen tijdsverspilling om eens naar het reële aantal mobiele lezers te kijken.
Client rapport
Om die reden hebben we in Flexmail een ‘client rapport’ toegevoegd. In dat rapport bezorgen we je een betrouwbaar percentage voor het aantal contacten die je nieuwsbrief daadwerkelijk heeft geopend via een mobiel toestel.
Natuurlijk geven we wat meer informatie prijs in het client rapport. Zo kan je precies nagaan wat de meest populaire e-mailclient is van je ontvangers. Zijn ze voornamelijk Outlook- of hotmail-lezers? Of prefereren ze misschien de iPad?
Kritisch
Maar laten we ook eens kritisch kijken naar de cijfers. Uit een campagne die wij recent hebben uitgestuurd (afbeelding) blijkt dat iets minder dan 8,5 procent van onze ontvangers via een mobiel toestel de e-mail hebben bekeken. Dat is een behoorlijk cijfer.
iPad
Als we verder kijken, zien we wel dat 3,56 procent van de mobiele lezers de e-mail leest via de iPad. Er is veel discussie over het feit of de iPad wel als een typisch mobiel apparaat kan worden beschouwd. De grootte van het scherm leunt meer aan bij die van een compacte laptop. Dat betekent dat de typische éénkolom-structuur die aangemoedigd wordt voor het lezen op smartphones, niet meteen een noodzaak is voor iPad.
Vrije tijd
Ook het mobiele aspect gaat vaak verloren bij iPad. Hoewel het toestel perfect ontworpen is om je onderweg te vergezellen, gebruikt de doorsnee consument het hebbeding thuis. Dat betekent dat de mensen die hun mails openen op hun iPad dat meestal na de werkuren doen en dat heeft dan weer consequenties op het verzenduur.
Vingertoppen
Wat wel gelijkaardig is met de smartphone, is dat je een iPad kan besturen met je vingertoppen. Een vingertop is vanzelfsprekender minder verfijnd dan een cursor. Dat betekent dat je nieuwsbrief net meer witruimte en vooral losstaande linken nodig heeft, dan een desktopmail. Een link in een tekst is bijna volledig uit den boze.
Ben je klaar voor een mobiele template? Lees dan dit artikel voor enkele design tips.