Met steeds meer nieuwe platformen om je e-mail te openen en te lezen, wordt het hoog tijd voor e-mailmarketeers om een gedifferentieerde strategie voor de verschillende kanalen te bedenken. Smartphones prijken bovenaan de lijst.
Het gebruik van smartphones is in opmars. Het is daarom niet ondenkbaar dat meer dan één derde van je contactenlijst binnenkort je e-mail opent via het mobiele platform.E-mailmarketeers zullen enigszins een andere aanpak moeten hanteren. Traditionele e-mails, zoals die op een computerscherm verschijnen, volstaan niet meer voor de smartphonegebruiker. Inhoudelijk en technisch moet er een en ander worden bijgeschaafd als je wilt dat je boodschap goed overkomt op de iPhone, iPad, Android of het Windows mobieltje van de ontvanger.
Volg deze stappen om je e-mailcampagne af te stemmen op mobiele apparaten.
1. Wees kort en bondig
Dat geldt zowel voor je commerciële boodschap als voor je onderwerpregel. In de regel mag die laatste niet meer dan zes woorden bevatten, zodat de tekst volledig in het smartphonescherm past. Veel ruimte voor creativiteit is er niet dus kom meteen tot de kern.
2. Gebruik de ruimte optimaal
Bij het openen van de e-mailcampagne is er op de meeste smartphones een ruimte vrij onder de onderwerpregel. Maak van die ruimte gebruik om de belangrijkste informatie of je aanbieding te vermelden. Zo kan je de beperkte ruimte in de onderwerpregel compenseren. Wend die ruimte dan ook aan om de ontvanger te overtuigen om de e-mail te openen.
3. Stap af van je originele tekst
E-mailmarketeers moeten durven afstappen van de tekst in hun traditionele e-mailcampagne en de informatie zo beknopt mogelijk weergeven. Maak voor jezelf de overweging welke informatie de ontvanger broodnodig heeft om de informatie of de aanbieding te begrijpen en schrap alle overbodige tekst. Je kan altijd linken naar de volledige informatie op je website.
4. Denk na over het design
Een e-mail op smartphones ziet er natuurlijk heel anders uit dan via een traditioneel computerscherm. Houd bij het ontwerpen van je e-mailcampagne in het achterhoofd dat de e-mail herschaald wordt op de verschillende platformen.